کد خبر: ۱۲۲۵۴۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۶     ۰۹ فروردين ۱۳۹۲
598: اقدام شوک برانیگز اتحادیه عرب در واگذاری کرسی دولت سوریه در اتحادیه عرب به معارضین، یکبار دیگر نشان داد که برخی از کشورهای عربی نه تنها منافع ملی خود را در راستای ایجاد ثبات در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا (خاورمیانه) نمی‌دانند؛ بلکه حتی نگرش‌های نژادی و عربی را نیز برای پیگیری پروژه‌های کاخ سفید در منطقه قربانی می‌کنند.

به گزارش رجانیوز، واگذاری کرسی دولت سوریه در اتحادیه عرب به شورای ملی مخالفان حکومت که اصلیترین جریان حامی تروریست‌های مسلح در این کشور است، همه ناظران و تحلیلگران بین‌المللی را شوکه کرد و به تعجب واداشت؛ چرا که در میان تمامی کشورهای جهان تنها دو کشور قطر و فرانسه پیش از این حاضر شده بودند تا سفارتخانه‌های سوریه در کشورهای خود را به این شورا تسلیم کنند و حتی سازمان ملل متحد نیز در برابر این درخواست ایستادگی کرده است. 
 
همچنین اگر برخی حوادث نادر در دوران جنگ‌های جهانی را نادیده بگیریم، تاکنون سابقه نداشته است یک نهاد و مجمع بین‌المللی و منطقه‌ای اقدام به حذف دولت رسمی یک کشور و جایگزینی نیروهای اپوزیسیون به جای آن کند. این مساله همانقدرغیرقابل باور است که سازمان ملل متحد، کرسی ایالات متحده آمریکا در این سازمان جهانی را به گروه‌های معترض در جنبش ۹۹ درصد واگذار کند. 
 
با این حال، در جلسه روز سه شنبه سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در دوحه، با دعوت امیر قطر که ریاست نشست را برعهده داشت، «احمد معاذالخطیب»، رئیس شورای ملی مخالفان سوریه و هیأت همراه در جایگاه دولت سوریه قرار گرفتند. این اقدام در حالی انجام شد که قدرت در سوریه و کنترل پایتخت و سایر ارکان حاکمیتی در این کشور همچنان در اختیار حکومت بشار اسد است و سفارت حکومت سوریه در بسیاری از کشورهای عربی همچنان مشغول فعالیت است. 
 
 
تلاش متوهمانه و تنفس مصنوعی اتحادیه عرب در این زمینه به همراه تشدید فعالیت‌های تروریستی در سوریه و تلاش برای به ثمر نرسیدن رویکرد سیاسی در حل این بحران، یکی از اقداماتی بود که بلافاصله پس از سفر اوباما به منطقه به اجرا درآمد؛ فعالیت‌های تروریستی که با ترور رئیس علمای بلاد شام و همچنین حمله شیمیایی به مردم سوریه وارد فاز جدیدی شده است. 
 
با این حال و با توجه به واکنش جدی و تند ایران، روسیه و چین نسبت به این اقدام عجیب اتحادیه عرب، باعث زمین‌گیر شدن طراحان این پروژه و به گِل نشستن تروریست‌ها در خاک سوریه خواهد شد؛ چرا که ایران و روسیه به طور جدی در حال پیگیری برگزاری مذاکرات آشتی ملی میان معارضان سوری و دولت بشار اسد بودند و این اقدام اتحادیه عرب که صراحتا یک چنگ و دندان نشان دادن علنی به دولت مستقر در سوریه است، زمینه را برای انجام هر اقدامی از سوی کشورهای فوق به منظور تلافی این مساله فراهم کرده است. 
 
در همین راستا، وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصمیم اتحادیه عرب درباره سوریه طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی و غیر قابل دفاع است زیرا دولت جمهوری عربی سوریه نماینده مشروع و قانونی این کشور در سازمان ملل بوده و هست.» روسیه همچنین تلاش‌ کشورهای عضو اتحادیه عرب در زمینه فراهم کردن حمایت همه‌جانبه از شورشیان برخوردار از حمایت خارجی در سوریه از جمله حمایت تسلیحاتی از آنان را نیز محکوم کرد. 
 
از سوی دیگر، حملات صورت گرفته در روزهای اخیر تسلط تروریست‌های سوری در سایه حمایت کشورهای عربی و غربی، سرنوشت گفتگوهای مخالفان و دولت سوریه را به محاق برده است. به نظر می‌رسد کلاف سوریه در حالی گره‌های بیشتری خورده است که آمریکا برای کشاندن آشوب‌ها به لبنان و عراق و در ‌‌‌نهایت ایران، به تنور گرم درگیری و بحران در سوریه نیاز دارد. 
 
به نظر می‌رسد اتحادیه عرب و در راس آن کشورهای قطر و عربستان سعودی که با این اقدام تلاش کردند تا با تزریق خون از دلارهای نفتی به پیکر نیمه جان گروه‌های معارض در سوریه، دولت بشار اسد را تحت فشار بگذارند، در ماه‌های آینده از این اقدام به شدت پشیمان شوند؛ چرا که ویروس «ایدز» از طریق خون آلوده تروریست‌های سوری به درون رگ‌های اتحادیه عرب منتقل شده و بزودی این نهاد به ظاهر پرطمطراق و عریض و طویل را زمین‌گیر خواهد کرد؛ مساله‌ای که قطعا برخی کشورهای دیگر منطقه نظیر ترکیه را نیز به خود مبتلا می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها