کد خبر: ۱۱۹۲۱۲
زمان انتشار: ۱۱:۲۸     ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
کریستین ساینس مونیتور بررسی کرد:
کریستین ساینس مونیتور با انتشار یادداشت تحلیلی در تاریخ 6 مارس اذعان کرد که اینک توپ در زمین گروه 1+5 است و این کشورهای قدرتمند هستند که به گفتگو با ایران نیازمند می باشند.
به گزارش 598 به نقل از رجانیوز، در این یادداشت آمده است: "براي اولین بار در چند سال گذشته بارقه هایي از امید بر گفتگو هاي ایران و 1+5 در مورد مسائل اتمي ایران دمیده است. اینکه این جرقه به یکباره خاموش شود یا بدل به شعله اي شود بستگي دارد به تصمیم قدرت هاي بزرگ جهان و همکاریشان با یکدیگر. "
 
در ادامه این یادداشت آمده است: دور بعدي مذاکرات قرار است در ماه آوریل برگزار شود. اعتماد سازی با انجام یک معامله کوچک ضروریست و مهم این است که کدام طرف پیشقدم خواهد شد. آنچه اهمیت کمتری دارد را باید در گفتگوهاي بعدي مطرح کرد.
 
این یادداشت می افزاید: به چشم غربي ها، مهم ترین مسئله در مورد برنامه هاي اتمي ایران، غني سازي 20درصدي اورانیوم است. ادامه این روند منجر به تولید سوخت مورد نیاز براي تولید بمب اتمي است و این درصورتي است که ایران بخواهد در آینده سلاح اتمي تولید کند. این به معناي آن نیست که ایران در حال حاضر چنین قصدي دارد. و مسلم است که براي دستیابي به این سلاح اتمي قدم هاي متعدد دیگري را نیز باید بردارد. اما جمع آوري سوخت مورد نیاز یکي از موانع بزرگ در راه تولید سلاح اتمي است.
 
در ادامه این یادداشت تاکید شده است: هر فرصت از دست رفته در معامله با ایران به این کشور این اجازه را می دهد که اورانیوم بیشتري غني سازي کند. شش قدرت بزرگ جهان نباید فرصت دیگري را از دست بدهند.
 
در ادامه این یادداشت آمده است: اگر این کشورها به همان اندازه که مي گویند، نگران هستند، باید هر کاري می توانند انجام بدهند تا ایران با توقف برنامه هاي اتمي موافقت کند. اگر راهش این باشد که همانطور که ایران خواسته است تحریم ها برداشته شود، تنها راه همین است.
 
این یادداشت تصریح می کند: برخلاف ادعا ها در مورد تهدید اتمي ایران و دستیابي این کشور به سلاح اتمي در آینده، به نظر مي رسد که آمریکا نگراني زیادي از انبار اورانیوم غني سازي شده ایران ندارد. اخیرا در گزارش نیویورک تایمز آمده است: "مشاوران آقاي اوباما از به بن بست رسیدن گفتگو ها خرسند بودند. اگر ایران چنان تهدید جدي است که براي آمریکا و اسرائیل گزینه نظامي همچنان مطرح است، به بن بست رسیدن گفتگو ها غیر قابل قبول است."
 
این یادداشت خاطر نشان می کند: هیچ مدرکي دال بر اینکه ایران در حال توسعه سلاح اتمي است وجود ندارد. در واقع، مدیر سازمان اطلاعاتي آمریکا، جیمز کلاپر، در مارس 2011 اعلام کرد که مطمئن است که ایران حتی چنین تصمیمی را نگرفته است.
 
این یادداشت می افزاید: هانس بلیکس، رئیس سابق آژانس بین المللي انرژي اتمي گفته است: "ایران تا کنون پیمان منع تولید سلاح اتمي را نقض نکرده است و هیچ شاهدي وجود ندارد که بخواهد سلاح اتمي تولید کند." هیچ دلیلی تا کنون مبني بر اینکه ایران دست از غني سازي اورانیوم 20 درصدي برداشته است نیز وجود ندارد و بهترین زمان براي این است که در ازاي متوقف کردن غني سازي با ایران وارد معامله شد، بخصوص در زماني که رهبران ایران بیش از گذشته دید بازتري به این موضوع دارند.
 
در ادامه یادداشت کریستین ساینس مونیتور آمده است:مسلما برخي از قدرت هاي جهان خواسته هاي بزرگي دارند که ممکن است منجر به منحرف شدن گفتگو ها بشود. درحال حاضر، در آخرین دور گفتگو ها، گروه شش قدرت بزرگ جهان از ایران خواسته اند تا دست از غني سازي اورانیوم 20درصدي بردارد و تاسیسات زیر زمیني فودرو را تعطیل کند. این سایت با توجه به تجربه حمله نظامي اسرائیل به رآکتور اوزیراک عراق در سال 1981 ساخته شده است. بعید است که ایران توافق کند که این سایت را تعطیل کند، مگر اینکه احتمال حمله نظامي به این سایت زیاد باشد.
 
در ادامه نیز آمده است: برخي از کشورهاي گروه 1+5 اصرار دارند که ایران " پروتوکل الحاقي" را بطور داوطلبانه امضا کند و به بازرسان آژانس اجازه بدهد که دائما از تاسیسات اتمي ایران بازرسي کنند. اما ازآنجایي که مطابق با پروتوکل، بازرسان اجازه دارند که به همه سایت ایران از نظامي گرفته تا سایت هاي غیر اتمي دسترسي داشته باشند، ایران در این مورد مردد است. قتل دانشمندان ایران و خرابکاري هاي اخیر در برنامه هاي اتمي ایران، احتمالا کار امضا کردن این پروتکل را با مشکل مواجه مي کند.
 
ساینس مونیتور می نویسد: قدرت هاي جهان بعد از اجراي موفقیت آمیز اخلال در وضع اقتصادي ایران، به این نتیجه رسیده اند که از موضع قدرت با ایران به گفتگو خواهند پرداخت. اما این رویکرد ممکن است به طرز خطرناکي منجر به ناامیدي و واکنش ایران شود. این ایران است که سوخت مورد نیاز سلاح اتمي را انبار مي کند. آنها هم ممکن است که گمان کنند که از موضع قدرت در گفتگو حضور پیدا خواهند کرد.
 
این یادداشت می افزاید: با این حال بن بست در گفتگو ها، به سود قدرت هاي جهان نیست. با گذشت زمان قدرت هاي بزرگ جهان وضعیت شان بدتر مي شود. ایران روز بروز به اورانیوم 20 درصدي بیشتري دست می یابد. درحالي که متحدان آمریکا از سختگیري این کشور در مورد تجارت با ایران خسته شده اند، حفظ این اتحاد را دشوار کرده است. یک دادگاه اتحادیه اروپا براي دومین بار قانوني بودن تحریم هاي اروپا علیه بانک هاي ایراني را برداشته اند.
 
در ادامه نیز آمده است: سووال این است که قدرت هاي بزرگ جهان در ازاي متوقف کردن غنی سازی اورانیوم 20 درصدي، چه اقدامي باید انجام بدهند؟ گروه بحران هاي بین المللي اخیرا فهرستي از تحریم ها و تحلیل ها و میزان تاثیر گذاري آنها تهیه کرده است. بررسي این فهرست و انتخاب تاثیر گذار تحریم ها براي دور دوم گفتگو ها با ایران، مفید خواهد بود. بعلاوه برخي از تحریم هاي نفتي و بانکي را مي شود متوقف کرد. قدرت هاي جهان و شوراي امنیت ملي آمریکا مي توانند در این گفتگو ها، برداشته شدن برخي از تحریم ها را پیشنهاد بدهند.
 
در ادامه این یاداشت نیز آمده است: هدف این است که از تحریم ها براي رسیدن به خواسته ها استفاده بشود: براي ایجاد تغییر در محاسبات اتمي و نه براي تنبیه دائمي ایران. در واقع این احتمال وجود دارد که یکي از اهداف ایران از ادامه برنامه اتمي استفاده از آن براي معامله با غرب باشد. رهبران ایران غني سازي اورانیوم را تا از میان برداشته شدن تحریم ها ادامه مي دهند. آنچه غرب آن را یک تهدید جدي و گامي به سوي تولید سلاح اتمي مي داند، به احتمال زیاد یک استراتژي براي برداشته شدن تحریم ها باشد.
 
این یادداشت می افزاید: اگر چنین باشد، به هر دلیل رسیدن به هر نوع معامله با ایران، تا ماه آوریل امکانپذیر نخواهد بود. اما یک راه دیگر وجود دارد: آژانس بین المللي انرژي اتمي مي تواند بطور مجزا به ایران پیشنهاد کند که کمک مي کند که ایران اورانیوم 20 درصدي اش را به اورانیوم مورد نیاز براي تحقیقات پزشکي تبدیل کند. گفته مي شود که ایران براي تبدیل کردن اورانیوم 20 درصدي به اورانیوم مورد نیاز براي تحقیقات پزشکي با مشکلاتي روبروست.
 
در ادامه این یادداشت نیز آمده است: این تغییر کاربردي اساسا سطح غني سازي را متوقف مي کند و اورانیوم بدست آمده اکسید است و به آساني تبدیل به سوخت اتمي نخواهد شد حتي اگر ایران بخواهد در آینده اقدام به تولید اتمي بکند، این اورانیوم به کارش نمي آید. بازگشت به نحوه غني سازي سابق بسیار دشوار خواهد بود و زمان زیادي مي برد. اگر آژانس بین المللي انرژي اتمي براي آموزش دادن دانشمندان متالورژي ایران مردد است، یک راه دیگرش این است که صفحات فلزي ساخت کارکنان آژانس را در اخیتار تاسیسات اتمي ایران بگذارد. اگرچه این کار بسیار پرهزینه خواهد بود اما هزینه آن به مراتب از جنگ کمتر است. آژانس براي اینکه مطمئن شود که ایران از خط خارج نمی شود، مي تواند بازرسان اش را بطور دائمی به تاسیسات اتمي ایران بفرستد.
 
در پایان این یادداشت نیز آمده است: اساسا، درحال حاضر توپ به زمین قدرت هاي جهان افتاده است، برداشتن برخي ازتحریم ها مي تواند منجر به توقف غني سازي توسط ایران بشود. چه بهتر که گروه 1+5 به شکلي صلح آمیز به اهدافش دست پیدا کند تا با اصرار بر آنها که با شکست مواجه شوند و درنهایت درگیر جنگي پر هزینه بشود؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها