علوم انسانی که به معنی اصطلاحی خود در ایران وجود دارد همان علومی است، که در اختیار جوامع دارای سیاستگذاری کلان هستند. در تعریف علوم انسانی، طرح ادارهی کلان کشور را اصطلاحاً "علوم انسانی" مینامند. بر این اساس و به علت نبود یک طراحی کلی در زمینهی علوم انسانی، و غربزدگی ایران پس از دوران مشروطیت، علوم انسانی به معنی واقعی در کشور وجود نداشته است. آن دسته از علوم هم که بهعنوان علوم انسانی تلقی میشود، بسیار سطحی، تقلیدی و وارداتی است که بهصورت جزئی و ناقص از کشورهای غربی وارد ایران شده و نام علوم انسانی را به خود گرفته است.
به گزارش پایگاه 598، بحرانهاي جهاني، وقایع اجتماعي و سياسي ايران اسلامي و سخنان حکيمانه رهبر معظم انقلاب پيرامون خطرات علوم انساني و اجتماعي غربي، از سويي هشداري جدي نسبت به عواقب نفوذ علوم انساني و اجتماعي غربي در اذهان نخبگان و روشنفکران جامعه اسلامي هنوز به فراموشی سپرده نشده است.
از سويي ديگر، گفتمان حکیمانه و روشن رهبری عظیم الشان، نويد بخش دورهاي نو و چشم اندازي اميدآفرين در زمينه حرکت جمعي به سمت توليد علم بومي و اسلامي است، که فرمودند: "تمدن نوین اسلامی در راه است".
هم اکنون بعد از ایجاد این امید به آینده علوم انسانی در میان نخبگان و جرقه های تشکیل جبهه علمی انقلاب اسلامی، مواجهه و هراس غرب از پی ریزی تمدن نوین اسلامی با زمینه سازی انقلاب اسلامی باری تحول در علوم انسانی و اجتماعی غرب روز به روز نمایان تر می شود که این خود زنگ هشداری برای نخبگان حوزه و دانشگاه می باشد که هرگونه سستی و تعلل در این زمینه ممکن است زیان های جبران ناپذیری به این موج تحول خواهی و تشکیل تمدن اسلامی وارد سازد.
از اینرو آگاه شدیم که آكادمي هنر و علم آمريكا بنا به درخواست کنگره ملی آمریکا اقدام به تاسیس کمیسیون ملی علوم انسانی و علوم اجتماعی با اهداف مشخص، نموده اند. در ادامه از شما دعوت می گردد تا متن ترجمه شده خبر مذکور را مطالعه نمائید.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، واشنگتون دي . سي: «لوئيز بربيتز» رئيس آكادمي هنر و علم آمريكا از راهاندازي اين كميسيون ملي خبر داد. اين كميسيون در جهت تقويت آموزش و تحقيق در حوزههاي علوم انساني و علوم اجتماعي است كه اهميت بسيار زيادي براي فرهنگ، آموزش و رقابتهاي اقتصادي آمريكا دارا ميباشد. كميسيون علوم انساني و علوم اجتماعي به رياست «ريچارد اچ برودهد» رئيس دانشگاه «دوك» و «جان دابيليو رو» مدير اجرايي شركت «اِكسلون» و ديگر اعضاي برجسته در حوزههاي علوم انساني، علوم اجتماعي، فيزيك، علوم زيستي، تجارت، قانون، هنر و رسانه كار خود را آغاز كرد.
اين كميسيون به درخواست نمايندگان دو حزب كنگره آمريكا «سناتور لامار الكساندر» نماينده جمهوري خواه ايالت تنسي، «سناتور مارك وارند» نماينده دموكرات ويرجينيا، «تام پتري» نماينده جمهوري خواه ويسكونسين و «ديويد پرايس» نماينده دموكرات كاروليناي شمالي ميباشد.
كنگره از اين آكادمي درخواست بررسي موارد زير را كرده است:
ده اقدام مهمي را كه كنگره، حكومتهاي ايالتي، دانشگاهها، مؤسسات، اساتيد و فرهيختگان، بانيان امور خيريه و ديگران هم اكنون بايد انجام دهد تا به برتري ملي، علمي و آموزشي در علوم انساني و علوم اجتماعي و به اهداف بلند مدت فكري و اقتصادي ملي در جهت تقويت جامعه مدني و موفقيت در ديپلماسي فرهنگي در قرن 21 كدام است؟
ريچارد اچ برودهد اظهار داشت: «علوم انساني و علوم اجتماعي چارچوب فكري را براي اقتصاد، سياست، و نهادهاي حاكم ايجاد كرده و زندگي و درك ما را پربار ميكند. مردم آمريكا هنوز جايگاه علم رياضيات و علوم زيستي را براي آينده درك ميكنند. اين كميسيون نيز يادآور اهميت بلند مدت علوم مقدماتي براي آمريكايي ها ميباشد.» جان روا افزود «علم تاريخ، درك نهادهاي ملي، توانايي بكارگيري شواهد و ايجاد افكار خلاق، استعداد و توانايي ارتبالطات فرهنگي ـ همه اين موارد ويژگيهاي مهمي براي شهروندان قرن 21 ميباشد.»
رئيس آكادمي برلويتز گفت: «با توجه به سوابق نظارت و پشتيباني اين آكادمي در علوم انساني و علوم اجتماعي، اين آكادمي بهترين گزينه براي اجراي اين كميسيون ميباشد. تحقيق و آموزش در اين رشته ها شهروندان و دولت ما را قادر ميسازد تا با شرايط داخلي و خارجي كشور، خود را وفق دهند. اين موضوع براي توانايي رقابت اقتصادي جهاني ما حياتي ميباشد.»
سناتور لامار الكساندر اظهار داشت: «سابقه درازمدت در تحقيقات علمي ملت ما در علوم انساني و علوم اجتماعي پايگاهي براي اطلاع رساني به شهرونداني است كه از كشورها، نژاد و دين و فرهنگ مختلف ميباشند اما تفكرات مشتركي در خصوص، آزادي، فرصتهاي برابر، و حاكميت قانون دارند...»
ديويد پرايس نماينده جمهوري خواه گفت: «همچنان كه دنياي ما در حال به هم پيوستن ميباشد، ساخت بنيان محكم در حوزه علوم انساني اهميت ملي دارد. علوم انساني است كه تمدن، فرهنگ و نظام فكري حيات ما را شكل ميدهد. ايجاد ظرفيتي جامع و كامل در بخش آموزش و تحقيقات اين حوزههاي مطالعاتي ميتواند زمينه و چارچوبي براي نظام سياسي مهم كنوني ميباشد...»
تام پيتر نماينده جمهوري خواه ميافزايد: «براي حفظ و برپا ساختن سنن و اصول آمريكايي بايد تاريخ، فرهنگ و ميراث منحصر به فرد خود را خوب درك كنيم...»
سناتور مارك وارند اظهار داشت: «من بيصبرانه ميخواهم بدانم كه چگونه ميتوان هنر، علوم انساني و علوم اجتماعي خود را در كشور تقويت كنيم. درك اين موضوع كه هم اكنون كجا هستيم، كجا بوده ايم و نياز است كه به كجا برويم بسيار مهم است و بسيار خرسندم كه اين آكادمي اين وظيفه مهم را به عهده گرفته است.»
آكادمي هنر و علوم آمريكا مركز مستقل تحقيقاتي ميباشد كه در سال 1780 ميلادي تأسيس شد. تحقيقات كنوني اين آكادمي بر سياست گذاريهاي علمي و تكنولوژي، امنيت جهاني، سياست اجتماعي علوم انساني و فرهنگ و آموزش تمركز دارد. اين آكادمي داراي شعبي مختلف در كمبريج و ماساچوست دارد اين آكادمي تحقيقات خود را توسط 4300 عضو انتخابي مجرب و كارشناس از سراسر جهان به صورت پيشرفته انجام ميدهد كه هر كدام در رشتههاي آكادميكي همچون هنر، تجارت، امور اجتماعي تخصص دارند.
****
با توجه به اتفاقات اخیر در این حوزه که می توان به مواردی چون فعالیت گسترده ی رسانه ای و سازماندهی شده در مواجهه با موج تحول در علوم انسانی و همچنین شبکه سازی اندیشمندان سکولار در داخل و خارج از کشور و همچنین تحریم های علمی چون تحریم همایش روز جهانی فلسفه و تعلیق همایش دوسالانه بین المللی علوم انسانی از سوی دولت انگلیس برشمرد که در اینجا با توجه به خبر تشکیل این کمیسیون در آمریکا و همچنین نظر به موضوعات و اهداف این کمیسیون سولاتی به ذهن متبادر می گردد :
1. ایالات متحده آمریکا از ارتباط تنگاتنگ حكومتش با آكادميها چه هدفي را دنبال ميكند؟
2. رابطهي علوم انساني و علوم اجتماعي در چيست؟
3. چرا هر دو حزب جمهوريخواه و دمكرات با توجه به اختلاف در شيوه اجراي
سياستهاي آمريكا خواستار آغاز
به كار اين كميسيون شدهاند؟
4. اين ده اقدام چيست؟
5. علم رياضيات و علوم زيستي چه جايگاهي در آيندهي مردم آمريكا دارد؟
6. به نظر شما پاسخ اين سؤالات و ديگر سؤالات مشابه چيست؟
مترجم: رضا حسن زاده/ 598