کد خبر: ۱۳۱۶۰
زمان انتشار: ۱۹:۱۴     ۰۴ خرداد ۱۳۹۰
گفتگوی ۵۹۸ با کارشناس مسائل سیاسی آذربایجان و قفقاز:
در خصوص مسائل جمهوری آذربایجان یک واقعیت تلخی که بایستی قبول کنیم منفعلانه عمل کردیم متاسفانه این نه با منافع ملی ما سازگاری داره و نه با تکالیف در حقیقت شیعی ما، بالاخره یک تکلیفی داریم که از اندیشه اسلامی و اندیشه شیعی در هر کجای عالم دفاع کنیم از مستضعفان عالم در هر کجای عالم دفاع کنیم و حقیقتاً ما در این خصوص یک عکس العمل مناسبی نداشتیم.
سرویس بین الملل پایگاه 598 - در پی ادامه و تشدید اعتراضات گروه ها و طیف های مختلف مردمی و سیاسی جمهوری آذربایجان در خصوص بازداشت فعالان دینی و روحانیون شیعی و همچنین قانون منع حجاب در مراکز آموزشی در گفتگویی با  جناب آقای حسن گلی کارشناس مسائل سیاسی حوزه آذربایجان و قفقاز به بررسی بیشتر این موضوع پرداخته ایم که در ادامه می خوانیم:

1- به نظر حضرتعالی علت افزایش فشار بر شیعیان جمهوری آذربایجان و همچنین موج جدید بازداشت روحانیون و مذهبیون آذربایجان و همچنین مبحث ممانعت دولت آذربایجان از حضور زنان محجبه در مراکز آموزشی چه می باشد؟

برای اینکه بتوانیم در مورد شیعیان جمهوری آذربایجان شناخت کاملی داشته باشیم ناگزیر هستیم که برگردیم به حدود دو قرن پیش، زمانی که قرارداد های گلستان و ترکمنچای داشتند منعقد می شدند و از ان دوره به بعد ما یک سیر تاریخی در خصوص شیعیان اذربایجان را بررسی کنیم.

قبل از قراردادهای گلستان و ترکمنچای جمهوری آذربایجان که در آن زمان با عنوانی غیر از عنوان کنونی اش  نامیده می شد، تحت حاکمیت دولت وقت ایران و جزء قلمرو ایران آن زمان محسوب می شد و در نتیجه جنگهایی که بین ایران و روس ها اتفاق افتاد و با توجه به اوضاع  زمان منجر شد قراردادهای گلستان و ترکمنچای که این منطقه به همراه مناطق دیگری که امروزه همه کشورهای گرجستان و ارمنستان و بخشی از قفقاز شمالی  را شامل می شوند از ایران جدا شد. این تفکیک جغرافیایی، سیاسی به تفکیک فرهنگی این منطقه به صورت کامل از ایران منجر نشده بود که از همان زمان جدایی بسیاری از علما که در آنجا به تبلیغ دین مشغول بودند در دوران کمونیسم ها به خاطر اینکه تلاش می کردند هویت دینی وملی خودشونو حفظ کنند شهید یا تبعید شدند.

 با اینکه پس از دوران فروپاشی جوامع شوروی و در حقیقت استقلال جمهوری آذربایجان فشارها کمتر شد ظلم به گونه دیگری در خصوص شیعیان جمهوری آذربایجان ادامه  یافت و در حقیقت از هویت تاریخی این مردم باردیگر جلوگیری شد. یکی از ابزارهای سیاستی حاکمان آذربایجان جلوگیری از گسترش اندیشه های شیعی در بین مردم جمهوری آذربایجان بود اما تحولات منطقه ای و بخصوص انقلاب اسلامی ایران  و روند سی ساله ای که به تصویب این نظام  شیعی در منطقه و کل جهان انجامیده و همچنین تحولاتی که این اواخر در لبنان اتفاق افتاد و آگاهی عمومی که در سطح جهان نسبت به حقیقت مسائل دینی ایجاد شده جمهوری آذربایجان هم از مسائل مستثنا نبود و امروز ما می بینیم که در جمهوری آذربایجان شیعیان به یک خودباوری نسبی رسیدند.

بخش قابل توجهی از این مردم آذربایجان امروز به این باور رسیدند که باید تلاش کنند در حقیقت برای حفظ باورهای و اعتقادات خودشان و ما می بینیم که حاکمیت جمهوری آذربایجان متاسفانه مشکلاتی را در سر راه این روند و  تحقیق اندیشه های اسلامی ایجاد می کند. یک روز با بحث تخریب مساجد روز دیگه با بحث محرومیت حجاب روز دیگه با دستگیری فعالان دینی وشیعی و مذهبی که البته تاریخ نشان داده است که این اقدامات سلبی نه تنها باعث توقف این روند نخواهد شد بلکه موجب گسترش و اگاهی بیشتر و موجب تقویت باورهای شیعی در مردم جمهوری آذربایجان شده است.به همین دلیل اکنون شاهد رشد صعودی تعداد دینداران و باورهای دینی هستیم.

در خصوص بحث حجاب در اوایل استقلال جمهوری آذربایجان این مقوله خیلی موضوعیت نداشت اما اکنون روند صعودی افزایش محجبه ها در جمهوری آذربایجان مشهود است و قانون منع حجاب به خاطر ترس حاکمانشان از افزایش حجاب در جامعه است و به خیال خود می خواهند با روند صعودی میل به حجاب مبارزه کنند که این خود عاملی شد که امروزه در حدود  پنج الی شش میلیون از مردم اعم از معلم، دانش آموزان، کارمند، فعالان اسلامی،حزب اسلامی و سایر تشکلات اسلامی در مقابل این بحث ایستاده اند و کوتاه هم نمی آیند و تجمعاتی را برگزار کردند و الان هم که می بینید برخی از فعالان اسلامی در بازداشت هستند و اینها هزینه هایی است که مردم جمهوری آذربایجان دارند می پردازند برای اینکه از اعتقادات خودشان، هویت دینی و ملی خودش به نوعی دفاع کنند. انشاالله

2- در خصوص تحرکات وهابیون در جمهوری آذربایجان و حمایت آمریکا و غرب از این تحرکات توضیحاتی را بفرمایید؟

وهابیت با حمایت کشورهای مروج اندیشه انحرافی در دین و  حمایت مالی آنها و پشتیبانی فکری حرکت هایی را شروع کردند که به شدت هم ادامه می دهند و با سوء استفاده از مشکلات مالی که برخی از جوانان شیعی اذربایجان داشتند آنها را به سمت وهابیت می بردند که به نظر بنده  این روند دیگر خیلی به شدت سابق در حال جریان نیست و به نوعی چون خود دولت جمهوری آذربایجان هم این روند را با منافع خودش سازگار ندید ان را ادامه نداد.

در خصوص مسائل جمهوری آذربایجان یک واقعیت تلخی که بایستی قبول کنیم منفعلانه عمل کردیم متاسفانه این نه با منافع ملی ما سازگاری داره و نه با تکالیف در حقیقت شیعی ما، بالاخره یک تکلیفی داریم که از اندیشه اسلامی و اندیشه شیعی در هر کجای عالم دفاع کنیم از مستضعفان عالم در هر کجای عالم دفاع کنیم در خصوص جمهوری آذربایجان با توجه به حسن نیتی که دولت جمهوری اسلامی ایران در زمان فرو پاشی انجام داد و بدون مطرح کردن مسائل تاریخی استقلال آنها را به رسمیت شناخت ولی ما از این حسن نیت دولت ایران نسبت به دولت های جمهوری آذربایجان، اینکه میگوییم دولت آذربایجان منظور دولتهایی که سر کار آمدند اینها عموما با حسن نیت رفتار نکردند با مطرح کردن بحثهای تاریخی با یک روایت و با یک تصویر وارونه و جعلی خواستند همیشه روابط ایران و آذربایجان را یک روابط در حقیقت غیر عادی جلوه دهند. گروههای ضد ایرانی که آنجا هستند و غالباً با تحریک صهیونیسم ها فعالیت می کنند به این وضع دامن میزنند.

حقیقتاً ما در این خصوص یک عکس العمل مناسبی نداشتیم البته این که در جمهوری اسلامی ایران گروههای مردمی در این خصوص فعال هستند و سرنوشت شیعیان آذربایجان را پیگیری می کنند خود نشان از موج انقلاب اسلامی است . بالاخره سرنوشت شیعیان جمهوری آذربایجان و در همین بحث حجاب تحرکات و تجمعاتی که در مقابل کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز اتفاق افتاد و سفارت آذربایجان در تهران ایجاد شد و این نگرانی که در مردم جمهوری اسلامی ایران مخصوصا مناطق آذری نشین داشتند در خصوص محدودیتهای دینی برای مردم جمهوری آذربایجان یا در زمان تخریب مساجد حساسیتی که ایجاد شده بود نشان می دهد که ما از یک پتانسیل مردمی غنی برخورداریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۸
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۲ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
چشم ها تون رو باز کنید. اونایی که در آذربایجان طالب حجاب هستند یک دهم مردم آنجا هم نیستند. البته منظورم این نیست که از محدودیت های آنجا دفاع کنم ، بلکه می خواهم بدونید که این بحث ها در آذربایجان و ترکیه خیلی خریدار نداره .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۴ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
انشاء الله حضرت زهرا خودش کمکشان کند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
این همه مردم آذربایجان دارن اعتراض می کنند بعد می گی این حرفا خریدار ندارد. با شما هستم جناب کبک(نظر اول)
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۸ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
آقای عقاب که خیلی تیزبین هستی!(نظر سوم)
همین تلویزیون خودمان که چند وقت قبل معترضین در باکو را نشان می داد ؛ تعدادشان شاید 1000 نفر هم نبود. حالا تو می گویی مردم دارن اعتراض می کنند ، بله اعتراض هست اما نه آنقدر که شما فکر می کنید و دلتان می خواهد که باشد.
چرا راه دور برویم ، خود بنده اهل تبریز و ساکن تهران هستم و دورادور از اوضاع آن طرف ارس با خبر و به شما اطمینان می دهم ان طرف خبری نیست. ضمنا چرا برادران حزب الله برای اشغال 20 درصد خاک شیعیان اذربایجان به دست ارمنستان .... ، اما حجاب زنان آذری برایشان مهم است.؟!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
به نام خدا
با سلام
اولا اینکه در سیاست خارجه باید احتیاط کرد دوم اینکه سیاست مانند بازی شطرنج است چه بسا مجبور شوی برای مات کردن شاه حریف قید وزیر خودت را بزنی! و سوم اینکه مهم‌ترین اقدام ایران در قبال منطقه می توانست شبکه‌های تلویزیونی باشد یک شبکه‌ی آذری زبان قوی می توانست با آگاه کردن مردم نسبت به اسلام تجمع 1000 نفری را یک میلیون نفری کند! اما متأسفانه در حالی که شبکه‌های برون مرزی دشمنان ما توسط دستگاه دیپلماسی آنان اداره می شود شبکه‌های ما توسط مدیرانی اداره می‌شد که در داخل ایران هم دارند به اسلام ضربه می‌زنند! چرا راه دور برویم همین افغانستان و تاجیکستان که هم زبانند چند شبکه مخصوص آنان داریم و چقدر خبر برای آنان؟ عجیب نیست اگر نگاهشان به بی بی سی باشد و علاقه‌شان معین و گوگوش!
یا علی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۷ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
سلام ...
علاوه بر این ... آذربایجان و تا حدودی ترکیه با حمایت های مالی و تبلیغی از گروه های پان ترک در صدد ایجاد آشوب در کشور هستن ...
باید برخورد قاطعی با این دو کشور صورت بگیره ...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
ایران باید به تلافی حمایت آذربایجان و ترکیه از پان ترک ها به ارمنستان و گروه های جدایی طلب کرد در ترکیه کمک نظامی کند
پاسخ
ناشناس
-
۱۱:۴۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
سلام
شما تهراني ها مي تونين براي آزادي دكتر حاج محسن صمداف تجمع كنين و بيانيه اي ،چيزي ...
نمي دونم.الان خواهرانمان در باكو نمي تونن با حجاب به مدرسه برن
اگر كربلاي دوم بحرين باشه،كربلاي سوم آذربايجان يا همان ايران شمالي هستش
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها