کد خبر: ۱۲۹۲۶۸
زمان انتشار: ۱۸:۵۶     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
فرمانده یگان حفاظت مجلس مطرح کرد
سرهنگ باقرپناهی گفت: طی۵ سال گذشته به غیر از مراسم ۲۲ بهمن قم که شرایط خاص خود را داشت شاهد حادثه‌ای علیه رئیس مجلس نبودیم.

به گزارش 598 به نقل از خانه ملت، سرهنگ محمدرضا باقرپناهی فرمانده یگان حفاظت مجلس شورای اسلامی طی گفتگویی پیرامون نحوه فعالیت همکارانش در حفاظت از مجلس انجام داده که در ادامه آمده است.

حفاظت مجلس، انتخاب سپاه برای من بود

شما دوره‌های چهارم، پنجم و هفتم مجلس به عنوان محافظ رؤسا و دوره هشتم و نهم نیز به عنوان فرمانده یگان حفاظت مجلس در حال فعالیت در این قوه هستید. علت انتخاب این شغل چه بود؟

من سپاه را با انگیزه معنوی و بعد اعتقادی با رویکرد تکلیفی پذیرفتم. یعنی احساس کردم که وظیفه امروز من در سپاه انجام دستورات و وظایف محوله است.

فعالیت در حوزه حفاظت انتخاب من نبود بلکه من به وظیفه ای که بر عهده ام به عنوان تکلیف گذاشته اند عمل کردم و همین انگیزه ها باعث شد که آن نشاط در راستای انجام تکلیف بوجود آید تا بتوانم به وظیفه محوله بر دوش خود عمل کنم.

مبنای کار نیروهای حفاظتی، کار حرفه ای است

از دوره اول مجلس با آدم‌های کاملا متفاوت سروکار داشته و رؤسا مختلف را تجربه کردید. یعنی گاهی باید در کنار شخصیتی قرار گیرید که ممکن است عقاید سیاسی‌اش با شما یکی نباشد. این برای شما سخت نبوده و نیست؟

ما کار حرفه‌ای انجام می‌دهیم یعنی مبنای اقدامات ما، کار حرفه ای است و آنچه وظیفه است را انجام می‌دهیم، فرد مورد حفاظت، به موضوعیت خود فرد، مورد نظر نیست، بلکه مسئولیت سپرده شده به ما مدنظر است.

این وظیفه ارزشی دارد و به انجام وظیفه خود افتخار می کنم هیچ موقع نه تنها پشیمان نشدم بلکه به این عمری که گذراندم به عنوان افتخار نگاه می‌کنم.

در تمام سالهای قبل با لطف خدا مشکلی مجلسیان را تهدید نکرد

محافظت از نمایندگان و مراکز حساسی چون مجلس شورای اسلامی کار بسیار سختی است. چه روندی طی شد؟ وچه مشکلاتی را پیش‌رو داشتید؟

با توجه به اینکه سپاه مسئولیت و ماموریت حفاظت از امکان و اشخاص را برعهده داشت و دستورالعمل‌های خاص برای شرایط خاص در نظر گرفته شده بود، مشکل خاصی در سال های گذشته با لطف خدا بوجود نیامد.

بنابراین تدبیر و دستور ابلاغ شده را به مرحله اجرا گذاشتیم. البته باید دانست که مسئولیت حفاظت از نمایندگان در داخل مجلس برعهده سپاه است و این نهاد مسئولیتی در حفاظت از این افراد در خارج از قوه مقننه بر عهده ندارد و باید گفت که سازوکار حفاظت از نمایندگان در بیرون از مجلس به اشکال دیگری است. 

سردار خوش‌نواز هفته گذشته در مجلس توصیه‌هایی داشتند، البته این برنامه هر دوره در صورت نیاز در صحن علنی و یا در صحن غیر علنی و در برخی موارد به صورت توصیه های فردی صورت می گیرد.

در سالهای گذشته هم نمایندگان به‌ خصوص نواب رئیس و خود رئیس که حفاظتشان برعهده ماست همکاری خوبی داشتند و به لطف خدا نه تنها مشکلی پیش نیامد بلکه دغدغه ای نیز در این زمینه نداشتیم و این آمادگی بوده و هست که در صورت قرار گرفتن در شرایط خاص وظایف را به نحو احسن انجام دهیم.

پشت پرده آرامش سفر به کشورهای پر خطر، تدابیر امنیتی قوی قرار دارد

روسای مجالس گاهی سفرهای متعددی به کشورهای پرخطر دارند. چگونه تدبیر می کنید که مشکل امنیتی برای هیئت های پارلمانی ایران بوجود نیاید؟

به تناسب تدابیر اتخاذ شده گروه‌های محافظین در کشور مقصد مستقر می‌شوند و تمامی اطلاعات را به ما ارائه می دهند، در ادامه تهدیدات احصاء می‌شود و به تناسب آن جلساتی با مسئولان مجموعه‌ها برگزار شده و هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد که الحمدالله مشکل جدی در سفرهای اخیر رئیس مجلس به دلیل اتخاذ تدابیر لازم ایجاد نشد، خبرنگارانی که در این سفر ما را همراهی می کردند شاهد آرامش امنیتی این سفرها بودند که البته پشت پرده این آرامش و آسایشی تدابیر اتخاذ شده قرار داشت.

حادثه 22بهمن قم تنها حادثه صورت گرفته علیه رئیس مجلس بود

تا به حال سوءقصدی به رئیس مجلس صورت گرفته است؟

طی 5 سال گذشته به غیر از مراسم 22 بهمن قم که شرایط خاص خود را داشت شاهد ایجاد مشکلی برای وی نبودیم.

تجمعات صنفی مقابل مجلس، مشکل امنیتی ایجاد نمی کند

یکسری تجمعات روبروی مجلس برگزار می‌شود که رسیدگی به آن وظیفه نیروی انتظامی است. آیا این تجمعات تهدیدی محسوب می شود؟

عموماً تجمعات، تجمعات صنفی است. نمایندگان صنوف هم به دلیل داشتن نماینده‌ای در مجلس تجمع می‌کنند تا از طریق آنان مشکل خود را حل کنند.

تجمعات در درب شمال که محل عبور و مرور کارکنان است برگزار می‌شود و به نظر می‌آید تهدیدی نباشد، البته حفاظت از داخل مجلس بر عهده سپاه است و خارج از آن بر عهده نیروی انتظامی است اما کمک خواهیم کرد که مشکلات رفع و این تجمعات نیز از این محوطه برداشته شود.

بنابراین طی 16 سالی که در این مجموعه بودم، این تجمعات برگزار شده و مردم دغدغه های خود را به گوش مسئولان رسانده اند و بحمدلله مشکل جدی ایجاد نشده است.

جایگاه معترضین مقابل مجلس ساخته خواهد شد

البته باید بستر یا مکانی برای مراجعه افراد و طرح مشکلاتشان باشد که متاسفانه این فضا که در برخی کشورهای دنیا تعبیه شده در ایران وجود ندارد و این افراد می توانند در آینده در فضایی که قرار است بعدها در نظر گرفته شود ایستاده و مطالب و اعتراضات خود را مطرح کنند.

معتقدیم که باید به مشکلات مردم هم رسیدگی شود. افرادی که در تجمعات شرکت می‌کنند اهل ایجاد زحمت نیستند مگر اینکه موضوع یا طیفی خاصی باشند، اما غالباً این تجمعات صنفی است.

به عنوان نکته پایانی اگر مطلبی در نظر دارید بفرمایید.

من و همکارانم در یگان حفاظت انتظار داریم که همراهی و همکاری کارکنان مجلس، نمایندگان و مراجعین در بالاترین سطح ادامه یابد تا فرماندهی بتواند تمام تلاش و توان خود را در راستای برقراری یک حفاظت مطلوب در مجلس شورای اسلامی به کار گیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها