نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي درباره اهداف مطرح كردن موضوعاتي چون انتخابات آزاد و دولت وحدت ملي نيز ميگويد: بخشي از اصلاحطلبها میگویند که باید در انتخابات برویم اما با شرط و گرفتن امتیاز. کسانی که بحث انتخابات آزاد را مطرح میکنند دنبال همین مسئله هستند. کسانی که دنبال دولت وحدت ملی هستند دنبال گرفتن همین امتیاز هستند. شاید یکی از امتیازاتشان این باشد که شورای نگهبان هر کاندیدی را که ما معرفی کردیم از فیلتر خود رد کند و شاید در این قضیه دنبال یک تحمیلهایی باشند.
اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس همچنين درباره مجلس نهم هم با اعتقاد بر اينكه اين مجلس از ظرفيت كارشناسي بالايي برخوردار است، به تشريح عوامل به فعليت نرسيدن اين ظرفيت ميپردازد.
متن كامل اظهارات حجت الاسلام سالك كه در گفتوگو با رويش نيوز مطرح شده در ادامه آمده است:
جريان انحرافي از پهلوي جريان اصولگرايي بيرون زد
حجت الاسلام سالک از پیشگامان انقلاب اسلامی در اصفهان و ایران به شمار میآید و تا کنون در سمتهای مختلفی مشغول به فعالیت بوده است. از این منظر، تلاش شد که مصاحبهای را با ایشان هم در مورد انقلاب و هم در مورد شرایط روز کشور ترتیب دهیم. آنچه در ادامه میآید قسمت دوم مصاحبه رویش با حجت الاسلام سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی است.
_ با توجه به اینکه کم کم به ایام انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۹۲ نزدیک میشویم، شاهد هستیم که افراد و گروههایی از طریق شیوههای مختلف مانند اعلام کاندیداتوری و یا حمایت خود از جریان خاصی وارد این عرصه شدهاند. تحلیل شما از جهتگیریهای سیاسی و فعالیتهایی که در فضای سیاسی امروز کشور شکل گرفته و همچنین حاشیهها و صحبتهایی که درمورد برخی گروهها و افراد مطرح میشود، چیست؟
*** ببینید، بحث انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و شوراها از یک پیچیدگی فوقالعادهای در داخل و خارج از کشور برخوردار است. من ابتدا به وضع داخلی آن میپردازم. نکته اول اینکه ما در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و در شوراهای اسلامی در چند جهت قرار داریم. یک جهت جریانات سیاسی هستند که ترکیبی از اصلاح طلبها، مشارکتیها، دوم خردادیها و درکل ۱۱ گروه اصلاح طلب هستند. در یک طرف جریان فتنه است، یک طرف جریان انحرافی است که از پهلوی اصولگرایی و دولت اصولگرایی بیرون زد. یک طرف هم مردم و یک طرف هم جریانات اصولگرایی هستند. در این ماجرا تصمیمگیر مردم هستند و این نکته مهمی است، یعنی مردم تعیین کنندهاند. حالا در این زمینه دو کار باید صورت بگیرد، اقدام اول اتحاد است که به تعبیر آقا که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) صحبت میکردند، مطرح شد که در آنجا آقا بحث اتحاد را بعد از وحدت مطرح کردند. پس مسئله اساسی این است که جامعه اصولگرایی بایستی خود را حول محور اتحاد ساماندهی کنند. یعنی فصلالخطاب را قبول کنند و بر اساس ضوابط قانونی انتخابات پیش بروند. خرده حسابهای بین خود را کنار بریزند و با گذشت به میدان بیایند و با سعه صدر به استقبال یک انتخابات بسیار پرشور و باشعوري پیش بروند. از این اجتهادهای پیوستی و حاشیهای دست بردارند و واقعاً با تشکیلات پیش بروند.
اگر اصولگرايان خوب عمل كنند، انتخابات پرشورتري از ادوار نهم و دهم خواهيم داشت
این نکته اصلی است که خواست توده مردم هم همین است. اگر اصولگراها به خوبی عمل کنند، مطمئناً با وجود همه پیچیدگیها و فشارهای موجود، یک انتخابات پرشورتری از انتخابات دوره نهم و دهم ریاست جمهوری خواهیم داشت.
نکته دوم اینکه باید پشت پرده جریاناتی مثل انحراف، فتنه و اصلاحطلبان را شناسایی کرد. به نظر من در پشت پرده همه اینها یک دست و یک سازماندهی است، اما با چهرههای مختلف. باید اینها را بررسی کرد و آخرین وضعیت و آخرین تحلیل آنها را شناسایی کرد و بعد به خواص امت معرفی کرد.
امروز اصلاح طلبها سه دسته هستند. یک عده پای تحریم انتخابات ایستادهاند، اینها كساني هستند که میگویند ما انتخابات را قبول نداریم و مسائلی از این دست. اینها با ولایت حرف دارند و اساس و حرف اصلی آنها با ولایت است. گروه دوم از اینها معتقدند که نه، ما باید از فرصت انتخابات وارد شویم و یک مقداری کدورت و گذشته تاریک خودمان را از بین ببریم و برای آینده روشنتر شویم. پس اینها معتقد هستند که باید در انتخابات آمد. گروه سوم از این اصلاح طلبها میگویند که باید در انتخابات برویم اما با شرط و گرفتن امتیاز. کسانی که بحث انتخابات آزاد را مطرح میکنند دنبال همین مسئله هستند. کسانی که دنبال دولت وحدت ملی هستند دنبال گرفتن همین امتیاز هستند. شاید یکی از امتیازاتشان این باشد که شورای نگهبان هر کاندیدی را که ما معرفی کردیم از فیلتر خود رد کند و شاید در این قضیه دنبال یک تحمیلهایی باشند.
من یک جناح دیگری را هم باید اضافه کنم و آن جناح دولت است. یعنی آقای احمدینژاد هم در این قضیه ساکت نخواهد بود. بالأخره شاید با معرفی مشایی و امثالهم به دنبال طرح «پوتین و مدودف» و طرحی مثل آن باشد. بنابراین این چند دسته را باید دقیقاً مورد توجه و رصد قرار داد.
ميخواهند دل مردم را خالي كنند
- این دستههایی که اشاره کردید چگونه وارد رقابت با اصولگراها میشوند؟
*** اولین سیاست آنها تشدید اختلافات بین اصولگرایان است. البته این را هم اعلام نکردهاند ولی این مسئله از وجنات عملکرد آنها و از مصاحبههای آنها روشن است. نکته دوم اینکه اینها برای حضور خودشان تلاش میکنند که از جاهایی که میتوانند اصولگرایی را با آن زیر سؤال ببرند استفاده کنند. از جمله مسائل اینکه بگویند بله این دولت اصولگرایی است و این هم گرانی. یعنی به ابزارهایی متوسل میشوند که امروز مردم جامعه از آن ناراحت هستند. از جمله گرانی، تورم، رشد نقدینگی، ضعف مدیریت در بحث ارز، رها کردن مدیریت و خودتحریمیهای داخلی. اینها بسترهایی است که به اصلاح طلب و انحراف و جریانات دیگر میدان میدهد برای اینکه بتوانند این مسئله را تشدید کنند. این نکته قابل توجهی است و باید به آن دقت کرد.
جامعه مخاطب ما مردم هستند. این مردم، مردم عاشقی هستند و به نظام علاقهمندند و این مسئله یک مسئله روشنی است و راهپیمایی ۲۲ بهمن این مسئله را به خوبی نشان داد. منتها اینها میخواهند با همین روشهایی که عرض کردم توی دل مردم را خالی کنند و این مسئله بستری برای حضور اصلاح طلبها میشود. میگویند ما که بودیم، یعنی همان دولت اصلاح طلب و دولت خاتمی، این مسائل نبود. این دولت اصولگرایی است که این کارها را انجام داده است. برای حضور خود از این پلکان و نردبانی که بعضاً نقش اساسی در این قضایا را هم خود اینها داشتهاند، استفاده میکنند و بر موج مردم که تحت فشار و ناراحتی هستند سوار شوند که باید از این مسئله خیلی مراقبت کرد.
دشمن بیرونی میخواهد از این مسئله یک نتیجه بگیرد، ولی این جریانات داخلی برای گرفتن کلید قدرت از این بستر استفاده میکنند. باید به این دقت کرد. لذا ما میبینیم که انتخابات آزاد یا طرح دولت وحدت ملی و یا طرح ائتلاف را مطرح میکنند. یعنی مسائلی از این مقوله را میبینیم.
آقای هاشمی باید بداند که مردم با ولایت در میدان هستند و اسلام را فداي اشخاص نميكنند
آقای هاشمی و امثال ایشان باید بدانند که مردم با ولایت در میدان هستند. اگر اینها بخواهند پای خود را از این خط خارج کنند همین مردم آنها را کنار میزنند، چون مردم با کسی رودربایستی ندارند. مردم امام خمینی (ره) را دیدند که آقای منتظری را فدای اسلام کرد ولی اسلام را فدای آقای منتظری نکرد و مقام معظم رهبری هم همین طور هستند. ملتی هم که پشت سر آقا هستند، همین طورند و اسلام را فدای کسی نمیکنند. اشخاص سیاسی را فدای اسلام میکنند و آنها را خیلی راحت کنار میزنند. این مسئله یک مسئله مهمی است که ما امیدواریم ان شاءالله با آن انسجامی که باید حول محور اتحاد و وحدت ایجاد شود شکل بگیرد.
ائتلاف 1+2 حاشيههايي هم دارد
- آیا ائتلاف 1+2 را میتوان نمونهای از این اتحاد دانست؟ به نظر شما این ائتلاف موفقیت آمیز خواهد بود؟
*** در مورد این ائتلاف باید اشاره کرد که، آقای ولایتی پیشنهاد داد که ایشان به اضافه آقای حدادعادل و آقای قالیباف ائتلاف 1+2 را ساماندهی کنند. معنا و مفهوم این ائتلاف این است که اگر یک نفر در رقابتها و نظرسنجیها پیش افتاد و از نظر مردم مقبولیت بیشتری داشت، آن دو نفر دیگر نیز تبلیغاتشان را حول محور آن فرد اول تقویت کنند و به نتیجه مطلوب برسانند. این کار خیلی خوب است البته اگر به آن عمل شود. البته این کار حاشیههایی هم دارد. بعضیها مثل جبههپایداری معتقدند که اینها جزء ساکتین بودند و آقای حدادعادل که در سینه فتنه ایستاد و سخنرانی به آن کلانی کرد چرا آمده و کنار آقای Xقرار گرفته است. اینها حواشی این مسئله است ولی شرایط فعلی جهانی غیر از شرایط گذشته است و در این قضایا باید به این مسائل دقت کرد. حالا اینکه این 1+2 چقدر موفق خواهد بود بستگی به قضاوت آینده دارد و هنوز زود است که ما بخواهیم در مورد آن حرفی بزنیم. یک مقداری باید زمان بگذرد تا قضیه روشنتر شود.
نبايد دو فراكسيون رهروان ولايت و اصولگرايان در مجلس شكل ميگرفت
- ارزیابی شما از دوره نهم مجلس شورای اسلامی چیست؟
*** مجلس نهم در مقایسه با گذشته ویژگیهای خاصی دارد. واقعاً مجلس نهم سرجمع ولایتی هستند، البته این به معنای این نیست که ما نقطه ضعفهایی نداریم ولی سرجمع ولایتی هستند. درست است که دو فراکسیون در داخل آن شکل گرفت که نباید هم این طور میشد. فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان، که این اتفاقی که افتاد غلط بود چون همه اصولگرا هستند. ولی این کلمه رهروان که روی آن گذاشتند کاری را حل نمیکند که بعد برویم داخل آن ببینیم یک افراد دیگری هم هستند. این نکته، مسئله است ولی سرجمع مجلس یک مجلس ولایتی است و این نکته هم امتیازی است. نکته دوم اینکه وقتی ما این قضیه را با مجلس ششم و هفتم میسنجیم که چه مشکلاتی داشتند، میبینیم که مجلس نهم یک پتانسیل خوبی دارد که اگر این پتانسیل به جریان بیفتد، مجلس نهم از حیث کارشناسی خیلی قویتر است. این هم نکته دوم است. اینکه میگویم اگر به جریان بیفتد یعنی این جریان افتادن پتانسیلها زمان میبرد تا اتفاق بیفتد.
- منظور شما از آن پتانسیلهای مجلس که گفتید چیست؟
*** منظور پتانسیل کارشناسی در زمینههای مختلف است.
اگر چرخ دندههای نظامات داخلی کمیسیون خوب در هم گره بخورد میتواند بار فرهنگی کشور را بردارد
- یعنی تخصصهای مختلف؟
*** مثلاً من نگاه میکنم در کمیسيون فرهنگی که من هستم ۱۲ نفر حضور دارند. حالا یک پتانسیلی از شورای عالی انقلاب فرهنگی با سابقه ۱۲ سال کار تحقیق و پژوهشی در شورا آمده و در این کمیسیون نشسته است. یعنی این فرد کل مطالبات آقا که در شورای عالی انقلاب فرهنگی رقم خورده را با خودش به کمیسیون آورده است و این یک سرمایه و یک قدرت کارشناسی بالا است. این طرف میز یک آقای دیگری نشسته که کل حوزه علمیه مشهد در بخش آموزش، در قالب پژوهش و فعالیتهای پژوهشی و تحقیقات پژوهشی را ساماندهی کرده است و کارگروه داشته است. یعنی یک آدم محقق و پژوهشگری است، آن هم کجا؟ در حوزه علمیه، آن هم در یک حوزه علمیه قویای مثل مشهد. خوب این فرد در این قضیه یک وزنهای است. یک طرف نگاه میکنیم یک کسی آنجا نشسته که این عنصر سابقه کار نخبگی در رسانه را دارد. در کل دنیا در اروپا و آمریکا بوده در تهران و در صدا و سیما هم بوده و یک سرمایه رسانهای است. یعنی وقتی این رسانهایها به کمیسیون میآیند، جلوی او لنگ میاندازند و میگویند ما همه شاگرد ایشان هستیم. در بعد وزنه سیاسی فرد دیگری آن طرف نشسته است که یک سابقه طولانی قبل از انقلاب داشته و بعد از انقلاب هم مدیر بوده است. دستش در اجرا است و یک فرد تشکیلاتی با اندیشه تشکیلاتی است. ببینید این مجموعه و به اضافه پتانسیلهای دیگر وقتی کنار هم بیایند کار خیلی قوی میشود. اگر چرخ دندههای نظامات داخلی کمیسیون خوب در هم گره بخورد میتواند بار فرهنگی کشور را بردارد.
در بعد اقتصادی هم همین طور است. در بعد صنعت هم همین است. در بعد اصل ۴۴ و تولید ملی که آقای فولادگر رئیس آن هستند، همین طور است. در بعد سیاسی و دیگر ابعاد هم همین طور است که گفتم.
فقر و بيكاري به نمايندگان در استانها فشار ميآورد
- چه عاملی باعث شده که این پتانسیل هنوز به فعليت نرسد؟
*** یک مقدار اینکه یک تعدادی از این نمایندهها جدید هستند. دوم اینکه فشارهای فقر و بیکاری در استانها به اینها فشار میآورد و این فشارهایی که به این نمایندگان میآید، باعث میشود که آنها یک مقداری از آن کار اصلی خود باز بمانند.
- آن اصطکاکهایی که در مسائل حاشیهای مجلس پیش میآید را هم باید به عوامل به فعليت نرسیدن پتانسیلهای کارشناسی مجلس اضافه کرد؟
*** بله، این مسائل حاشیهای را هم باید اضافه کرد، که در این قضایا آن پتانسیل اصلی که مربوط به مجلس است به جریان نمیافتد.
اگر بیست نماینده استان یک حرفی بزنند، رئیس جمهور هم جرات نميكند حرف خلاف بزند
- ارزیابی شما از عملکرد مجمع نمایندگان استان اصفهان در دوره نهم چیست؟
*** درمورد استان اصفهان باید بگوییم که ده، پانزده نماینده جدید دارد که بعضی از آنها اصلاً سابقه مجلس ندارند. حالا بنده هستم که سه دوره قبلی بودم و مثلاً بعضیها هم هستند که دو دوره نماینده بودند. ولی باز اگر بخواهیم سرجمع درمورد مجمع استان حساب کنیم، عین سرجمع مجلس است و افراد جدید در آن زیاد هستند. چرخ دندههای مجمع باید بیش از این در هم بیفتد و حرکت بیشتری را آغاز کند. اگر بیست نماینده استان یک حرفی بزنند، رئیس جمهور و فلان وزیر جرئت نمیکنند حرف خلاف بزنند. استاندار هم جرئت ندارد این همه توهین و این همه بیمحلی به نمایندهها کند. ما داریم تلاش میکنیم که این تعامل را نزدیک کنیم تا این کار قوی شود. اگر این کار قوی شود، میتوانیم خیلی کارها انجام دهیم. با این حال ما ۳، ۴ کار مهم داشتیم، یکی ملاقات با رئیس جمهور بود که خیلی مهم بود و آقایان حرفهایشان را صریح زدند. یکی ملاقات با آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور بود که آن هم خیلی مهم بود. ملاقات با وزیر نیرو بود که ده هجده نفر نماینده رفتیم و در آنجا راجع به آب بحثهای مهمی شد. ملاقات با وزیر کار و وزیر آموزش و پرورش و سایر وزرا هم جزء ملاقاتهایی بود که آثار مثبت داشته است. آنها هم حساب میکنند هجده تا بیست نماینده با تقسیم کاری که داشتند، برای یک موضوع آمدند. در ارزیابی، این حرکتهای جمعی مجمع خیلی خوب بوده است و باید این را تقویت کنیم.
اصفهانيها در مجلس موثرند
- آیا این حرکتهای جمعی نمایندگان استان در زمینه رفع مشکل آب استان تأثیری داشته است؟
*** من باید به صورت ویژه درمورد آب بحث کنم. مجموعاً ما باید بگوییم که مجمع اصفهان دومین جمعیت کشور را بعد از تهران دارد. تهران ۳۰ نفر نماینده و اصفهان ۲۰ نفر نماینده دارد. من به شما بگویم که در مجالس اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم در مجلس تأثیرگذار بود. یعنی وقتی نمایندههای اصفهان بلند میشدند و راجع به یک چیزی در مجلس صحبت میکردند همه مجلس تابع آنها بود. خوب نایب رئیس مجلس آیت الله یزدی بودند که اصفهانی هستند، یک مدتی آقای پرورش بودند و این خیلی مهم بود. در هیئت رئیسه سه چهار نفر اصفهانی بود و در بحثهای کمیسیونها هم همین طور بود که اینها آثار دارد. الآن هم خوشبختانه باز اصفهانیها مؤثر هستند، مثلاً رئیس کمیسیون فرهنگی آقای آقاتهرانی است و بنده نایب رئیس هستم و به یک بیانی کمیسیون فرهنگی دست اصفهانیها است. رئیس کمسیون اصل ۴۴ و تولید ملی آقای فولادگر است. در کمیسیون قضایی سه چهار نفر قاضی از استان داریم. آقای مقتدایی در کمیسیون آموزش هستند. در کمیسیون صنعت و برنامه و بودجه آقای حاجی و دیگران هستند. یعنی الآن هم نمایندههای استان اصفهان در کمیسیونهای مختلف و جاهای حساس یا رئیس هستند یا نایب رئیس یا دبیر اول و دوم و یا سخنگو هستند. کلاً در جاهای خوبی هستند. در کمیسیون کشاورزی خانم امامی را داریم. بنابراین اصفهانیها و استان اصفهان در کمیسیونهای مختلف مجلس حضور خوبی دارند. این یک بحث مهمی است. بحث عملکرد فرد هم یک بحث است که مثلاً خود بنده چه کاري انجام دادهام. ممکن است سؤال پیش بیاید که آقا شما چه کاري انجام دادهاید؟ خوب آدم میگوید من شخصاً این کارها را انجام دادهام. آدم میتواند دهها کار بشمارد که در این زمینه هم باز جای بحث فراوان است.
اولين اولويت نمايندگان اصفهان آب است
ببیند ما بعد از اینکه در مجلس نهم قرار گرفتیم اولویتهای شهرستان اصفهان و استان اصفهان را مورد توجه قرار دادیم. اولین اولویت ما آب است. چون من قبل از اینکه در انتخابات مجلس شرکت کنم در زمان بعد از ۲۵ آبان سال ۸۹ که اصفهانیها خدمت مقام معظم رهبری رسیدند، آقا آنجا یک چشم اندازی را برای اصفهان مطرح کردند و از آنجا یک لجنهای با حضور دوستان ما در تهران تشکیل شد و اولین اولویت ما آب بود. لذا یک سال قبل از اینکه من در انتخابات مجلس شرکت کنم، در بحث آب کار کردیم و اولویت ما آب است. ما درمورد این آب به استاندار پیشنهاد دادیم و قرارگاه آب تشکیل شد و در آن قرارگاه آب چندین جلسه با حدود ده پیشنهاد برگزار شد. در رابطه با این پیشنهادها جلساتی با وزیر نیرو و رئیس جمهور داشتیم و متعدد در جاهای دیگر روی این موضوع صحبت کردیم. ولی بنده پیشنهاد قرارگاه آب را در این زمینه دادم و در این مسئله روی آن هم کار شد. وضعیت آب اصفهان گرفتار یک خشکسالی شش ساله است و شاید بیش از شش سال است که خشکسالی اتفاق افتاده و وضع معیشت مردم دچار مشکل شده است و فقر و فشار و تورم به آنها فشار میآورد. انصافاً باید بگوییم کشاورزان ما و باغ دارهای ما در شرق و غرب استان و شمال و جنوب شهرستان اصفهان از بابت این کمبود آب در فشار عجیبی هستند.
الآن که در خدمت شما هستیم ورودی روزانه آب به سد ۱۷ میلیون متر مکعب است و خروجی آن ۱۴ میلیون متر مکعب است. درحقیقت ۱۷۵ میلیون متر مکعب آب پشت سد است و این آمار در این زمینه یعنی زیر خط قرمز. لذا باید آب شرب مردم که همان آب معیشتی است به اضافه آب کشاورزی و صنعت تأمین شود. پیشنهادهایی برای این کار داده شده است. جلسه چند شب پيش که باز پیشنهادی از ناحیه من بود با حضور منتخبی از معتمدین مردم و شورا جلسه خوبی در استانداری تشکیل شد و پیشنهادهای متعددی در آنجا ارائه شد و مجموعاً روی بسترهایی که این خشکسالی را برای مردم شرق اصفهان جبران کند، پیشنهاداتی داده شد. از جمله بحث بیمه محصولات، بیمه کشاورزان و بیمه بیکاری. روی بیمه بیکاری به خصوص روی قشر پیرمرد و پیرزنی که در منطقه هستند باید یک کار جدی صورت بگیرد. استمهال وامهای کشاورزی هم هست که باید تا پایان سال و سال بعد عقب بیفتد. در این جهت توافقاتی در این مسئله صورت گرفت. عرض کنم که برای انتقال آب توسط لوله از سرچشمهها به منطقه شرق اصفهان به منظور همین بحث کشاورزی صحبت شد که از منبع بودجه آلایندگی پالایشگاهها تأمین شود و این انتقال اجرایی شود.
اميدواريم مشكل آب اصفهان حل شود
- این طرح چه زمانی اجرایی میشود؟
*** دنبال اجرای آن هستند. بحث بهشت آباد و بحثهای دیگری هم درمورد آب مطرح شد. مجموعاً اینها میتواند یک مقداری معیشت مردم و کمبود این آب و خشکسالی را جبران کند. این نکتهای است که قابل توجه است. واقعاً مردم ورزنه مردم بسیار شریفی هستند. مردم منطقه شرق اصفهان مردم شریفی هستند. کشاورزانی هستند که اکثراً خانواده شهید و جانباز و دلسوز و علاقهمند به انقلاب هستند. مطمئناً این قدر هوشیار بودند که از تحریکاتی که بعضی برای حضور مردم در خیابانها و بستن خیابانها و مسائلی از این مقوله و ایجاد بحرانهای اجتماعی داشتند پرهیز کردند. پریشب خانمی که از این خانمهای کشاورز بود و خیلی قوی صحبت میکرد از خانواده شهید بود. این هوشیاری مردم در شرق اصفهان با فشار خشکسالی و کمبودها و مشکلات معیشت خیلی جای تقدیر و تشکر دارد. کار دیگر برای جبران این کمبود و خسارت آب پرداخت وام خسارت خشکسالی است. همچنین صنایعی که در منطقه بود از جمله صنعت سرامیکی بود که یک سرمایهگذار یزدی در آن سرمایه گذاری کرد و قرار شد آب و گاز و برق آن را تأمین کنند که این اشتغالزایی خوبی در منطقه خواهد داشت. پیشنهادهای متعددی در این جهت شد که مصوباتی هم به حمدالله صورت گرفت که امیدواریم ان شاءالله این مشکل آب هم حل شود.
برخي از مديران استاني مطالبي را مطرح مي كنند كه در شان اصفهانيها نيست
اما در ارتباط با بحث مدیریت استان باید فقط چند جمله را عرض کنم. ما میگوییم که مردم اصفهان که در روز ۲۵ آبان بیش از ۳۰۰ شهید را بر دوش خود تا گلستان شهدا حمل کردند، مردم باعزت و باشرفی هستند. مردم اصفهان در تمام صحنهها پیشتاز بودند. اولین حکومت نظامی در کشور در اصفهان بود. مردم اصفهان پیشکسوت مبارزات بودند و قبل از پیروزی انقلاب حماسه پنجم رمضان را آفریدند. بعد از پیروزی انقلاب هم جنگ را اداره کردند، پشت جنگ را هم اداره کردند. مردمی هستند که قرص پای روحانیت و انقلاب و امام و مقام معظم رهبری ایستادهاند و ولایتپذیر هستند. انسانهای پاکی هستند. شأن این مردم هم یک مدیریت قوی در این جهت است و این مسئله را در این موضع و این مسئلهای که مورد توجه ما است باید رعایت کرد.بنابراین بعضی از آقایان مدیران که صحبتهایی را مطرح میکنند و آن جملات و مطالب را میگویند این شأن مردم نیست. ما واقعاً بر خودمان میبالیم و به این مردم افتخار میکنیم. شأن این مردم هم باید در ابعاد مختلف رعایت شود. بعضی جملات و مسائلی که گفته میشود شأن مردم نیست.
دادستاني اصفهان برخورد با زمينخواري 270 هكتاري را آغاز كرده است
مسئلهای که در رابطه با زمین خواری ۲۷۰ هکتار زمین محمود آباد بود مورد توجه است. همچنان هم در محافل مختلف مورد توجه بسیاری از مدیران است. مدارکی که در اختیار هست این است که با این گسترش مخالف بودند. الآن هم با بازدیدهایی که ما انجام دادیم جای سؤال و جای بحث دارد. در این جهت دادستانی کل استان برخورد را در رابطه با این زمین خواری شروع کرده است. در جاهای دیگر هم یک زمین خواریهای دیگری مشهود است که مورد پیگیری است.
بحث مترو و قطار سریعالسیر از جمله مسائلی هست که دنبال آن هستیم و خوب مسئله مهمی است. بحث بهداشت و سلامت مردم موضوع اولویت دیگر است. بحث جوانان مسئله بسیار مهمی است که باید به صورت ویژه به این موضوع پرداخته شود از جمله اشتغال و ازدواج آنها و مسائلی که در این رابطه مورد توجه است. ما امیدواریم ان شاءالله خدمتگزار صادق و صدیقی برای این مردم باشیم. کارهایی هم صورت دادهایم که ان شاءالله در یک فرصت دیگری مورد بحث قرار میدهیم.