کد خبر: ۱۳۴۷۷۲
زمان انتشار: ۱۹:۳۸     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
زنبور ها در دنيا و بخصوص در اروپا به خاطر استفاده از آفت كش ها و سموم شيميائي و همچنين اصلاح ژنتيكي محصولات، در معرض خطر جدي قرار دارد.

جام خانواده:

راجع به خواص عسل بارها در روزنامه سلامت يادداشت هائي نوشته شده و باز هم نوشته خواهد شد. اين شهد نيكو از هزاران سال پيش شناخته شده و مورد استفاده بشر بوده است. امروزه در بسياري از نقاط دنيا سلامت و بقاي نسل زنبور ها در معرض خطر قرار گرفته و باعث نگراني شده است كه البته اين نگراني تنها به حذف عسل از برنامه ي غذائي مربوط نمي شود.

ارزش گذاري زنبور عسل فقط به خاطر توليد عسل، ناديده گرفتن مهمترين ارزش حياتي آن در طبيعت است. اين حشره ي طلائي نقش مهم و بسيار حياتي در بارور سازي گياهان دارد.

بنا به اظهارات اتحادیه ملی پرورش دهندگان زنبور عسل در فرانسه، زنبور عسل اقدام به تلقیح وباروری گل آفتابگردان و درختان سیب به میزان 70% و توت فرنگی و گیلاس به میزان 80% و درختان میوه دار کوچک به میزان 90% و شبدر و یونجه بنفش به میزان 100% می‌نماید.

در آزمایشات مختلف برای تعیین نقش عوامل مختلف در گرده افشانی گیاهان مشخص شده که 1% مجموع گرده افشانی ها توسط باد، 6% آن توسط بقیه حشرات منهای زنبور عسل و93 % باقیمانده را زنبور عسل به تنهایی انجام می دهد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر، گفت: ارزش اقتصادی گرده‌افشانی زنبورعسل در دنیا بین 23 تا 145 برابر تولیدات کندو است و این این رقم در کشور ما به 90 برابر می‌رسد.

سلامت زنبور ها در دنيا و بخصوص در اروپا به خاطر استفاده از آفت كش ها و سموم شيميائي و همچنين اصلاح ژنتيكي محصولات، در معرض خطر جدي قرار دارد. بنا به گزارش شبكه ي خبري يورو نيوزگروهي از فعالان محيط زيست در لندن با پوشيدن لباس ها مشكي و طلائي و در حالي كه خود را به شكل زنبورها در آورده بودند براي حمايت از زنبورها مقابل پارلمان اجتماع كردند. اين گروه خواستار ممنوعيت استفاده ي  برخي از آفت كش ها در اتحاديه ي اروپا هستند. یکی از این تظاهرکنندگان گفت: در 100 سال اخیر گونه‌هائی از  زنبورها از بین رفته اند. تعداد زنبورها در مناطق رو به کاهش است و به یک مشکل جدی منتهی خواهد شد. در بخش‌هایی از چین کشاورزها مجبورند خودشان به صورت دستی گرده‌افشانی کنند چرا که به دلیل استفاده بیش از اندازه از مواد شیمیایی تعداد حشرات بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم اقدامات لازم  هم اکنون و قبل از اینکه دیر شود صورت گیرد.

به گزارش پيشتر 13 كشور عضو اتحاديه اروپا با اين ممنوعيت موافق بوده و نه كشور عليه آن راي داده اند. انگليس آلمان و سه كشور ديگر نيز راي ممتنع داده اند. طبق مقررات اتحاديه اروپا كشورهاي عضو اين بلوك دو ماه فرصت دارند تا در اين مورد به توافق برسند در غير اين صورت كميسيون اروپا  آزاد است تا اين پيشنهاد را تصويب كند.

اما در ايران هم زنيورها با خطراتي مواجهند. مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: بارش ریزگردها كه از سال 1386 شدت يافته است،  فرار زنبورعسل‌ها و یا فروپاشی کندوها را به دنبال دارد. در حال حاضر اکثر چشمه‌ها، قنات‌ها، چاه‌ها و ... با تقلیل سطح آب مواجه شده‌اند. کاهش دبی آب در چشمه‌ها و رودخانه‌ها تاثیر مستقیمی در پرورش و تولید در واحدهای دامی استان ایلام داشته است. وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا ضرر فراوانی را وارد می‌کند، ادامه داد: بیشترین خطر ریزگردها مربوط به حوزه پرورش طیور است چراکه برای تولید و پرورش طیور به تهویه هوای سالم نیاز دارند.

مشكلات زيست محيطي نه فقط استان ايلام و نه فقط زنبورها را تهديد مي كند.  قبل از اين كه خيلي دير شود به فكر باشيم.
منبع خبر: پايگاه زنبور عسل ايران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها