کد خبر: ۱۳۹۰۸
زمان انتشار: ۱۹:۰۹     ۱۹ خرداد ۱۳۹۰
پایگاه 598: روزنامه گاردین به بررسی نقش عربستان سعودی در مهار و سركوب بیداری اسلامی در منطقه پرداخته است. در مرور اخبار روز ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ خاورمیانه، پايگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌ العظمی سيد علی خامنه‌ای این مقاله روزنامه گاردین را منتشر می نماید:

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif گاردین: به عربستان سعودی ضربه وارد شده است
روزنامه گاردین در مقاله‌ای نوشته عربستان سعودی خیال می‌كرد از طرف تهران یا نفوذ ایران در بغداد ضربه بخورد، اما این انقلاب مردم مصر بود كه منجر به فرار حسنی مبارك از مصر شد تا عربستان، «قدیمی‌ترین یار عرب خود» و «حامی‌ای قوی» را از دست بدهد و تعادل قدرت در منطقه به هم بریزد. گاردین افزود كه این انقلاب‌های مردمی جهان عرب هستند كه اساسی‌ترین چالش برای عربستان سعودی را به وجود آورده است.

گاردین با اشاره به اقدامات عربستان سعودی مانند اشغال نظامی بحرین، می‌نویسد: «عربستان سعودی از هیچ هزینه‌ای برای مهار و یا سركوب و پیش‌گیری قیام مردم دریغ نمی‌كند». این روزنامه معتقد است قیام مردم در جهان عرب، خطری جدی برای موجودیت خانواده سلطنتی عربستان سعودی محسوب می‌شود و تلاش‌های عربستان برای مهار و سركوب بیداری اسلامی را «نه فقط برای حفظ هم‌پیمانان» بلكه برای جلوگیری سرنوشت مشابه برای عربستان سعودی می‌داند.

گاردین در ادامه، وضعیت فعلی خاورمیانه را مانند دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی می‌داند كه عربستان سعودی، اردن، ایران، تركیه، عراق و پاكستان به مقابله با قیام مردمی مصر علیه پادشاهی‌های حامی آمریكا برخاستند؛ با این تفاوت كه اكنون بازیگران (ایران، تركیه، عراق و مصر و...) عوض شده‌اند و ملی‌گرایی عربی هم جای خود را به اسلام‌گرایی داده است. گاردین در پایان می‌نویسد كه عربستان سعودی با استفاده از پول، به جنگ سرد با تغییر می‌پردازد.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif تعویق انتخابات تونس
الباجی قائد السبسی، نخست‌وزیر تونس اعلام كرد كه اولین انتخابات مجلس قانون اساسی تا اول آبان سال جاری به تعویق افتاد. این انتخابات، اولین انتخابات پس از انقلاب مردم تونس و فرار  زین‌العابدین علی، رئیس‌جمهور سابق این كشور خواهد بود. مجلس قانون اساسی تونس، وظیفه تدوین قانون اساسی جدید را برعهده خواهد داشت كه چارچوب برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری تونس را مشخص می‌نماید.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif نفت عربستان در جیب یمن
رویترز گزارش داد كه عربستان سعودی، سه میلیون بشكه نفت خام به یمن داده است. وزیر نفت عربستان سعودی، دلیل این اقدام را «تقویت اقتصاد داخلی یمن» و «جبران كمبود محصولات پتروشیمی» اعلام كرده است.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif آمریكا به دنبال دخالت در یمن است
در حالی كه تا چندی پیش، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن كه اكنون دست به سركوب مردم خود زده است، از هم‌پیمانان نزدیك ایالات متحده آمریكا بوده است، اكنون آمریكا به عبدربه منصور هادی، معاون آقای صالح پیام داده كه غیبت علی عبدالله صالح، فرصت مناسبی برای انتقال قدرت در یمن را به وجود آورده است. صالح درپی حمله به كاخ ریاست‌جمهوری یمن مجروح شده و برای مداوا به عربستان سعودی سفر كرده است. یك مقام ارشد دولت آمریكا گفت كه معلوم نیست صالح چه مدت در عربستان بماند یا اصلاً به یمن بازخواهد گشت یا خیر. پنتاگون هم برای حفظ آبرو اعلام كرده موقتاً برنامه آموزش نیروهای ارتش یمن را متوقف كرده و «پس از بهبود اوضاع» آن را از سر خواهد گرفت. رسانه‌ها اخیراً گزارشات افشاگرانه‌ای را از نقش دستگاه‌های نظامی- امنیتی غربی در آموزش نیروهای عربستان سعودی، یمن و بحرین منتشر كرده‌اند كه اكنون مشغول سركوب بیداری اسلامی مردم هستند.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif محاكمه پزشكان و پرستاران بحرینی
بی‌بی‌سی گزارش داد صدها پزشك و پرستار كه معترضان بحرینی مصدوم را مداوا كرده‌اند، به اتهام براندازی در دادگاه امنیتی بحرین محاكمه می‌شوند. ۴۷ نیروی درمانی بحرینی شامل پزشك و پرستار، به این اتهام در دادگاه نظامی منامه حاضر شدند. «مشاركت در تظاهرات غیرقانونی با اهداف جنایی»، «براندازی نظام حاكم»، «نفرت‌پراكنی علیه نظام حاكم»، «نگه‌داری سلاح غیرمجاز»، «اشغال مجتمع پزشكی سلمانیه»، «دزدیدن ابزار پزشكی» و «ارائه عمدی اطلاعات غلط در مورد مصدومان به رسانه‌ها» از جمله این اتهامات است.

این پزشكان در طول دوران حكومت نظامی در بحرین، مشغول ارائه خدمات به معترضان بودند و در همان زمان دستگیر شدند. حكومت نظامی و شرایط اضطراری بحرین، هفته گذشته لغو شد. در طول دوران حكومت نظامی، صدها بحرینی درپی سركوب گسترده نیروهای بحرینی و عربستان سعودی و امارات متحده عربی دستگیر شدند.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif سفیر مستعفی سوری، تقلبی از آب درآمد
روز سه‌شنبه، سفیر سوریه در فرانسه طی تماسی تلفنی به شبكه فرانس۲۴ اعلام كرد كه از سمت خود استعفا داده است. اما سفیر سوریه در فرانسه تأكید كرد وی استعفا نداده و فرد دیگری هویت وی را دزدیده است و خود را جای خانم لامیا شكور جا زده است. فرانس۲۴ اعلام كرده در این رابطه تحقیق خواهد كرد. خانم شكور گفت كه از این شبكه به دلیل ارائه اطلاعات غلط، شكایت خواهد كرد.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif مسابقات «فرمول یك» در بحرین قابل برگزاری نیست
برنی اكلستون،‌ رئیس مسابقات فرمول یك به بی‌بی‌سی گفت: مسابقات بحرین به دلیل مخالفت تیم‌ها برگزار نخواهد شد. این در حالی است كه این مسابقات بخشی از تلاش گسترده دولت بحرین برای كسب آبرو و وجهه بین‌المللی و درآمد اقتصادی بوده است كه درپی سركوب گسترده مردم، به تعویق افتاده است.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif قذافی، تلافی حمله ناتو را بر سر مردم خالی كرد!
معمر قذافی، حاكم لیبی درپی بمباران شهرهای ناتو به وسیله جنگنده‌های لیبی، شهر مصراته را بمباران كرد كه منجر به كشته شدن ۱۰ تن از معترضین شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها