کد خبر: ۱۱۲۴۶۹
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید داستان انقلاب به عنوان دو واحد درسی در رشته‌های دانشگاهی مصوب و تدریس شود پرداختن به داستان انقلاب کمتر از پرداختن به انقلاب نیست.
به گزارش 598 به نقل از فارس، شب گذشته اختتامیه پنجمین جشنواره داستان انقلاب در حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام فخرزاده مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری در ابتدا با بیان ویژگی‌های انقلاب اسلامی و دلایلی که پیروزی این انقلاب را به کام مردم شیرین کرد گفت: از زمان استعمار مردم کشورمان با این پدیده مبارزه می‌کنند اما بالاخره در سال 57 استقلال خود را به دست آوردند و این پیروزی نتیجه تلاش چند صد ساله بود و الان مردم ما بعد از 34 سال با وجود همه مشکلات باز هم با چنگ و دندان از انقلابشان دفاع می‌کنند و در برابر مشکلات صبور هستند.
 
وی افزود: به عنوان یک مبلغ پیام من این است که باید این استقلال توسط هنرمندان متعهد ما حفظ شود و ما وظیفه داریم انقلاب را هم برای نسل‌های بعد و هم برای مردم دنیا روایت کنیم.
 
مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری گفت: من 30 سال است که وقایع‌نگاری می‌کنم و همیشه به بهترین غالب برای ثبت اتفاقات انقلاب فکر می‌کنم و به این نتیجه رسیده‌ام که غالب داستان مؤثرترین غالب برای انتقال پیام انقلاب است ما شهید مطهری را هم با داستان شناختیم که فلسفه انسانی را با زبانی هم‌زبان ما بیان کرد و همین وظیفه داستان‌نویس متعهد را سنگین‌تر می‌کند.
 
فخرزاده اظهار داشت: مشکلی که وجود دارد نبود مرکزی برای ارائه امکانات به هنرمندان در این حوزه است و برای همین خلأ دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در حوزه هنری تأسیس شد تا کتابها و اطلاعات را جمع‌آوری کند اگر امکانات بیشتری در اختیار ما قرار گیرد می‌توانیم اطلاعات را فرآوری و دسته‌بندی کنیم و در اختیار هنرمندان قرار دهیم.
 
* داستان انقلاب باید واحد درسی دانشگاهی شود
 
سخنران دیگر این مراسم علی اسماعیلی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در ابتدای این مراسم با اشاره به نقش مهم داستان برای انتقال غیرمستقیم پیام انقلاب اسلامی گفت: بسیاری از والایی‌ها اخلاقی، اجتماعی و انسانی را به بهترین شکل می‌توان در داستان منتقل کرد و هیچ بیانی نمی‌تواند مثل داستان تاریخ را روایت کند و یکی از کارکردهای اصلی داستان نشان دادن تصویری درست از جامعه است.
 
وی افزود: در هر نقطه‌ای از دنیا انقلابی به وقوع پیوسته به دنبال آن انقلابی در ادبیات آن کشور رخ داده است. جایزه داستان انقلاب هم یک جایزه ادبی صرف نیست بلکه یک حرکت ادبی است تا بتواند آرمان‌های انقلاب را در مسیری درست و شایسته به نسل‌های بعدی منتقل کند.
 
اسماعیلی اظهار داشت: این حرکت، حرکتی بسیار ارزشمند است اما انتظار بود از روزهای ابتدایی انقلاب شروع شود نه در دهه سوم انقلاب اما به هر حال حرکتی ارزشمند است.
 
وی افزود: ما امروز باید در حوزه داستان بلند بیشترین کار کنیم و نویسندگان ما فرصت بیشتری به کار گیرند و هر گونه سکوت از سوی خودی‌ها باعث پیشروی از سوی دشمن می‌شود اگر قصه انقلاب را خودی‌ها ننویسند دیگران خواهند نوشت و آنچه که خودشان می‌خواهند می‌نویسند.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: ما باید کم‌نظیرترین حماسه بشری را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم و امروز جوانه‌هایی از این درخت‌ تنومند دیده می‌شود که نشان‌دهنده جوانه زدن ذوق و اندیشه هنرمندان ما است.
 
اسماعیلی در ادامه خطاب به دست‌اندرکاران این جشنواره گفت: نکته اول اینکه شما باید همه اسناد انقلاب اسلامی را در اختیار محققان و هنرمندان قرار دهید. نکته دیگر اینکه رسالت این جشنواره کشف استعدادهای بالقوه و رشد استعدادهای بالفعل است. همچنین باید فضای مناسبی برای گام اولی‌ها و نوقلم‌ها ایجاد شود و امکانات لازم در دست محققان قرار بگیرد.
 
اسماعیلی گفت: اگر بخواهیم داستان انقلابمان صادر شود باید داستان انقلاب به عنوان دو واحد درسی در رشته‌های دانشگاهی مصوب و تدریس شود چون پرداختن به داستان انقلاب کمتر از پرداختن به خود انقلاب نیست.
 
* ادبیات انقلاب اسلامی هم‌سن انقلاب است
 
سخنران دیگر این مراسم امیرحسین فردی دبیر هنری این جشنواره بود وی در ابتدا به بیان خاطراتی از دوران پیروزی انقلاب پرداخت و گفت: اینکه چرا بعد از این همه سال جشنواره داستان انقلاب را شروع کردیم پاسخ روشنی داده است، پاسخش این است که نویسندگان این کشور با به وقوع پیوستن انقلاب به میدان نیامده‌اند و اگر هم چیزی نوشته‌اند براساس انقلاب واقعی ما ننوشته‌اند جبهه متمایل به چپ نویسندگان کاملاً حوادث انقلاب را تحریف کرده‌اند. نویسندگان غرب‌زده هم به هجو انقلاب پرداخته‌اند. آدمهای خوش‌بینی مثل من فکر می‌کردند که آنها بالاخره در این فضا درباره انقلاب خواهند نوشت اما وقتی کانون نویسندگان ایران در زمان جنگ تحمیلی جمهوری اسلامی ایران را در کنار رژیم صدام متهم کرده بود تکلیف همه با این جریان روشن شد.
 
وی افزود: نویسندگان جوان ما هم اکنون از راه رسیده‌اند و بنابراین ادبیات انقلاب ما هم‌ذات و هم‌سن انقلاب است و تقریباً ما قبل از آن چیزی به اسم داستان انقلاب نداشته‌ایم.
 
فردی اظهار داشت: امروز ادبیات داستانی و شعر انقلاب ما جایگاه قابل قبولی دارد و اگر انتقادی می‌شود به خاطر ابعاد بزرگ انقلاب است و گرنه کارهای خوبی انجام می‌شود این انقلاب زنده است و ما باز هم در شرایط انقلاب می‌نویسیم هر چند فضا با روزهای پیروزی انقلاب در سال 57 متفاوت است. لذا از همه نویسندگان خواهش می‌کنم به این موضوع مهم بپردازند. تعداد کمی هستند که خدا به آنها استعداد نوشتن داده و به همین میزان آنها مؤاخذه خواهند شد.
 
دبیر هنری جشنواره اظهار داشت: نوشتن درباره انقلاب باید از اولویت‌های ما باشد. جشنواره داستان انقلاب به تولید داستان‌هایی می‌پردازد که بعد از جشنواره چند جلد رمان و داستان کوتاه منتشر شده محصول آن است هر چه از این جشنواره بیشتر حمایت شود ادبیات ما قوت بیشتری می‌گیرد.
 
وی در پایان خطاب به نویسندگان اظهار داشت: با عجله و شتاب نمی‌توانیم حق مطلب را ادا کنیم هرگاه چیزی می‌نویسید با خودتان عهد ببندید که گویی بهترین و آخرین داستانتان را می‌نویسید و نگذارید سوژه خوبی زخمی شود انقلاب ما خیلی جدی بود پس آن را جدی بگیرید.
 
در انتهای این مراسم از برگزیدگان این جشنواره با اهدای جوایز تقدیر شد که اسامی آنها به شرح ذیل است:
 
در بخش «داستان کوتاه بزرگسال» این جشنواره از میان 34  نامزد، «عشق روزهای آپولو» نوشته مهدی نور محمد زاده از استان آذربایجان شرقی، «علیا حضرت» نوشته ناهید قادری حاجی آبادی از استان کرمانشاه و «آخرین دردها» نوشته ابوالفضل بصیری از استان تهران به ترتیب عناوین برگزیده، برتر و تقدیری را بدست آوردند.
 
همچنین در بخش «داستان کوتاه کودک و نوجوان» از میان 17 نامزد راه یافته به بخش نهایی، «آزادی» نوشته رفیع افتخار از استان تهران، «همه با هم» نوشته مهین سماواتی از استان همدان و «بیا از حمید حرفی نزنیم» نوشته مرضیه فعله گری از استان همدان به ترتیب حائز رتبه های برگزیده، برتر و تقدیری شدند.
 
هیأت داوران در بخش «در بخش رمان و داستان بلند بزرگسال» از میان 13 اثر راه یافته به مرحله نهایی، آثار «هزار و یک جشن» نوشته محمد محمودی نور آبادی از استان فارس، «بود و نابود» نوشته سید هاشم حسینی از استان تهران و «سیاه، سفید، خاکستری» نوشته یوسف قوجُق از استان تهران به ترتیب عناوین برگزیده، برتر و تقدیری را از آن خود کردند.
 
همچنین در بخش «رمان و داستان بلند نوجوان» از بین 8 اثر راه یافته، «موهای تو خانه ماهی هاست» به قلم محمدرضا شرفی خبوشان از استان تهران عنوان اثر برگزیده را از آن خود کرد.
 
شایان ذکر است که هیات داوران در بخش «داستان بلند نوجوان» هیچ اثری را واجد رتبه برتر و تقدیری ندانست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها