به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طرح بزرگ انتقال خط آهن تهران - تبریز به زیرزمین در مناطق 17 و 18 تهران یکی از بزرگترین طرحهای توسعه شهری است که از سال 1386 آغاز شده است.
این پروژه با مدیریت شرکت مهندسین مشاور مترا، مشاوران همکار شرکت مهندسین مشاور ساحل و پیمانکاران قرارگاه خاتم الانبیاء، موسسه شهید رجایی و موسسه مهندسی رهاب اجرا شده است.
براساس این گزارش از مشخصات مهندسی و فنی این پروژه طول تونل به اندازه 8 کیلومتر، عرض داخل تونل 24/20 متر، وجود 4 خط عبوری و حداکثر سرعت تا 120 کیلومتر بر ساعت است.
براساس این گزارش از مزایای طرح انتقال خط آهن تهران - تبریز به زیرزمین کمک به بازسازی بافت فرسوده شهری و ارتقای خدمات شهری به شهروندان، کاهش موانع توسعه شهری و محدودیتهای ترافیکی، کاهش سوانح برخورد عابرین وسایل نقلیه جادهای با وسایل نقلیه ریلی، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، ایجاد امکان توسعه راه آهن تهران - تبریز در آینده نزدیک و ارتقای کیفی خطوط راه آهن موجود، کاهش مشکلات ناشی از همجواری تراکم مسکونی با راه آهن، کاهش چشم اندازهای نامناسب شهری در حاشیه ریل و کاهش تاثیرات غیر مستقیم تردد ریلی در منطقه و تبعات حاصل از آن است.
با توجه به گستره طرح تونل در مناطق پرتراکم شهری برخورد با موانعی از قبیل شبکههای آبرسانی، لولههای گاز، خطوط برق فشار قوی، مخابرات، فاضلاب و گذرگاهها و معابر شهری در قالب معارضین طرح اجتنابناپذیر بوده که با پیشرفت پروژه بالغ بر 150 مورد شناسایی و با احداث سازههای فنی و تغییر مسیر دائم، تسهیل در اجرای آن فراهم شد.
به گزارش ایسنا، پروژه انتقال خط آهن تهران - تبریز در راستای مصوبات استانی هیات دولت جهت ساماندهی مسیر خروجی قطارهای تبریز و حومه از ایستگاه تهران به سمت غرب و همچنین تحقق اهداف طرح در چشم انداز 50 ساله در مناطق 17 و 18 میباشد که این قراردادها دارای دو بخش اجرایی کاملا مستقل است، از جمله انتقال ترافیک محور تبریز به محور اهواز از طریق افزایش خطوط ریلی کمربندی ملکی- آپرین - تپه سفید تهران به طول حدود 37/5 کیلومتر و همچنین احداث طول دو قلو با مقطع مستطیل به منظور احداث 4 خطوط عبوری در مسیر اصلی حد فاصل ایستگاه تهران تا پل کن به طول 10 کیلومتر.