کد خبر: ۱۲۱۲۲
زمان انتشار: ۱۳:۴۳     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
اقدام تامل برانگیز شورای عالی اداری:
تقلیل پایگاهی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به دفتر را می توان انحلال این سازمان نامید و انحلال این سازمان رسماً به این معنا است که کشور در این بخش با چالشی عظیم مواجه می شود زیرا کارنامه موفق این سازمان به یک باره قطع خواهد شد و بخش تحقیقات از مادری که می شناخت که به زیر مجموعه های غیر مرتبط منتقل می شود.
به گزارش پایگاه 598، موافقت شورای عالی اداری در  تقلیل جایگاه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به دفتری در وزارت جهاد کشاورزی موجب افزایش نگرانی کارشناسان و پژوهشگران بخش کشاورزی گردیده است.

در جلسه مورخ 90/1/22 شورای عالی اداری که به ریاست آقای رحیمی برگزار گردید طرح تقلیل سازمان مذکور به دفتری در وزارت جهاد کشاورزی مطرح می گردد که این امر با واکنش شدید نمایندگان مجلس حاضر در شورا آقایان قاضیپور و فرهنگی مبنی بر آنکه تصویب این مصوبه نیاز به قانون مجلس دارد رو به رو می گردد.

حساسیت بالایی که این خبر ایجاد می کند، نه از جهت تصمیم یک وزارت خانه به انحلال یک سازمان و تقلیل آن به دفتری در وزارت خانه، بلکه به این دلیل بود که این سازمان از بدو تاسیس خود نقش مهمی در توسعه کشاورزی و پیشرفت های کشور در این حوزه داشته است.

سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یکی از مهم ترین دستگاه هایی بود که در بالابردن توان اجرایی و علمی کشور در بخش کشور نقش آفرینی کرد و از عوامل تاثیر گذار در استقلال و خودکفایی کشور در تولید محصولات کشاورزی  بوده است.

بخش کشاورزی جز لاینفک معیارهای توسعه و استقلال کشورها و از جمله مهم ترین منابع استراتژیک هر کشور در سطح بین الملل است و اگر کشوری در این بخش ضعف داشته باشد، در جنگی بدون اسلحه وارد شده است.

مهم ترین ابزار استمرار در تولید محصولات کشاورزی، تنها با تحقیق و آزمایشات مختلف در این مسیر میسر می شود و بدون توجه به این بخش نمی توان با تحولات و نیازهای روز همراه بود.

تقلیل جایگاهی این سازمان به دفتر را می توان انحلال این سازمان نامید و انحلال این سازمان رسماً به این معنا است که کشور در این بخش با چالشی عظیم مواجه می شود زیرا کارنامه موفق این سازمان به یک باره قطع خواهد شد و بخش تحقیقات از مادری که می شناخت که به زیر مجموعه های غیر مرتبط منتقل می شود.

مقام معظم رهبری در این سال ها همواره بر اهمیت نقش تحقیقات علمی در سطوح مختلف در کشور تاکید داشته اند و تحقیقات در بخش کشاورزی را از مهم ترین اقدامات ذکر کرد اند. رهبری محور توسعه در کشور را بر مبنای تحقیق می دانند و این عمل برعکس خواست رهبری است چون با این عمل سهم تحقیق و پژوهش در کشاورزی کمرنگ می شود و سازمان متولی دیگر وجود ندارد.

البته انحلال این سازمان به آن معنا نیست که قرار است به طور کلی پژوهش در این وزارت خانه تعطیل شود ولی به طور قطع این بخش به شکل خورد شده در بخش های دیگر وزارت خانه فعالیت می کند که به طور قطع کارایی یک سازمان مستقل را به دلیل در هم ریختگی و عدم انسجام و هدف مندی در تحقیقات، ندارد.

استفاده از نظرات مهم و استراتژیک مقام معظم رهبری می تواند در این عرصه بسیار کارگشا باشد و اگر این اقدام انجام شود، عملی غیر کارشناسی است و مطمئنا در آینده نقصان های بسیاری را در این بخش برجای می گذارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۰
۱
۰
سلام
چندي قبل آقاي قاضي زاده در سايت مجلس اعلام فرمودند كه با تاييد شوراي عالي اداري مراكز تحقيقاتي با وزارت علوم ادغام مي شود كه اين باعث خوشحالي محققين و اعضاي هيات علمي مراكز و موسسات تحقيقات كشاورزي گرديد. اينجا شما نوشته ايد آن را تبديل به دفتر كرده اند. لطفا" در مورد تصميمات گرفته شده در مورد ادغام مركز تحقيقات كشاورزي اطلاع دقيقي به خوانندگان ارائه دهيد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰
۰
۱
وقتی که رفسنجانی وزارت جهاد سازندگی ووزارت کشاورزی را ادغام کرد نیازی به اجزه مجلس وتصویب آن نبود حال چرا به دولت گیر می دهدن در این باره تحقیق کنید.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۴ - ۱۱ تير ۱۳۹۰
۱
۱
واقعا چنين اقدامي در ازبين بردن بزرگ ترين و قديمي ترين و همچنين كارآراترين تشكيلات تحقيقاتي كشور قابل تامل است و بايد نمايندگان محترم مجلس وارد گود شوند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۳ - ۱۱ تير ۱۳۹۰
۰
۰
با سلام با توجه به خدمات روز افزونی که تحقیقات در بهبود عملکرد و اقتصادی تر شدن تولیدات دارد. سازمان تحقیقات و پرسنل تحقیقاتی به عنوان مغز متفکر جهاد کشاورزی در بخشهای اجرایی عمل میکند و تقریبا تمامی توفیقات اجرایی جهاد کشاورزی در زمینه های تولیدی زیربنایی در تحقیقات کشاورزی دارد لذا تغییرات جدید سبب کاهش بالندگی و انحلال تدریجی آن خواهد شد. امید است که در این مورد تجدید نظر و کارشناسی بیشتر صورت گیرد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۰
۰
۲
اصلا کلا سازمان تات را منحل کنند تا ببینیم کشاورزی و تولیدات وامور مربوطه بهتر نخواهدشد؟.(صدبرابر بهتر میشه.)
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها