وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا * * * شما را چه شده که در راه خدا و [رهایی] مردان و زنان و کودکان مستضعف [ی که ستمکاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته اند] نمی جنگید؟ آن مستضعفانی که همواره می گویند: پروردگارا! ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده. * * * بدون کشته شدن سرنوشت بیهوده است / شهید اگر نتوان شد بهشت بیهوده است

  •  
      
کد خبر: ۵۴۳۶۲۸
زمان انتشار: ۱۳:۲۴     ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با تهیه‌کننده سریال «مرهم» بیان شد:
سریال «مرهم» با نگاهی واقع‌گرایانه به زندگی طلاب و روحانیون، تصویری صادقانه و جذاب از این قشر ارائه می‌دهد. سید سجاد قافله‌باشی، تهیه‌کننده این مجموعه، تأکید کرد که این سریال با دوری از اغراق و با الهام از زندگی واقعی در شهرک پردیسان قم، داستانی متفاوت و تأثیرگذار خلق کرده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، سید سجاد قافله‌باشی تهیه کننده سریال «مرهم» در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه این سریال تصمیم دارد تصویر واقعی از روحانیت ارائه دهد، گفت: به دلیل عملکرد ضعیفی که تلویزیون در تصویرسازی از روحانیت داشته، مردم از زندگی طلبه‌ها چندان مطلع نیستند؛ درحالی‌که این قشر نیز همانند توده مردم زندگی عادی داشته و با مشکلات روزمره زندگی درگیر هستند.

وی افزود: داستان این سریال الهام گرفته از شهرکی با نام «پردیسان» در قم است. در این شهرک اکثرا طلبه‌ها به همراه خانواده در آنجا زندگی می‌کنند. در ایام ماه رمضان که طلاب برای تبلیغ به شهرهای مختلف می‌روند، حضور مردان در شهرک کم‌رنگ شده و همین مسئله، فضایی زنانه در آنجا ایجاد می کند.

این تهیه‌کننده گفت: در این ایام (ماه رمضان) زنان تلاش می‌کنند مشکلاتی که در شهرک پیش می‌آید را برطرف کنند. این موضوع، پایه و اساس این سریال را شکل داده است؛ البته ایده اولیه مجموعه را سال ۹۶ از سوی عده‌ای از طلاب دریافت کردم اما در آن مقطع با ساخت آن موافقت نشد اما سال ۱۴۰۱ شرایطی پیش آمد که توانستیم سریال را جلوی دوربین ببریم.

قافله‌باشی تاکید کرد: برای بازنویسی فیلمنامه از محسن جسور دعوت به همکاری شد البته در بخشی از بازنویسی فیلمنامه به دلیل اشتغالی که آقای جسور برایشان پیش آمد از همکاری حسین سلیمانی نیز بهره بردیم. آقای سلیمانی خود روحانی بوده و در شهرک «پردیسان» زندگی کرده است، بنابراین با نظرات خود توانست به واقع‌پذیری اثر کمک کند.

وی متذکر شد: درباره گروه سازنده نیز باید بگویم که تخصص و تبحر محمدرضا آهنج، نیازی به تعریف ندارد. وی به شدت بر روی کارش مسلط بوده و می‌تواند هر فیلمنامه‌ای را به بهترین نحوه جلوی دوربین ببرد؛ البته او در بازنویسی فیلمنامه هم مشاوره‌های لازم را داد. جدا از کارگردان باید از تیم بازیگری سریال به نیکی یاد کنم البته شاید برخی نقش‌ها در ابتدا انتخاب اول نبودند اما با حضور این هنرمندان و کیفیت بازیشان، شخصیت‌ها همانگونه که انتظار می‌رفت خلق شد.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که آیا پرداختن به روحانیت در آثار نمایشی برای مخاطب جذابیت دارد؟ گفت: تماشاگر هر قصه‌ای را که جذاب بوده و در آن ارزش‌های بومی و دینی رعایت شده باشد را می‌پسندد؛ تنها کافیست قصه‌ای که بیان شده از کیفیت مطلوبی داستان نویسی بهره برده باشد. همچنین وقتی قرار است درباره روحانیون متنی نوشته شود حتما باید از اغراق‌های بی مورد پرهیز کرد.

قافله‌باشی با بیان اینکه در این سریال تلاش نکردیم نگاهی فرازمینی به روحانیون داشته باشیم تاکید کرد: در این سریال می‌خواستیم نشان دادیم روحانیون جزئی از مردم هستند و حتی ممکن است در میان آنها افرادی وجود داشته باشند که چندان شرایط مطلوبی نداشته باشند؛ اما در مجموع آنها بخشی از مردم هستند. روحانیون همیشه در گذر زندگی تلاش دارند با سیره و روشی که در زندگی پیش می گیرند برای اطرافیان خود بازتاب‌های خیر و مثبت داشته باشند.

وی درباره بازخوردهای مردم از این سریال تاکید کرد: هنوز آمار رسمی به دست من نرسیده است اما بازخوردهایی که به صورت شخصی مشاهده کردم نشان می‌دهد مردم کار پسندیده‌اند. دلیل این مسئله نیز به واسطه قصه‌گویی صادقانه و محتوای آن است‌. در کنار این خصیصه، جذابیت بصری کار نیز برای سریال مطلوب نظر بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها
نیازمندیها
09107726603 تماس یا پیام در پیام رسان های ایتا و تلگرام