کد خبر: ۱۲۷۵۱۶
زمان انتشار: ۱۱:۵۴     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی درباره سوریه، با خرید نفت خام از مخالفان این کشور برای حمایت مالی بیشتر از آنها موافقت کردند.

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در این نشست که در لوکزامبورگ برگزار شد، حاضران با کاهش تحریم‌های نفتی سوریه و خرید نفت خام از مخالفان سوریه با هدف حمایت مالی بیشتر از آنها جهت براندازی نظام حاکم در سوریه، موافقت کردند.

همچنین وزیران خارجه اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند نفت تولید شده در سوریه را از این کشور خارج کرده و به جای آن تجهیزات مورد استفاده در بخش‌های نفت و گاز به سوریه صادر کنند.

بر اساس این تصمیم، اتحادیه اروپا در بخش‌های نفت و گاز سوریه نیز سرمایه‌گذاری‌هایی خواهد کرد و واردکنندگان اروپایی می‌توانند در صورتی که گروه‌های مخالف دولت راضی باشند، از سوریه نفت خریداری کنند.

از آغاز تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نظام سوریه تاکنون، این اولین اقدام اتحادیه اروپا در کاهش تحریم‌ها علیه سوریه است که بنا به گزارش شبکه الجزیره این اقدام با هدف تلاش برای تغییر قواعد بازی و افزایش قدرت مخالفان در درگیری‌های سوریه صورت گرفته است.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که دولت آمریکا در نشست اخیر گروه به اصطلاح دوستان سوریه اعلام کرد: کمک‌های مستقیم و تجهیزات "نظامی - دفاعی‌" خود به مخالفان سوریه را افزایش می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود که مساله لغو ممنوعیت تسلیحاتی سوریه از سوی اتحادیه اروپا نیز که ماه مه آتی به پایان می‌رسد، در نشست آتی وزیران خارجه این اتحادیه در لوکزامبورگ مطرح شود.

علاوه بر این، وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود تاکید کردند که علاوه بر کاهش تحریم‌ها علیه سوریه باید برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان این کشور و پاسخ‌گویی به مشکلات انسانی آنها برخی از کالاهای ویژه وارد سوریه شود.

در همین راستا، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به این تصمیم مقامات اتحادیه اروپا به این اتحادیه نسبت به پیامدهای خرید نفت از مخالفان سوریه هشدار داده و اعلام کرد این اقدام ، اقدامی غیرسازنده و مخالف با قوانین بین‌المللی است.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص تاکید کرد: این اقدام اتحادیه اروپا هیچ کمکی به حل مشکلات موجود در سوریه نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما تنها دولت قانونی سوریه را به رسمیت می‌شناسیم که آن نیز فقط از طریق برگزاری انتخابات مشخص خواهد شد لذا چنین اقدامات یک جانبه‌ای با اصول و قوانین بین‌المللی تناقض آشکار دارد و نه تنها در حل مشکلات سوریه کمکی نمی‌کند بلکه باعث مسدود شدن راه‌ها برای حل و فصل بحران سوریه می‌شود.

درهمین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز به نوبه خود به اتحادیه اروپا نسبت به لغو ممنوعیت تسلیحاتی اعمال شده علیه سوریه هشدار داده و اعلام کرد: امیدوارم اتحادیه اروپا این قانون را لغو نکند چرا که این اقدام با تعهدات اتحادیه اروپا در سطح بین‌المللی تناقض دارد.

وی تاکید کرد: جان کری‌، وزیر امور خارجه آمریکا برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه ابراز تمایل کرده است.

اتحادیه اروپا از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه تاکنون 16 دور تحریم اقتصادی و سیاسی علیه سوریه اعمال کرده که این تحریم‌ها علاوه بر بخش‌های نفتی و اقتصادی، شماری از چهره‌های نظام سوریه و موسسات و نهادهای این کشور را نیز شامل می‌شود. دولت سوریه نیز مکررا اعلام کرده که تحریم‌ها ظالمانه بوده و در وهله اول ملت سوریه را هدف قرار داده‌ است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها