کد خبر: ۱۱۳۵۶۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۹     ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
یک اقتصاد‌دان تاکید کرد: طرح هدفمندی یارانه‌ها باید مرحله‌به‌مرحله و در فضایی با ثبات و آرامش اجرا شود تا بتوان به تعادل اقتصادی دست یافت.

به گزارش 598، دکتر سعید عیسی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها امری ضروری بود و باید روزی قیمت‌های یارانه‌ای قطع می‌شدند، گفت: پرداخت‌های نقدی، جدی‌ترین نقطه ضعف مرحله‌ی اول بود و اگر قرار بود که یارانه‌ها هدفمند شده و با تعیین گروه‌های هدف پرداخت تنها برای آنها انجام شود، با پرداخت کلی، عملا این اتفاق نیفتاد و نشان داد که قبل از اجرا مطالعه جامع و دقیقی برای گروه‌های هدف انجام نشده بود.

وی در مورد برخی اظهار‌نظر‌ها مبنی بر این‌که رشد 5.2 درصدی اقتصادی نشانه‌ی نهادینه‌شدن تولید و رشد آن است و هدفمندی یارانه‌ها آسیبی به آن نرسانده، تصریح کرد: اگر رشد واقعی قبل از هدفمندی یارانه‌ها را در نظر بگیریم، درخواهیم یافت که این‌گونه نیست و اگر افزایش قیمت‌ها نبود ظرفیت تولیدی بسیار محدود شده بود، در حالی که حمایت‌های دولتی می‌توانست مانع از این اتفاق شده و موجب جبران افزایش قیمت مواد مورد نیاز تولید‌کنندگان در اثر هدفمند‌سازی یارانه‌ها شود.

ااین اقتصاد‌دان در مورد این‌که ادامه‌ قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها باید چگونه اجرا شود توضیح داد: باید آزمون فاز اول بررسی شود و با مطالعه‌ی کارشناسی نواقص آن برطرف گردد.

عیسی‌زاده با تاکید بر این‌که توان فعلی اقتصادی توانایی پاسخ‌گویی به اجرای محتاطانه قانون هدفمندی را ندارد، خاطر نشان کرد: باید اجازه داد تا بازار و قیمت به تعادل برسند، مسائل سیاسی درعرصه‌ی بین‌الملل به نتیجه مشخصی دست یابد، تحریم‌ها کاسته شده و در مجموع اوضاع آرام شود آنگاه با اولویت‌دادن به تولید و مشخص نمودن دهکها در شرایطی طبیعی در مورد ادامه این طرح تصمیم‌گیری شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها