به گزارش 598 به نقل از ایسنا، یک کارشناس صنعت خودرو تنها راهکار واقعی کنترل قیمت این محصول را کاهش صد درصدی تعرفه واردات میداند.
علی خاکساری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اعلام کرد: با مصوبه جدید قیمتگذاری خودروسازان میتوانند همچنان به اقدامات خود برای رشد قیمتها ادامه دهند.
وی با بیان اینکه بازار خودروی ایران صد درصد انحصاری بوده و به همین دلیل خودروسازان میتوانند قیمت دلخواه را برای محصولات تعیین کنند، خاطرنشان کرد: تنها راه خروج از این وضعیت از بین بردن انحصار در این بازار است که راهکاری جز به صفر رساندن تعرفه واردات ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در صورت حذف تعرفه، خودروهای با کیفیت خارجی با قیمت مناسبی وارد کشور شده و حقوق مصرفکنندگان تامین خواهد شد.
وی افزود: در آن صورت خودروسازان داخلی نیز مجبور خواهند شد به سمت اصلاح مدیریت، افزایش بهرهوری، کاهش هزینههای بی مورد و ارتقای کیفیت محصولات حرکت کنند.
خاکساری تصریح کرد: در صورتیکه تعرفه واردات خودرو در حد قابل توجهی کاهش نیابد سیاستهای فعلی خودروسازان در نحوه عرضه و تعیین قیمت خودرو به اشکال مختلف ادامه یافته و امیدی به حل ریشهای مشکلات وجود نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قیمتهای فعلی خودروهای داخلی در بازار به شرح زیر است:
نوع خودرو | قیمت بازار | قیمت کارخانه |
سایپا 111 | 19 میلیون | 11 میلیون و 780 هزار |
سایپا 131SL | 17 میلیون | 11 میلیون و 540 هزار |
سایپا 131SX | 18 میلیون و 500 هزار | 11 میلیون و 940 هزار |
تیبا | 22 میلیون و 500 هزار | 15 میلیون و 430 هزار |
تندر 90 پارس خودرو E2 | 37 میلیون و 500 هزار | 21 میلیون و 50 هزار |
مگان | 80میلیون | 57 میلیون و 580 هزار |
ماکسیما | 112 میلیون | 85 میلیون |
206 صندوقدار V8 | 44 میلیون | 22 میلیون و 690 هزار |
206 صندوقدار V9 | 54 میلیون | 26 میلیون و 370 هزار |
تندر 90 ایران خودرو E2 | 36 میلیون و 500 هزار | 21 میلیون |
پژو پارس سال | 35 میلیون | 23 میلیون |
پژو 405 | 25 میلیون و 500 هزار | 15 میلیون و 580 هزار |
به گفته کارشناسان این قیمتها مربوط به مدل پایه و تکسوز این خودروهاست. با توجه به قطع عرضه از سوی برخی خودروسازان و برخی ضعفهای نظارتی، این قیمتها در نمایندگیهای فروش مختلف مقداری متفاوت است.