کد خبر: ۱۱۳۴۸
زمان انتشار: ۲۰:۳۱     ۳۰ فروردين ۱۳۹۰
آنکه در توسعه غربی و نظام سرمایه داری مطرح است اصالت داشتن سرمایه میباشد درآن نظام همه تلاش میکنند تا تولید ثروت کنند برای آنکه ثروت مند باشند اما در نظام توسعه اسلامی و جهاد اقتصادی ثروت و اقتصاد فقط یک پل است. پلی که انسان با گذر از آن به تعالی خود میرسد در جهاد اقتصادی انسان به اندازه نیاز از دنیا بهره مند میشود تا مرکب تن توان طی مسیر الی الله و تکامل را داشته باشد. در جهاد اقتصادی تکامل اصالت دارد نه سرمایه.

پایگاه 598- عبدالصالح شمس اللهی/ بشر در طول سالهای زندگی خود نظام های مختلفی را برای اداره جوامع کوچک و بزرگ به اجرا گذاشته است . نظامهای قبیله ای و عشیره ای ، نظامهای کارگری و کمونیستی و نظامهای پادشاهی و دیکتاتوری اما پس از زمانی همه این نظامها برچیده شدند و نظام سرمایه داری به عنوان نظام حاکم بر تمام دنیا جای همه این نظامها را گرفت . اما با ظهور انقلاب ندای مبارزه با نظام سرمایه سالاری از حلقوم خمینی کبیر بلند شد.


اما در این میان این سوال مطرح است که اکنون پس از گذشت 32 سال از انقلاب چه شد که رهبر فرزانه انقلاب فرمان جهاد اقتصادی صادر کردند چه فرقیست بین جهاد اقتصادی و نظام سرمایه داری و توسعه غربی ؟


اگر بخواهیم تفاوت های عمده این دو جریان یعنی جریان جهاد اقتصادی و جریان سرمایه داری را بیان کنیم به سه فرق مهم میتوان اشاره نمود :


اول : آنکه در توسعه غربی و نظام سرمایه داری مطرح است اصالت داشتن سرمایه میباشد درآن نظام همه تلاش میکنند تا تولید ثروت کنند برای آنکه ثروت مند باشند و به عبارتی دیگر چرا گاهی مرفه برای خود درست نمایند اما در نظام توسعه اسلامی و جهاد اقتصادی ثروت و اقتصاد فقط یک پل است. پلی که انسان با گذر از آن به تعالی خود میرسد در جهاد اقتصادی انسان به اندازه نیاز از دنیا بهره مند میشود تا مرکب تن توان طی مسیر الی الله و تکامل را داشته باشد. در جهاد اقتصادی تکامل اصالت دارد نه سرمایه .


دوم : آنکه در اگوی غربی تولید ثروت ، انسانها فقط خود و منافع خود را میبینند در آن نظام مهم من و گروه من است و برای رسیدن من به قله های ثروت همه باید فدا شوند در این نظام چرخهای اقتصاد استخانهای انسانهای فقیری را خرد میکند که سرمایه داران به آنها به چشم کالا نگاه میکنند. اما در الگوی اسلامی توسعه و یا همان جهاد اقتصادی فرد در مقام مجاهد است و مجاهد کسی است که خود را فدا میکند تا دیگران به سیر خود ادامه دهند واین حرکتیست مقدس بر خلاف حرکتهای ننگین سرمایه داری.


سوم : آنکه در نظام سرمایه سالاری یکی از اقسام سرمایه انسان است این نظام با به کار گیری انسانها در قالب چهار پایان بارکش بار خود را به مقصد میرساند و بعد انسان در چنگال سرمایه اسیر را چون حیوان پیری که به قصابی میبرند به نابودی میکشاند .

 

در نظام سرمایه داری انسان هیچ کرامتی ندارد و هر جا نیاز باشد جنگی افروخته میشود تا خون بی گناهان جیب سرمایه داران را پر نماید اما در جهاد اقتصادی همه چیز حول محور کرامت انسان میگردد واین ثروت است که فدای انسانیت میشود و نه انسان فدای ثروت.


در جهاد اقتصادی ثروت ابزار بزرگی انسانهاست ولی در نظام سرمایه داری ثروت ابزار تحقیر فقرا به دست سرمایه سالاران است .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها