کد خبر: ۱۳۷۰۱
زمان انتشار: ۱۹:۰۴     ۱۶ خرداد ۱۳۹۰
رجانیوز- یمنی ها با شنیدن خبر کوچ اجباری عبدالله صالح، اولین پیروزی انقلاب چهار ماهه شان را جشن گرفتند. انقلابی که از تونس آغاز شد و بعد از بن علی و مبارک اکنون سومین قربانی خود را می گرفت. اگر چه منابع دولتی ادعا می کنند، صالح مجددا به یمن باز خواهد گشت اما بسیاری معتقدند صالح دیگر به مسند خویش باز نخواهد گشت و این نقطه پایان فعالیت او خواهد بود.
عربستان و آمریکا در طی چند ماه گذشته تلاش بسیاری برای حفظ صالح انجام دادند اما ایستادگی مردم در خیابان های شمال و جنوب یمن، آل سعود را نسبت به تداوم حمایت ها از صالح مردد کرد. همین چند روز پیش بود که روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی به نقل از دیپلمات های آگاه همین خبر را منتشر کرده بود. القدس العربی نوشته بود "ملك عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان در تماس تلفني خود با رئيس جمهور يمن تاكيد كرده بود كه با توجه به درگيري‌هاي خون بار چند روز اخير ميان نيروهاي دولتي و نيروهاي وابسته به قبيله حاشد، علي عبدالله صالح بايد هر چه سريعتر قدرت را ترك كند."
 
عبدالله صالح همپیمان قدیمی و مجری سیاست های سعودی در جنوب شبه جزیره است که تازه ترین پروژه همکاری آنها به شیعه کشی دو سال قبل در استان صعده یمن بر می گردد. جایی که ارتش یمن و ارتش صودی در همکاری مشترک و در سایه حمایت آمریکا و سانسور اطلاعاتی مطلق، جنایات جنگی گسترده ای را مرتکب شدند.
 
با این حال روند تحولات یمن و از دست رفتن مصر، آمریکا و عربستان را بیش از پیش به فکر مدیریت تحولات منطقه فروبرده است. به ویژه آنکه تحولات یمن خصوصا به واسطه شیعیان ساکن در مرزهای جنوبی عربستان، برخی مسائل مرزی و پیوندهای فرهنگی اجتماعی تاثیر مستقیم بر آینده شبه جزیره و حاکمیت آل سعود خواهد داشت. در همین راستا از چند روز پیش با ورود برخی عناصر وابسته به سعودی به فاز جنگ های مسلحانه، درصدد بودند تا زمینه برای عملیاتی شدن طرح های شورای همکاری خلیج فارس را فراهم نمایند که بی تردید بخشی از این طرح حفظ هیئت حاکمه و تغییرات جزئی در سطوح بالا خواهد بود.
 
با این همه خروج صالح از قدرت آغاز روند عقب نشینی های حاکمیت یمن و نقطه آغاز موفقیت های انقلاب خواهد بود. انقلابی که بیش از هر چیز پایه های لرزان حکومت آل سعود را نشانه رفته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها