کد خبر: ۱۱۲۳۵۳
زمان انتشار: ۰۷:۰۳     ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
يك انديشكده مؤثر در قشون كشي هاي دهه اخير آمريكا به افغانستان و عراق اعلام كرد سپاه پاسداران ايران، به سياه چاله مبهم براي دستگاه جاسوسي آمريكا تبديل شده است.
598 به نقل از کیهان: آمريكن اينترپرايز كه تدوين كننده اصلي راهبرد دولت نومحافظه كار بوش در آستانه قرن 21 بود، در گزارشي به قلم مايكل روبين نوشت: ساختار سياسي ايران پيچيده است و احتمالاً اسرارآميز به نظر مي رسد. ايران به آزمايش خطوط قرمز آمريكا ادامه خواهد داد تا زماني كه آمريكا با قدرت واكنش نشان دهد.

«روبين» در نوشته خود توضيح نمي دهد كه از قدرت نمايي در افغانستان و عراق چه چيزي جز شكست هاي راهبردي و گشايش فضا براي جمهوري اسلامي، عايد آمريكا شد اما ضمن حمله به سپاه پاسداران كه يكي از عوامل اصلي خالي شدن زير پاي آمريكا در منطقه است، مي نويسد: همزمان با افزايش قدرت سپاه پاسداران، جمهوري اسلامي تلاش خود را براي صدور ايدئولوژي انقلابي خود به خارج احيا كرده تا از اين طريق نفوذ خود را گسترش داده و خود را در موقعيتي راهبردي براي مقابله با آمريكا و اسرائيل قرار دهد. راهبرد ايران علاوه بر اقدامات نظامي شامل قدرت نرم و اقدامات خيرخواهانه هم مي شود.

تحليلگر آمريكن اينترپرايز مي افزايد: آمريكا و متحدانش اگر مي خواهند با تهديدهاي ايراني كه بطور فزاينده جسور مي شود مقابله كنند بايد منابع نفوذ بر راهبرد سياسي و نظامي ايران و نيز شيوه هايي را كه تهران از طريق آنها راهبرد خود را شكل مي دهد درك كنند.

تحليلگر آمريكايي در ادامه مي نويسد: براي تحليلگران اطلاعاتي آمريكا، نوع نظام سياسي در ايران مشكلي ايجاد مي كند و آن اينكه هيچ مدرك قاطعي در سيگنال هاي اطلاعاتي به دست نمي آيد. اگر سياست گذاران تنها شنودهاي تلفني يا دستورات كتبي را مد نظر قرار دهند هيچگاه به مدركي دست نمي يابند زيرا به احتمال بيشتر در ايران به جاي دادن دستورات اجرايي مستقيم، خطوط قرمزي تعيين مي شود كه كسي نمي تواند آنها را نقض كند.

روبين با بيان اينكه ايدئولوژي انقلابي در افزايش قدرت سپاه پاسداران يك اصل به حساب مي آيد و تشيع پايه ايدئولوژي جمهوري اسلامي است، ادامه مي دهد: براي دستگاه اطلاعاتي آمريكا سپاه پاسداران همچنان يك سياهچاله است و تقسيم اعضاي آن به جناح هاي مختلف آسان به نظر نمي رسد، برخلاف سياستمداران ايراني كه به آساني مي توان آنها را به تندرو، اصلاح طلب يا عملگرا تقسيم كرد.

در ادامه اين گزارش آمده است: هر چند مؤسسه «رند» در گزارشي در سال 2009 مدعي شد كه تقسيم بندي هايي را در ميان اعضاي سپاه شناسايي كرده است اما گزارش رند بيشتر حالت فرضي و تئوريك داشت و قادر نبود هيچ يك از اعضاي خاص را در يك رديف خاص قرار دهد. در سپتامبر 2007، محمد علي جعفري در مقام فرماندهي سپاه جانشين يحيي رحيم صفوي شد و فوراً تجديد ساختار گسترده اي را اجرا كرد.

روبين «فقدان اطلاع سياستگذاران آمريكايي از تقسيم بندي هاي احتمالي موجود در داخل سپاه» را «مايه تأسف» خواند.

مايكل روبين در پايان اين مقاله در ارتباط با ارزيابي اقدامات ايران و پاسخ آمريكا مي نويسد: نه توافق هاي ديپلماتيك و نه مهار سنتي موجب پايان يافتن تهديد ناشي از ايران نمي شود. براي تهران، ايدئولوژي نظام قابل مذاكره نيست. جمهوري اسلامي تا زماني كه حضور داشته باشد به اقدام براساس مباني ايدئولوژيك خود براي صدور انقلاب و تسلط بر محيط پيراموني و مقابله با دشمنانش بخصوص اسرائيل و آمريكا ادامه خواهد داد. سپاه پاسداران و نيروي قدس حضور و دسترسي جهاني دارند و تا حدي كه بتوانند در هر جا كه امكانپذير باشد با آمريكا رويارويي مي كنند.

گزارش مؤسسه آمريكن اينترپرايز خاطرنشان مي كند: با توجه به نفوذ ايران در عراق حتي در صورت ضربه به سوريه، ضربه جدي به ايران وارد نمي شود. تصور ضعف آمريكا موجب مي شود كشورهاي منطقه نقش ايران را بيشتر بپذيرند. ايران اكنون شجاع و جسور شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها