کد خبر: ۱۲۱۱۸۱
زمان انتشار: ۱۲:۱۴     ۲۷ اسفند ۱۳۹۱
منابع خبری از رقابت شدید امارات و قطر برای سرمایه‌گذاری در مصر و به خصوص منطقه استراتژیک کانال سوئز خبر می‌دهند.

به گزارش598، به نقل از خبرگزاری فارس، پایگاه خبری لبنانی «النشره» در مقاله‌ای به قلم «عبد الرحمن یوسف»، روزنامه‌نگار مصری پرده از رقابت خطرناکی برمی‌دارد که دو کشور قطر و امارات عربی متحده در مصر آغاز کرده‌اند و هریک از این دو کشور تلاش می‌کنند که طرح‌های توسعه و گسترش کانال سوئز را از آن خود کنند.

عبد الرحمن یوسف با اشاره به بازدید‌های اخیر مقامات ارشد نظامی و سیاسی مصر از جمله رئیس جمهوری و وزیر دفاع این کشور از کانال سوئز و قصد دولت کنونی مصر جهت اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه و گسترش این کانال درباره اهمیت آن برای مصر نوشت که کانال سوئز مهمترین جریان آبی است که شرق و غرب جهان را به یکدیگر مرتبط کرده و امکان انجام فعالیت‌های تجاری و بازرگانی از جمله انتقال نفت از راه آبی بین دو بخش جهان را فراهم می‌کند و از این حیث دارای اهمیتی سیاسی، اقتصادی و همچنین نظامی برای مصر است و بخش قابل توجهی از درآمدهای ملی مصر از این کانال تامین می‌شود، به گونه‌ای که درآمدهای مصر طی سال 2011 تا 2012 از این کانال 5 میلیارد دلار برآورد شده است.

به همین دلیل دولت کنونی مصر به این کانال به عنوان یکی از منابع درآمد مهم خود جهت نجات اقتصاد درحال ورشکسته خود پس از پایان طرح شرق «التفریعه» نگاه می‌کند که قرار است، براساس این طرح این منطقه به منطقه‌ آزاد تجاری با توان پذیرش کشتی‌های بیشتر تبدیل شود تا به دنبال طرح‌های دیگر صنعتی نیز در مناطق همجوار آن به اجرا گذاشته شود.

رقابت قطر – امارات

این موضوع موجب شده تا نظر دو کشور قطر و امارات برای سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها جلب شود. این درحالی است که روند سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی قطر در مصر هر روز بعد و گستره بیشتری می‌یابد. کمک 5 میلیارد دلاری اخیر قطر به اقتصاد مصر بهترین دلیل این مدعاست. این سرمایه‌گذاری‌ها، امارات را نیز به افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود در مصر و به خصوص کانال سوئز تحریک کرده است.

درباره سرمایه‌گذاری‌های امارات در کانال سوئز یک روزنامه‌نگار مصری چنین می‌گوید: منطقه سوئز دربردارنده بزرگترین مناطق صنعتی در مصر با وجود 480 کارخانه و شرکت صنعتی با سرمایه‌گذاری‌های مصری و غیر مصری است و در این میان تفرج‌گاه «العین السخنة» که یکی از مهمترین مناطق سیاحتی و صنعتی سوئز است،‌ در اختیار شرکت بین المللی بنادر دبی است و قطر تلاش بسیاری دارد که دست امارات و این شرکت اماراتی را در این منطقه کوتاه کند.

در حالی‌که به گفته این روزنامه‌نگار مصری، امارات با درک ترفند قطر نه تنها سرمایه‌گذاری‌های خود را در این منطقه کاهش نداده، بلکه درصدد افزایش آن است و به این طریق تلاش می‌کند، با افزایش نفوذ قطری‌ها در این منطقه مقابله کند. اما برخی از طرح‌های سرمایه‌گذاری را به سود قطری‌ها از دست داده و این موضوعی است که به شدت اماراتی‌ها را از مصر خشمگین کرده است.

وی تاکید می‌کند: از دست دادن امتیاز اجرای طرح توسعه گذرگاه آبی کانال سوئز یکی از مهمترین این طرح‌هاست و به اعتقاد این روزنامه‌نگار مصری بخشی از تنشی که در روابط امارات و اخوان المسلمین مشاهده می‌شود، را باید به این موضوع ارتباط داد.

نگاه صهیونیستی

اما از بعد دیگر نمی‌توان نگاه رژیم صهیونیستی به کانال سوئز را نادیده گرفت. چراکه همواره تل‌آویو تلاش داشته تا طرح‌هایی جهت رقابت با این ابراه حیاتی به اجرا بگذارد و تا جای ممکن از اهمیت آن بکاهد که نمونه این طرح‌ها را می‌توان در ارائه طرح احداث خط راه آهنی توسط رژیم صهیونیستی ملاحظه کرد که تل‌آویو را به سواحل دریای مدیترانه در بندر ایلات واقع در دریای سرخ مرتبط می‌کند.

براساس بیانیه منتشره توسط کابینه وقت رژیم صهیونیستی این خط آهن 350 کلیومتر طول خواهد داشت و اجرای آن 5 سال طول خواهد کشید و به مثابه پلی بین کشورهای آسیایی و اروپایی عمل خواهد کرد.

با این حال کارشناسان اقتصاد امور بین الملل تاکید می‌کنند که در صورت اجرای این طرح نیز از اهمیت کانال سوئز کاسته نخواهد شد و این کانال اهمیت استراتژیک خود را همچون گذشته حفظ خواهد کرد.

کانال سوئز

آبراه یا کانال «سوئز» کانالی ساخته شده به‌ دست بشر است که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‌کند.

این کانال در غرب صحرای سینا و شمال شرقی کشور مصر واقع شده ‌است. آبراه سوئز به عنوان راه میانبری برای کشتی‌ها و قایق‌هایی است که از بنادر قاره اروپا و آمریکا به بندرهای جنوب شرقی آسیا، شرق آفریقا و اقیانوسیه در رفت و آمد هستند تا مجبور به دور زدن قاره آفریقا یا انتقال زمینی بارها نباشند.

طول کانال سوئز از پورت سعید در ساحل دریای مدیترانه تا شهر سوئز در کرانهٔ دریای سرخ 163 کیلومتر است. در نیمه راه «دریاچه المرة» کانال سوئز را به دو شاخه تقسیم می‌کند. قسمتی از کانال در شمال دریاچه المرةَ واقع است و قسمتی در جنوب این دریاچه قرار دارد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها