کد خبر: ۱۳۴۵۹۶
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
تقابل گفتمان مقاومت با گفتمان سازش‌کار
شاید اگر کسی نه دکتر جلیلی را می‌شناخت نه هاشمی رفسنجانی را، با دیدن سلوک این دو در زمان ثبت‌نام برای ریاست جمهوری خیلی چیزها دستش می‌آمد و فرق بین بی‌آلایشی گفتمان مقاومت با اشرافیت گفتمان سازش را تا حدی درک می‌کرد.
598: هرچند از مدت‌ها پیش از ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری معلوم بود که جریان‌شناسی این انتخابات را باید در تمایز مابین گفتمان مقاومت با گفتمان سازش‌کار جستجو کرد، اما از آخرین روز ثبت‌نام و نام‌نویسی چهره‌های مطرح این دوجریان، این قضیه شکل واضح‌تری به خود گرفت. چون از همان شب، اکثر تحلیل‌ها و اخبار تولید شده در رسانه‌های هر دو گفتمان، به نحوی این تقابل را پوشش دادند. تا جایی که خیلی از خرده گفتمان‌های دیگر نیز در ذیل تقابل این دو گفتمان قرار گرفته و به احتمال زیاد، در آینده شاهد محو و ادغام آنها خواهیم بود
.

به گزارش بولتن نیوز، همان‌قدر که شاهد قد کشیدن و بالا آمدن دو رویکرد مبتنی بر مقاومت و سازش‌کاری در بین سایر رویکردها هستیم، این موضوع را هم می‌بینیم که تا چه اندازه ویژگی‌های ایشان ملموس‌تر شده و به نوعی، تفاوت‌های‌شان مشخص‌تر می‌شود. شاید نحوه‌ی نام‌نویسی دو چهره‌ی شاخص این گفتمان‌ها، خود مثالی باشد برای نشان دادن این تمایز و مقایسه بین آنها.
در یک طرف عرصه‌ی انتخابات، نیروهای حامی مقاومت و ایستادگی را می‌بینیم که نامزد اصلی‌شان، دکتر سعید جلیلی است. مسئول چند سال اخیر امنیت کشورمان که با رعایت اصول «عزت، حکمت، مصلحت» و پایداری بر سر حقوق مردم ایران در مذاکرات هسته‌ای، غربی‌ها را سر جای خودشان نشاند. اما نه به این شکل که شائبه‌ی جنگ طلبی را دامن بزند و نه به این شکل که خیال خام سازش‌کاری را در ذهن مریض دشمنان انقلاب اسلامی پرورش دهد.

دکتر سعید جلیلی، در آخرین ساعات ثبت‌نام به وزارت کشور رفت و خودش را در معرض انتخابات قرار داد. اما نحوه‌ی سلوک دکتر جلیلی برای ثبت‌نام به چه شکل بود؟ خیلی ساده و بی‌آلایش. تنهایی با پرایدش به خیابان فاطمی آمد. اعتنای چندانی به هیاهوی رسانه‌ها نکرد. با آرامش همیشگی‌اش روند ثبت‌نام را طی کرد و همانطور که آمد، رفت. والسلام.
اما طرف دیگر عرصه‌ی انتخابات. گفتمان سازش با علمداری هاشمی رفسنجانی. شخصی که نیاز به توضیح ندارد. چون کمتر کسی‌ست که رویکرد اقتصادی وی در دولت سازندگی را نشناسد. رویکردی مبتنی بر بی‌توجهی به عدالت اجتماعی. کمتر کسی‌ست که رویکرد وی درعرصه‌ی سیاست خارجی را نشناسد. به نام تنش‌زدایی، به کام سر خم کردن در مقابل غرب و شیطان بزرگ، امریکا. و کمتر کسی‌ست که بازی‌های پشت پرده‌ی وی از سال 88 به این طرف را بلد نباشد: حمایت از فتنه.
تقریباً چند دقیقه به پایان زمان نام نویسی مانده بود که هاشمی رفسنجانی به خیابان فاطمی پاگذاشت. خیابانی که از قبل، مملو طرف‌داران وی بود. لشکرکشی و به رخ کشیدن هواداران، رفتاری‌ست که در چند سال اخیر از طرف حامیان فتنه زیاد دیده‌ایم. و این رفتار خود دلیلی‌ست برای خالی بودن چنته‌ی ایشان از پایگاه اجتماعی. چند بنز چند صد میلیونی آمدند تا ایشان به همراه چند ده نفر همراه، به ستاد نام نویسی وزارت کشور رفته و طی یک هیجان رسانه‌ای فراوان، اسم‌شان را برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت کنند.

وقتی چشم‌مان به بنزها افتاد، یاد بیانات چند سال پیش رهبر انقلاب افتادیم که از اشرافیت حمل و نقل برخی از مدیران کشور انتقاد کرده بودند و بهانه‌ی مسائل امنیتی را برای توجیه این اشرافیت، بی‌مورد دانستند. و مگر غیر از این است که اگر قرار به رعایت مسائل امنیتی‌ست، مسئول امنیت کشور که فعلا دکتر جلیلی‌ست، باید بیشتر از بقیه به این مسائل توجه کند؟ پس چرا ایشان بدون هرگونه اشرافیت و هیاهوی کاذب در این مورد در سطح کشور رفت و آمد می‌کنند و دیگرانی که تنها توهم بزرگ بودن دارند، بر رنگ و لعاب بازی‌های‌شان می‌افزایند؟
خیلی جالب است بدانید که بعضی از اخبار حاکی از این است که حامیان گفتمان سازش مستقر شده جلوی وزارت کشور، شعارهایی علیه دکتر جلیلی داده‌اند. چون خوب تشخیص داده‌اند که اینبار چه کسی را باید سیبل حتاکی‌های‌شان قرار دهند.
در هر صورت، از همین رفتارهای کوچک و مقطعی‌ست که منظومه‌ی شخصیتی و گفتمانی هر فرد و جریانی معلوم می‌شود. شاید اگر کسی نه دکتر جلیلی را می‌شناخت نه هاشمی رفسنجانی را، با دیدن سلوک این دو در زمان ثبت‌نام برای ریاست جمهوری خیلی چیزها دستش می‌آمد و فرق بین بی‌آلایشی گفتمان مقاومت با اشرافیت گفتمان سازش را تا حدی درک می‌کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
به نظر این سایت هم به نوعی داره جلیلی رو تبلیغ میکنه ، چقدر هم مظلوم نمایی میکنه ادم تنها به چه درد مردم میخوره ، ادم که که لشکر داشته باشه خوبه دیگه نیازی به تشکیل لشکر نداره .
پاسخ
ihnd
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۳۷۰
۱۴۲۱
برو بابا 8سال بااین حرفا مردم رافریب دادید.....بابا ما ریس جمهوری میخوایم که خودش بنز سوار شه و مردمش پژو نه ریس جمهوری که خودش و مردمش قدرت خرید پراید نداشته باشه .......خداوکیلی جلیلی پراید داره یا مردمو ...........گیر اورد
پاسخ
seke
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
شما فقط نوک بینی خودت رو میبینی والا تفاوت دو تا گفتمان رو خلاصه نمیکردی تو ماشین و قدرت خرید پراید و...
نیکزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
احسنت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
آخه مشکل اینه که زمان رفسنجانی رییس جمهور بنز سوار میشد ولی مردم پرایدم نداشتن...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
همينكه حضورش داغ به دل شما طرفداراي سرمايه داري هاشمي گذاشته، بسه
ناشناس
CHINA
۱۷:۱۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
سلام عمو فكر نميكنی بايد بری بوقتو جای ديگه بزنی و با اين حرفات اين سايتو آلوده نكنی!
(البته ببخشيد خوانندگان عزيز؛ مجبور شدم عوض شما اينجوری بگم)
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
هاشمی به درد اران نمی خورد هشت سال تورم 50 درصدی دوران او فراموش نشدنی است....به نظرم خاندان او در گرانی ها نقش دارند....
پاسخ
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
احمدی نزادتون هم اولش با این شعار امد .بس کنید و از خون شهدا خجالت بکشید..
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
سلام
درود بر مردان خدا
من شک ندارم مهر آقای جلیلی به دل هر با خدایی است
انشالله خدا باز هم بر عزتش بیافزاید
پاسخ
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
ايكاش شهامت اين رو داشته باشيد كه يه گزارش از زندگي اين كانديداهاي متدين و مومن و انقلابي هم تهيه كنيد خونشون كجاي تهرانه؟ چه فرش و مبلي استفاده مي كنن چقدر وسائل خونشون ايرانيه؟ بچه هاشون چه ماشينايي سوار ميشن و ...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
سلام چرا مشایی عزیزتو نشون ندادی یا رییس جمهور محترم را
پاسخ
مریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
اقا رییس جمهورم بنز سوار شه ملت هم پژو سوار شن
من که موافقم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۳ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
حال خندیدن هم ندارد تا چه رسد به کار کردن
پاسخ
محمد
-
۱۰:۴۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
کسانی که در سر بزنگاه انقلاب و در فتنه مرود شدند و یا به تعبیر مقام معظم رهبری در زمین و در ملا اعلی اسباب سرشکستگی و بدبختی خود را فراهم کردند نمی توانند صلاحیت رئیس جمهوری داشته باشند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها