کد خبر: ۱۱۱۷۲۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
نامبرده بالا با سرعت و دقت کامل انجام وظیفه نموده و در مدت توقف در قم با روحیه ای قوی وظایف محوله را به نحو احسن انجام داده است.به طوری که از بدو شروع عملیات از شهربانی تا خاتمه دستگیری با افراد خود در مدت 15 دقیقه متهم را دستگیر و به شهربانی تحویل نموده .
به گزارش 598 به نقل از گروه جهاد و مقاومت مشرق، «سازمان اطلاعات و امنیت کشور»(که به اختصار «ساواک» نامیده می شود) به سال 1335 توسط رژیم پهلوی تاسیس شد. اولین رییس ساواک، سپهبد تیمور بختیار بود و پس از او سرلشکر حسن پاکروان این مسئولیت را به عهده گرفت. سومین رییس ساواک که مشهورترین مسئول این سازمان جهنمی به شمار می رود، «نعمت الله نصیری» است. نصیری پس از 13 سال قصابی جوانان کشور و فرسایشِ امنیت روانی ملت ایران، جای خود را به «ناصر مقدم» داد که زیر امواج سهمگین انقلاب اسلامی، در تاریخ گم شد.
آن چه پیش رو دارید، سندی است که حدود دو هفته پس از دستگیری و تبعید امام خمینی به ترکیه تنظیم شده است. فحوای سند، معرفی فرمانده عملیاتِ دستگیری حضرت امام و درخواست تشویق و درج در سوابق خدمتی برای این فرمانده ی غیور!! است. نمی دانیم این سروانِ سریع و دقیق!! که مورد تشویق هم قرار گرفته، امروز در قید حیات است یا خیر و یا این برگ درخشان در پرونده اش، سرانجام درجه ی تیمساری را برایش به ارمغان آورد یا نه، اما هر چه هست، تاریخ ، از اربابانِ «سروان عصار»برای داشتن «روحیه ی قوی» در دستگیری یک مرجع تقلید، هیچ تقدیری نکرد.
در زمان تنظیم سند مزبور، ریاست ساواک بر عهده ی «حسن پاکروان» بوده است. پاکروان، در روز ۲۲ فروردین ۱۳۵۸ (یعنی دو ماه پس از اعدام نعمت الله نصیری) در زندان قصر تهران به اتهام خیانت و افساد فی الارض به درک واصل شد.

[متن سند]
محرمانه
گیرنده: تیمسار ریاست ساواک
تاریخ:25/8/43
شماره:2027 ر ق م
موضوع: سرکار سروان سیف الدین عصار
نامبرده بالا در مورد دستگیری خمینی (روز 13/8/43) با سرعت و دقت کامل انجام وظیفه نموده و در مدت توقف در قم با روحیه ای قوی وظایف محوله را به نحو احسن انجام داده است.به طوری که از بدو شروع عملیات از شهربانی تا خاتمه دستگیری با افراد خود در مدت 15 دقیقه متهم را دستگیر و به شهربانی تحویل نموده . علی هذا بدین وسیله از فعالیت های مشارالیه تقدیر می گردد. مستدعی است امر و مقرر فرمایند مراتب را در سوابق با پرونده کارگزینی وی منعکس فرمایند/پ
رییس سازمان اطلاعات و امنیت قم
جهت استحضار به عرض مبارم می رسد
[نامفهوم] تقدیر شده است
[تصویر سند]

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها