کد خبر: ۱۲۷۶۸۷
زمان انتشار: ۱۹:۲۲     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
مذاکرات ترکیه و اسرائیل پشت پرده نمایش را رو کرد
برخی از کار‌شناسان معتقدند مذاکرات میان ترکیه و رژیم صهیونیستی باعث شده تا مجددا مشخص شود که پرچمدار حمایت از حقوق مردم فلسطین، تنها جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش 598، سایت رجانیوز نوشت: هیاتی اسرائیلی که به ترکیه سفر کرده با مقام‌های آن کشور در مورد پرداخت غرامت به قربانیان حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی‌های حامل کمک‌های امدادی به نوار غزه مذاکراتی انجام داده است. حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی‌های حامل کمک‌های بشردوستانه ترکیه که در سال 2010 میلادی به قصد شکستن محاصره نوار غزه عازم این منطقه بودند، به کشته و مجروح شدن شماری از فعالان منجر شد. این حمله که با واکنش منفی جامعه جهانی روبه‌رو شد، به تیرگی ظاهری روابط دو کشور ترکیه و اسرائیل منجر شد اما در‌‌ همان زمان، کار‌شناسان روابط بین‌الملل اعلام کردند که ماهیت دو دولت ترکیه و اسرائیل، یکی است و این ماجرا قرار است پوششی برای ادامه روابط در عرصه‌های بالا‌تر میان آن دو باشد.

این مساله در ماجرای بیداری اسلامی و به ویژه حوادث و بحران اخیر سوریه به اثبات رسید. ترکیه با پشتیبانی رسانه‌ها و پروپاگاندای گسترده به عنوان «نماد کشور مسلمان» و «پرچمدار جنبش‌های مردمی در منطقه» معرفی شد که همه کشورهای اسلامی در غرب آسیا و شمال آفریقا باید به آن اقتدا کنند. کمرنگ کردن نقش تاثیرگذار ایران در مناسبات منطقه‌ای و همچنین نگرانی از تاثیرپذیری جدی ملت‌های مسلمان منطقه از انقلاب اسلامی ایران، از جمله اهداف پیاده‌سازی این سناریو بود.

با این حال، عملکرد دولت ترکیه در مناقشات منطقه‌ای و همراهی جدی آن با کشورهای قطر و عربستان سعودی به منظور براندازی دولت حاکم در سوریه، سبب شد تا افکار عمومی متوجه این سناریو شوند. همچنین، توافق اخیر میان اسرائیل و ترکیه، آخرین میخ را بر تابوت این پروژه کوبید و صراحتا پرده‌ها را کنار زد و مشخص شد این نمایش از چند سال پیش طراحی شده بود تا به نقطه کنونی برسد.

 

* «مذاکرات»؛ سکانس آخر نمایش «مرمره»

ترکیه که قرار بود الگوی کشورهای اسلامی در خاورمیانه باشد، اکنون دست خودش را در دست تل آویو گذاشته تا بیش از قبل برای همه افکار عمومی مشخص شود که این لباس بر تن ترکیه و دولت اردوفان، «زار» می‌‎‌زند.

«بلند آرنیچ»، معاون نخست وزیر ترکیه بر از سرگیری کامل روابط با رژیم اشغالگر قدس تاکید و شایعات مبنی بر عقب نشینی آنکارا از طرح آشتی با تل آویو را رد کرد. وی در اظهاراتی که توسط روزنامه صهیونیستی جروزالم پست روز چهارشنبه منتشر شد، افزود: ترکیه از عادی سازی و بازگشت روابط بین دو کشور به سطح روابط گذشته استقبال می‌کند.

این مقام ترکیه برآوردهای بدبینانه در مورد روابط رژیم صهیونیستی از سوی ترکیه و شایعات مبنی بر اینکه آنکارا از طرح آشتی ناامید شده، رد کرد. وی تایید کرد که ریاست هیاتی را بر عهده دارد که هفته آینده با هیاتی از رژیم صهیونیستی برای بررسی شیوه جبران و غرامت به خانواده 9 تبعه ترکیه‌ای کشته شده در کشتی مرمره مذاکره می‌کند.

معاون نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه انتظار می‌رود مذاکرات موفقیت آمیز باشد، مدعی شد عادی سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی احتمال استقرار صلح و آرامش را در منطقه افزایش می‌دهد. این مقام ترکیه یادآور شد: عذرخواهی اسرائیل برای حادثه حمله نظامی به کشتی مرمره و پذیرش دیگر مطالبات ترکیه مبنی بر پرداخت غرامت به خانواده قربانیان و کاهش محاصره نوار غزه، بحران روابط بین دو کشور را پایان داد.

 

* نارضایتی مردم ترکیه از مذاکره با اسرائیل

باوجود آنکه مذاکراتی برای پرداخت غرامت به قربانیان این حادثه در جریان است اما فعالان طرفدار فلسطینیان در ترکیه تاکید کرده‌اند که قصد ندارند دادخواستی را که علیه 4 مقام نظامی ارشد اسرائیل به دلیل این حمله ارائه داده‌اند، پس بگیرند. در همین حال معاون نخست وزیر ترکیه گفته است که اگر اسرائیل حاضر به پرداخت غرامت شود، از دادخواست ارائه شده علیه اسرائیل باید صرفنظر شود.

بی‌بی‌سی گزارش داد؛ مذاکره بین مقام‌های ترکیه و اسرائیل یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه خواسته تا سفرش به نوار غزه را که قرار است در پایان ماه آینده میلادی انجام شود، به تاخیر بیندازد.

بر اساس گزارش‌ها، مردم ترکیه معتقدند که اقدامات اردوغان برای حمایت از فلسطینی‌ها و سخنانش مبنی بر اینکه از نوار غزه دیدن خواهد کرد با هدف افزایش حمایت‌های داخلی از اسلامگراهای ترکیه به دنبال ایجاد مشکلاتی از سوی آنان در جامعه این کشور و ترس از شکست در انتخابات آتی صورت می‌گیرد. مقامات دیپلماتیک ترکیه می‌گویند این کشور می‌خواهد هر چه سریع‌تر در اولین جلسه مذاکرات با رژیم صهیونیستی بر سر شیوه پرداخت غرامت به خانواده قربانیان به نتیجه برسد به جای اینکه خانواده این افراد اقدام حقوقی را دنبال کنند.

 

* ماه عسل در روابط ترکیه - اسرائیل

مساله روابط دوستانه ترکیه و رژیم صهیونیستی به سرعت بر سر زبان‌ها افتاده و بیشتر افراد بدبین به روابط دو طرف را، غافلگیر کرده است. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این روابط درست پس از سفر رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه روند عادی شدن خود را طی کرد وهدف اصلی اوباما نیز ازاین سفر، ایجاد ارتباط مطلوب میان سران آنکارا و تل آویو بود.

برخی منابع موثق در این خصوص به هفته نامه فلسطینی «المنار» اعلام داشتند همزمان با ادامه رایزنی‌ها و دیدار‌ها برای به ثمر نشاندن برنامه‌های امریکا در منطقه، هیات‌های نظامی و اطلاعاتی ترکیه از ابتدای ماه جاری به شکل علنی به اسرائیل سفر خواهند کرد. این منابع افزودند هیاتی ترکی متشکل از فرماندهان ارشد ارتش و نیروهای امنیتی، طی روزهای آینده برای برگزاری نشست و گفت‌و‌گو با مسئولین نظامی و امنیتی اسرائیل به تل آویو عزیمت خواهد کرد.

این هیات ترکی که شامل معاون فرمانده نیروی هوایی و رئیس بخش عملیات در ستاد ارتش ترکیه و مقامات اطلاعاتی است پس از این سفر دو روزه به سرزمین‌های اشغالی، برای دیدار با مقامات امنیتی و نظامی آمریکا به واشنگتن عزیمت خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها