کد خبر: ۱۱۹۶۷۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۶     ۲۱ اسفند ۱۳۹۱
سفر «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان در رأس هیئتی متشکل از مقامات نهاد‌های رسمی این کشور به آمریکا در حالی است که گمانه‌زنی‌ها در مورد تقویت همگرایی نظامی واشنگتن-تاشکند بالا گرفته است.

به گزارش598، خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، هدف از این بازدید سه‌روزه (21- 23 اسفند) دیدار و مذاکرات با مقامات عالی‌رتبه آمریکا و بررسی مسائل مربوط به توسعه روابط دوجانبه است.

دیدار با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و برخی از مقامات دیگر سیاسی و اقتصادی این کشور از محورهای دستور کار این سفر خواهد بود.

بررسی وضعیت فعلی روابط دوجانبه و همچنین چشم‌انداز مناسبات ازبکستان با آمریکا و تبادل‌نظر در مورد مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای بخشی از موضوعات مورد گفت‌وگو در دیدار کامل‌اف با مقامات آمریکایی عنوان شده‌ است.

کارشناسان موضوع همگرایی نظامی تاشکند و واشنگتن را نیز از دیگر محورهای این بازدید برمی‌شمارند.

این کارشناسان می‌گویند: مسائل مورد مذاکره بین مقامات ازبک و آمریکایی در این زمینه به احتمال قوی به مرحله نهایی رسیده و ضمن این بازدید برخی از طرح هایی که تاکنون تنها مورد بحث و تبادل‌نظر در مذاکرات 2 کشور بوده است در این سفر تأیید خواهد شد.

این کارشناسان معتقدند: بازدید وزیر امور خارجه ازبکستان و هیئت همراه وی از واشنگتن در حالی انجام می‌شود که چند روز قبل «دیوید سیدنی» معاون وزیر دفاع آمریکا و هیئتی از کنگره آمریکا به ریاست «دان روراباخر» در سفرهای جداگانه‌ای به تاشکند مذاکراتی را پشت درهای بسته با مقامات ازبک انجام دادند.

به گفته این کارشناسان، با توجه به اینکه جزئیات گفت‌وگوهای این هیئت‌ها در تاشکند رسانه‌ای نشد، می‌توان نتیجه گرفت که مسئله اصلی در این مذاکرات و همچنین در مذاکرات هیئت ازبکستان در واشنگتن موضوع توسعه روابط نظامی و همکاری در زمینه اجرای عملیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان خواهد بود.

بنا بر باور تحلیلگران، نحوه واگذاری بخشی از تجهیزات و سلاح‌های ارتش آمریکا در زمان خروج از افغانستان از محورهای برنامه این سفر خواهد بود.

چنین به نظر می‌رسد که هیئت ازبکستان در این سفر ضمن بررسی مسائل منطقه‌ای، برای جلوگیری از انجام عملیات احداث نیروگاه‌های بزرگ برق-آبی در قرقیزستان و تاجیکستان از واشنگتن کمک خواهد خواست.

سفر هیئت ازبکستان به آمریکا در حالی انجام می‌شود که کارشناسان اقتصادی واشنگتن با انتشار مطالبی در رسانه‌های معتبر آمریکایی در رابطه با آسیای مرکزی، ساخت هر چه سریعتر نیروگاه «راغون» در تاجیکستان را از ضرورت‌های وقت دانسته و تأکید کردند که مقامات سیاسی و اقتصادی واشنگتن و همچنین وزارت دفاع آمریکا با توجه به چالش‌های پیش رو پس از سال 2014 باید در احداث این طرح که اهمیت منطقه‌ای دارد به تاجیکستان مساعدت کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها