کد خبر: ۱۱۸۵۱
زمان انتشار: ۱۶:۱۳     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰

حجت‌الاسلام سیدمحمد قائم مقامی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ندای انقلاب گفت: شاخص‌های اصول‌گرایی تعریف مشخصی دارد که مقام معظم رهبری در این زمینه بیانات خوبی دارند.

وی افزود: التزام به اسلام، مبانی انقلاب، نظام، حاکمیت دین و جمهوریت و مهمتر از همه التزام به ولایت فقیه که نمادی از همه این موارد است، از شاخص‌های اصولگرایی است، در نهاد ولایت فقیه نیز التزام به قانون، جمهوریت و مبانی نظام وجود دارد.

قائم مقامی با اشاره به لزوم دارا بودن ویژگی‌های اخلاقی میان اصولگرایان اظهار کرد: یک اصول‌گرا علاوه بر اینکه باید پشت سر ولی زمان خود حرکت کند، باید در عین داشتن قدرت نسبت به دنیا تعلقی نداشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: عدم نفسانیت ملاک مهمی است یعنی انسان در حرکت خود حتی اگر حرکت‌های خوبی همچون مردم‌دوستی و عدالت‌خواهی نیز داشته باشد، اما نفسانیت خود را دخالت دهد و منیت خود را ببیند، فرد از شاخصه اصول‌گرایی جدا خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون انحرافی در جریان اصول‌گرایی دیده نشده است، گفت: تا وقتی افراد در چارچوب نظام حرکت می‌کنند، حتی اگر اختلافاتی نیز داشته باشند، جریان اصولگرایی به انحراف کشیده نمی‌شود، البته نقد کردن عملکردها در میان اصولگرایان باید وجود داشته باشد، اما نکته اصلی این است که اگر جریانی رودرروی نظام و انقلاب ایستاد انحراف آن قطعی است.

قائم مقامی با اشاره به تنوع سلایق در جریان اصولگرایی اظهار کرد: این تنوع سلیقه تا حدی قابل قبول است که التزام عملی به ولایت فقیه وجود داشته باشند.

وی با بیان اینکه  در مسئله التزام به ولایت فقیه ما میدان وسیعی از تفسیر و تاویل را در اختیار نداریم، گفت: تفسیرهای گوناگون معمولا برای شاخص‌های غیر زنده‌ای همچون قانون صورت می‌گیرد، التزام به قانون فضا را به این سمت می‌برد که جا برای تفسیرهای گوناگون باز شود، لذا بارها مشاهده شده است، دو گروهی که نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند، خود را ملتزم به قانون می‌دانند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در فتنه سال گذشته که علنا خروج از موازین نظام و ولایت بود، طرف قانون‌شکن خود را ملتزم به قانون می‌دانست و اعمال و رفتار خود را طبق قانون اساسی توجیه می‌کرد.

قائم مقامی تاکید کرد: شاخص‌هایی که صامت هستند، میدان وسیعی از تفسیر دارد در حالی که ولی‌قفقیه چون شخص زنده و ناطق است، اجازه نمی‌دهد، تفسیرهای گوناگون در مورد او وجود داشته باشد، یعنی اگر گروهی بر ولی‌فقیه خروج کند، دیگر نمی‌تواند بگوید که تابع ولی‌فقیه است و انحراف آن به زودی عیان می‌شود و کار به تقابل می‌رسد.

وی با ذکر این نکته که یکی از ارکان مسلم جریان اصولگرایی ارتباط با روحانیت و فقاهت است، گفت: قطع ارتباط با مجموعه روحانیت یک آفت و عارضه است، نمی‌توان کسی ادعا کند که به ولایت فقیه معتقد است، اما روحانیت را قبول ندارد، البته به این معنی نیست که اگر بخش‌هایی از روحانیت موضعی داشت عینا باید آن را قبول کرد،  روحانیت نیز طیف‌های زیادی دارد، اما مسئله اصلی ارتباط با مجموعه روحانیت و فقاهت است.

قائم مقامی اظهار کرد: ولایت نیز ثمره جریان روحانیت است، از ابتدای انقلاب برخی جریان‌های انحرافی می‌گفتند، ما امام(ره) را قبول داریم، ولی روحانیت را قبول نداریم، این سخن عین انحراف بود، سازمان مجاهدین خلق قبل از اینکه کاملا طغیان کنند، اعلام می‌کردند ما امام را قبول داریم و برای ریاست جمهوری ایشان(ره) را پیشنهاد داده بودند، از دید آنها امام نیز نه برای ولایت بلکه برای ریاست جمهوری مورد قبول بود.

وی با بیان اینکه این انحراف در طول سال‌های انقلاب وجود داشته است، افزود: امروز نیز برخی می‌گویند، ما مقام معظم رهبری را قبول داریم اما با روحانیت کاری نداریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها