کد خبر: ۱۲۳۰۳۳
زمان انتشار: ۱۱:۵۵     ۱۷ فروردين ۱۳۹۲
به گزارش 598، شرکت انگلیسی بی‌پی اعلام کرد قصد دارد تولید گاز از میدان بروس در دریای شمال را که به دلیل تعطیلی میدان مجاورش در پی تحریم ایران صرفه اقتصادی‌اش را از دست داده است، متوقف کند. به گزارش تسنیم، شرکت بریتیش پترولیوم احتمالا زودتر از موعد تعیین شده تصمیم به تعطیلی فعالیت‌های خود در میدان گازی بروس در دریای شمال خواهد گرفت، مگر اینکه راهی برای از سر‌گیری تولید در میدان مجاور آن یعنی میدان رهوم که به دلیل تحریم‌ها علیه ایران بسته شده، پیدا شود.

 بی‌پی اعلام کرده بدون استخراج گاز از میدان رهوم که می‌تواند میزان تولید گاز از این 2 میدان را به بیش از 2 برابر افزایش دهد، توجیه اقتصادی کافی برای ادامه فعالیت در میدان گازی بروس وجود ندارد. بی‌پی تولید گاز در میدان رهوم را در نوامبر 2010 به دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران متوقف کرد. بر اساس تحریم‌ها، مبادلات مالی با یکی از سهامداران این میدان گازی که یکی از واحدهای شرکت ملی نفت ایران است، ممنوع اعلام شده است.

 تعطیلی زودهنگام هر میدان نفتی و گازی در دریای شمال ضربه‌ای به دولت انگلیس محسوب می‌شود که اخیرا اقدامات کاهش مالیاتی را برای تشویق به ادامه کار تاسیسات نفت و گاز فرسوده و قدیمی اجرایی کرده است. هشدار بی‌پی در حالی منتشر می‌شود که از چند روز قبل به دلیل سردی هوا و قطع پیش‌بینی نشده تولید، قیمت گاز در انگلیس افزایش یافته است. سخنگوی وزارت انرژی و تغییرات آب و هوایی انگلیس از اظهار نظر درباره راه حل دولت برای موضوع تحریم‌ها خودداری کرد.

 وی با اشاره به تصمیم احتمالی بی‌پی و دیگر شرکا برای توقف فعالیت‌ها در میدان گازی بروس گفت: این یک مساله تجاری است که به بی‌پی و دیگر شرکای دخیل در این پروژه مربوط است. در همین حال، سخنگوی بی‌پی در این باره گفت: آینده تاسیسات بروس در دراز‌مدت با تولید گاز در میدان رهوم گره خورده است. با توجه به بی‌ثباتی موجود، ما در حال بررسی ملزومات توقف فعالیت و زمان مورد نیاز برای انجام این اقدام هستیم.

بر اساس این گزارش، یافتن راه‌حلی برای مشکل تحریم ایران بی‌سابقه نیست. سال گذشته، انگلیس و اتحادیه اروپا اعضای مجلس نمایندگان آمریکا را متقاعد کردند در هر‌گونه تحریم جدید علیه ایران، پروژه 20 میلیارد دلاری استخراج گاز طبیعی از دریای خزر (پروژه شاه‌دنیز) که توسط بی‌پی در حال اجرا‌ست را معاف کنند. یک واحد دیگر شرکت ملی نفت ایران دارای سهامی 10درصدی در پروژه شاه‌دنیز است.

وطن امروز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها