کد خبر: ۱۲۳۱۳۹
زمان انتشار: ۱۴:۳۳     ۱۷ فروردين ۱۳۹۲
به گزارش 598 به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران: قانون سایت نزدیک به پورمحمدی نوشت: انتخابات ریاست جمهوری بدون شک از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشور محسوب می‌شود. دوره یازدهم این انتخابات به اعتقاد بسیاری از مسئولان فعلی، حساسیت بیشتری نسبت به دوره‌های قبل دارد. مشکلات اقتصادی ناشی از سیاست‌های دولت دهم و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، چالش‌های مربوط به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، اختلاف در اردوگاه اصولگرایان بعد از تحرکات انشقاقی احمدی‌نژاد در برابر این جریان با نزدیک شدن هر چه بیشتر به جریان مشایی، صریح نبودن موضع برخی دستگاه‌های نظارتی در برابر حضور برخی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و پیامدهای حوادث پس از انتخابات سال ۸۸، وضعیتی را رقم زده است که ارزیابی‌های اولیه همچنان در مورد آرایش نهایی جریان‌های سیاسی و سرنوشت احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ابهاماتی به همراه دارد. با این حال هنوز تا زمان ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری نمی‌توان از نامزدهای نهایی انتخابات مطمئن بود اما تا امروز تکثر افرادی که مایل به حضور در عرصه رقابت هستند، از مهم‌ترین مولفه‌های این دوره از انتخابات به‌شمار می‌رود.

تعیین تکلیف لاریجانی تا انتهای فروردین

در این میان از مدت‌ها پیش بحث کاندیداتوری علی لاریجانی رئیس مجلس در برخی محافل سیاسی مطرح بود. لاریجانی که رابطه خوبی با رهبری دارد در دوران ریاست خود بر مجلس هشتم و نهم توانست حمایت نسبی راست سنتی را برای خود کسب کند، هر چند نمی‌توان از وجوه افتراق برخی از جریان‌های اصولگرا با وی نیز، چشم پوشید. حسن زمانی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال کاندیداتوری علی لاریجانی رئیس مجلس برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: فعلا بحث خاصی از کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مطرح نیست. وی ادامه داد: البته به دلیل برخی موارد، وضعیت کاندیداتوری رئیس مجلس در انتخابات ریاست جمهوری تا آخر فروردین مشخص می‌شود. بهروز نعمتی عضو هیأت رئیسه فراکسیون رهروان ولایت مجلس نیز گفته بود که فراکسیون رهروان برای متقاعد کردن لاریجانی جلسات متعددی با وی داشته، اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم، چراکه رئیس مجلس می‌گوید اکنون فضا آماده نیست.

ائتلافی که حداد را از پایداری دور کرد

غلامعلی حداد عادل نیز که ابتدای مجلس نهم در رقابت با علی لاریجانی برای کسب کرسی ریاست بهارستان ناکام مانده بود، خیلی زود وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شد. حداد که از نزدیکان دولت در مجلس بود و حمایت جبهه پایداری را نیز با خود داشت، در ‌‌نهایت تصمیم گرفت در قالب ائتلاف ۲+۱ به همراه ولایتی و قالیباف، پا به میدان بگذارد که تا حدی با واکنش منفی حامیان پایداری او همراه بود. مرتضی آقا تهرانی از اعضای ارشد جبهه پایداری اواخر سال گذشته گفته بود: حداد عادل هر چند ابتدا جزو گزینه‌های این تشکل برای انتخابات ریاست جمهوری بوده است، اما حال که با اعضای ائتلاف سه‌گانه برای انتخابات ریاست جمهوری گروهی را تشکیل داده و وارد رایزنی شده است، دیگر نمی‌تواند در بررسی‌های این تشکل قرار بگیرد. البته حداد عادل در مورد واکنش‌های منفی دولتی‌ها و جبهه پایداری به ائتلاف او با ولایتی و قالیباف اظهار داشته است: این‌ها بهایی است که ما برای وحدت می‌پردازیم. بالاخره هر چیزی یک بهایی دارد. وحدت هم یک قیمتی دارد که تا نپردازیم به آن نمی‌رسیم.

تاکید باهنر بر مدیریت واحد اصولگرایان

محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس و دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین نیز اسفند ماه سال گذشته به طور رسمی کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را اعلام کرد. باهنر که پنجشنبه گذشته اولین نشست خبری خود در سال جدید را برگزار کرد در پاسخ به سؤالی درباره ائتلاف سه‌گانه گفت: فعلاً گروه ۱+۲، در را برای ورود سایر کاندیدا‌ها باز نکرده است اما ائتلاف اکثریت اصولگریان قائل به مدیریت واحد اصولگرایان است و از همه گروه‌های اصولگرا اعم از جبهه پایداری و نامزدهای مستقل برای پیوستن به ائتلاف اکثریت اصولگرایان دعوت می‌کند.

باهنر با بیان اینکه ائتلاف اصلی ائتلاف موسوم به اکثریت اصولگرایان به دنبال مدیریت واحد اصولگرایان است، تأکید کرد: گروه پنج نفره اصولگرایان قبل از ثبت نام در انتخابات به نظر واحدی خواهند رسید و ما تلاش داریم قبل از اینکه به نامزد واحد برسیم به مدیریت واحد اصولگرایان برسیم.

نایب دیگر لاریجانی هم کاندیدا شد

ائتلاف موسوم به اکثریت اصولگرایان که باهنر از آن یاد می‌کند، ائتلافی است که تحت عنوان ۲+۳ فعالیت خود را آغاز کرده بود. پس از معرفی منوچهر متکی، محمدرضا باهنر و یحیی آل اسحق به عنوان نامزدهای پیشنهادی جبهه پیروان خط امام و رهبری برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مصطفی پورمحمدی و حسن ابوترابی فرد نیز به این ائتلاف پیوستند. روزهای نخستین سال جدید، محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس نیز به صورت رسمی کاندیداتوری خود را اعلام کرد. ابوترابی‌فرد اسفند ماه سال گذشته در مورد احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: دوستان زیادی از جامعه روحانیت مبارز، حوزه علمیه و نهادهای علمی و مجامع روحانی و همچنین ایثارگران و آزادگان از من برای حضور در عرصه انتخابات و کاندیداتوری دعوت کرده‌اند که در صورتی که به تکلیف قطعی برسم و شرایط فراهم شود در کنار دیگر کاندیدا‌ها وارد عرصه انتخابات خواهم شد. وی پس از اعلام رسمی کاندیداتوری در سال جدید اظهار داشت: طی گفت وگوهایی که کمیته سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشتند نهایتا مبنا بر این قرار گرفت، که از عموم دوستانی که درجریان اصولگرایی در انتخابات کاندیدا هستند امکان ثبت نام سه نفر در انتخابات وجود دارد. نایب رئیس مجلس همچنین افزود: بر این اساس بنده نیز نظرم بر این است که در کنار دیگر دوستان قرار گیرم تا راه برای حضور موثر فراهم شود و به نظر واحد برسیم.

منصوری با شعار مستقل‌ وارد رقابت شد

اما چهارم فروردین و همزمان با اعلام رسمی کاندیداتوری ابوترابی، عباسعلی منصوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز ورود خود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی را اعلام کرد و گفت: ‌ با توجه به درخواست‌هایی که مجموعه‌ای از افراد مستقل داشتند متقاعد شدم تا آمادگی اولیه خود را به عنوان یک فرد مستقل برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کنم. وی ضمن اعلام آمادگی رسمی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، هدف از حضور خود دراین دوره انتخابات ریاست جمهوری را توسعه روابط بین الملل، ایجاد انضباط اجتماعی و تحول اقتصادی بیان کرد. عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون هیچ گونه گرایشی که روی کار آمده نتوانسته خروجی آن موفقیت آمیز باشد گفت: به نظر می‌رسد گرایش مستقل می‌تواند سلایق دیگر را در خود جای دهد. حال باید دید روزهای باقی‌مانده تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، جریان‌های مختلف سیاسی چه آرایشی برای حضور در رقابت نهایی اتخاذ می‌کنند. حضور نامزدهای جدی جریان‌های اصولگرا در مجلس، روزهای بهاری بهارستان را بیشتر انتخاباتی خواهد کرد که بدون شک در صورت قطعی شدن کاندیداتوری لاریجانی این حال و هوا تشدید می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها