کد خبر: ۱۲۳۶۶۵
زمان انتشار: ۱۳:۰۶     ۱۹ فروردين ۱۳۹۲
«عبدالعزیز طارقچی» سفیر حسن نیت مرکز عربی-اروپایی حقوق بشر لبنان با اشاره به تلاش تکفیری‌ها برای سوق دادن سوریه به سمت جنگ مذهبی گفت اقدامات خرابکارانه برای سوری‌ها که با جنگ و خونریزی دست و پنجه نرم می‌کنند، بهاری را رقم نخواهد زد.

«عبدالعزیز طارقچی» سفیر حسن نیت مرکز عربی-اروپایی حقوق بشر و قانون بین‌الملل در لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیروت اظهارداشت: سخنان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مورد اسرائیل و کشور یهودی و نیز تعهد آمریکا به حمایت از امنیت آن که با افراط و زیاده روی همراه بود، سخنانی نژادپرستانه و غیر قابل قبول است.

سخنان اوباما چراغ سبز به تجاوزات اسرائیل است

وی تاکید کرد: سخنان اوباما با قانون بین‌المللی در تعارض بوده و به مثابه چراغ سبز به تجاوزات پی‌درپی اسرائیل در حق ملت فلسطین است.

طارقچی افزود: سفر اوباما به سرزمین‌های اشغالی به معنی حمایت از سیاست تجاوز کارانه اسرائیل و تروریست سازمان یافته آن علیه فلسطینی‌ها و ملت های عربی منطقه و نیز تحریک خشونت طلبی و رهایی اسرائیل از مجازات جنایت های خود در فلسطین و لبنان است.

وی ترور شیخ علامه محمد البوطی رئیس جمعیت علمای بلاد شام و 24 نمازگزار بی‌گناه سوری را محکوم کرده و آن را جنایتی دانست که به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

جنگ و خونریزی، بهاری را در سوریه بدنبال نخواهد داشت

طارقچی تصریح کرد: گروه‌های مسلح تکفیری سوریه دامنه جنایت های خود را علیه تمام کسانی که با دیدگاه آنان مخالف هستند گسترش داده اند و با سوء استفاده از درخواست های مشروع سوری ها در تلاش برای سوق دادن سوریه به سمت جنگ مذهبی و نژادی و به عبارت بهتر نابودی آن هستند در حالی که اقدامات خرابکارانه برای سوری ها که با جنگ و خونریزی دست و پنجه نرم می کنند، بهاری را رقم نخواهد زد.

این کارشناس عرب در ادامه اظهارداشت: جامعه جهانی باید از رسیدن سلاح های ویرانگر به دست گروههای مسلح سوری جلوگیری به عمل آورده و بر لزوم احترام به حقوق بشر که اکنون در سوریه رو به نابودی است، تاکید کند.

حکومت تک حزبی در مصر خطرناک است

طارقچی در خصوص اوضاع مصر نیز گفت: امیدوار بودیم پس از سرنگونی نظام حسنی مبارک، محور توجه سیاست مصر بر مسائل عربی متمرکز شده و بار دیگر نقش برجسته سابق خود را بازیابد اما اخوانی ها همه نهادهای دولتی را در اختیار گرفته و دامنه دستگیری‌ها و تبعیض‌ها را گسترش داده و آزادی ها و فعالیت مطبوعاتی را محدود کردند و سیاست تک حزبی را بر این کشور حاکم کردند که این روند، برای حزب حاکم مصر که محمد مرسی رئیس جمهور این کشور نیز از دل آن سر برآورده است، خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه روابط اسرائیل و آمریکا و مصر در زمان حسنی مبارک روابط مستحکمی بود، افزود: جنب و جوش مردمی به سمت اصلاح این روند به حرکت در آمد به گونه‌ای که در جریان آن تلاش شد مصر بار دیگر نقش و قدرت گذشته خود را در جهان عرب بدست آورد و زندگی شرافتمندانه‌ای را برای مصری ها تضمین کند.

عجیب است عربستان حوادث بحرین را تروریستی و حوادث سوریه را انقلاب می‌داند

طارقچی در مورد دخالت عربستان در مسائل کشورهای عربی و درخواست حمایت تسلیحاتی از تندروهای سوری از یک سو و کمک به نظام حاکم بحرین برای سرکوب ملت خود از سوی دیگر گفت: دخالت عربستان در مسائل برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بسیار خطرناک است از همین رو باید اهداف عربستان از این اقدامات را جدی گرفته و مورد بررسی قرار داد به ویژه اینکه عربستان به گروه‌های مسلح در سوریه کمک کرده و نقش مدافع مردم سوریه در برابر نظام حاکم این کشور را برعهده گرفته است و عجیب اینکه آنچه در بحرین جریان دارد تروریست دانسته و اوضاع جاری در سوریه را انقلاب می داند.

وی تاکید کرد : باید از کمک تسلیحاتی به گروههای تکفیری در سوریه جلوگیری کرده و مانع نقض حقوق بشر در این کشور و نیز بحرین و حتی عربستان شد به ویژه اینکه مسئولان سعودی هرگونه تکاپوی مردمی در شمال این کشور را با توسل به زور و قدرت سرکوب کرده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها