کد خبر: ۱۱۷۸۹۷
زمان انتشار: ۱۰:۴۴     ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
اندیشکده پژوهش‌های استراتژیک مصر بررسی کرد
انتظار نمی‌رود که رابطه کنونی آمریکا و مصر ادامه پیدا کند، به ویژه آنکه جریانی در واشنگتن وجود دارد که از اوباما می‌خواهد، بر مرسی فشار آورد تا سیاست‌هایش را به گونه‌ای که در خدمت منافع آمریکا باشد، تغییر دهد.

به گزارش598،  به نقل از خبرگزاری فارس، رابطه با مصر همواره یکی از اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا بوده است. به همین منظور کاخ سفید، به خصوص پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و به قدرت رسیدن مجدد «باراک اوباما» به ریاست جمهوری این کشور اقدام به بازنگری در سیاست‌های خود در قبال مصر پس از حسنی مبارک کرد. این درحالی است که در این اواخر مصر به شدت درگیر بحران سیاسی و حوادث خشونت‌باری میان نظام حاکم و معارضان مصری شده است.

با این حال آشکارا پیداست که واشنگتن تلاش می‌کند، روابط مستحکم گذشته خود با مصر را حفظ کرده است، چون آنچه برای واشنگتن در مصر مهم به نظر می رسد، عدم زیر پا گذاشتن خطوط قرمز مورد نظر واشنگتن توسط قاهره است که در عدم ضربه زدن به امنیت رژیم صهیونیستی نمود پیدا می‌کند.

در این ارتباط آمریکا در تعامل با جماعت اخوان المسلمین سیاست عملگرایانه را در پیش گرفت که بر پایه فهم و دریافت هرچه بهتر این جماعت استوار است و به نوشته پایگاه خبری «ورلد تریبیون» موجب شد تا اوباما شماری از مناصب دیپلماتیک وزارت خارجه‌اش را به مسلمانان آمریکایی مرتبط با اخوان المسلمین اختصاص دهد و برای اثبات این ادعای خود به فردی همچون «مارک وورد»، معاون هماهنگ کننده دفتر وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه اشاره می‌کند که در انجمن «جمعیت اسلامی آمریکا» حضور داشته و تاکید می‌شود که این تشکل با جماعت اخوان المسلمین در ارتباط است.

این درحالی است که تاکید شده، جماعت اخوان المسلمین نیز از زمان رسیدن به قدرت همواره سیاست تلاش برای بهبود روابط و وجهه خود با واشنگتن را دنبال کرده است.

با این حال این اعتقاد وجود دارد، در راستای تغییر و تحولات اخیر جاری در مصر کانون‌های بحرانی بین دو کشور شکل‌ گرفته که موجب می‌شود تا واشنگتن در مرحله آینده سیاست خود در قبال مصر را تغییر دهد. مهمترین این کانون‌ها عبارتند از:

- وجود بی‌اعتمادی به روند عملیات سیاسی جاری در مصر. بازتاب این بی‌اعتمادی را می‌توان دست‌کم در دو امر ملاحظه کرد. یک: توجه آمریکا به بحران سیاسی که مصر شاهد آن است و دو: عدم درج دیدار از قاهره در برنامه سفر رئیس جمهوری آمریکا که قرار است،‌ از 20 مارس جاری آغاز شود و این آشکارا نشان می‌دهد که کاخ سفید از سیاست‌های «محمد مرسی»، رئیس جمهوری مصر راضی به نظر نمی‌رسد.

- افزایش نگرانی‌ها از تشدید خشونت‌ها در مصر و این موضوعی است که «مایکل بوزنر»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور بشر دوستانه و حقوق بشر طی دیدارش از قاهره در 10 فوریه گذشته به آن اشاره و از وجود انگیزه‌هایی برای تقسیم کشور ابراز نگرانی کرد. اما در همان حال مانع از هرگونه انتقاد از سیاست‌های مرسی و برگزاری پیش از موعد انتخابات ریاست جمهوری در مصر شد و این نشان می‌دهد که آمریکا در مرحله آینده خواهان ایجاد تغییرات ریشه‌ای در مصر نیست.

اما بوزنر در عین حال از موضوع تجدید نظر آمریکا در ساختار و ماهیت کمک‌های نظامی‌اش به مصر به عنوان واکنشی به اوضاع امنیتی جاری در این کشور نیز سخن گفت.

- آشکار نبودن موضع کنونی مصر در قبال اسرائیل به ویژه آنکه مرسی و جماعت اخوان المسلمین تاکنون در سخنان و اظهار نظرهای خود هیچ سخنی از اسرائیل نگفته‌اند، در مقایسه با دستگاه نظامی مصر که بارها تاکید کرده است که به معاهده صلح پایبند است.

از آنچه گذشت می‌توان نتیجه گرفت، با توجه به شرایط حاکم بر مصر پیش‌بینی نحوه تعامل دولت آمریکا با بحران سیاسی که مصر با آن مواجه است، بسیار سخت است، حتی انتظار نمی‌رود که رابطه کنونی نیز ادامه پیدا کند، به ویژه آنکه جریانی در واشنگتن وجود دارد که از اوباما می‌خواهد، بر مرسی فشار آورد، تا سیاست‌هایش را به گونه‌ای که در خدمت منافع آمریکا باشد، تغییر دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها