کد خبر: ۱۱۰۸۶۳
زمان انتشار: ۲۳:۵۵     ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده به توافق بین ایران و آرژانتین برای حل و فصل اختلافات مربوط به حادثه بمبگذاری موسوم به «آمیا» به دیده تردید می‌نگرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آمریکا اعلام کرد به تصمیم ایران و آرژانتین برای حل و فصل حادثه بمب‌گذاری سال 1994موسوم به بمب‌گذاری «آمیا» به دیده تردید می‌نگرد.

روز یکشنبه (8 بهمن) اعلام شد «علی‌اکبر صالحی» ـ وزیر امور خارجه ایران ـ و «هکتور تیمرمن» ـ وزیر امور خارجه آرژانتین ـ در حاشیه اجلاس سران اتحادیه آفریقا با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند دو کشور برای تعیین چارچوبی برای پیگیری پرونده حادثه آمیا به توافق رسیده‌اند.

وزاری خارجه ایران و آرژانتین بر قصد خود مبنی بر پایان دادن به این موضوع تأکید و بر عزم دو کشور برای روشن شدن حقیقت در این خصوص از طریق همکاری‌های دوجانبه و با کمک حقوقدانان مستقل تأکید کردند.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما مشکوک هستیم که در توافقاتی که اعلام شده است بتوان راه حلی منصفانه پیدا کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد ایران سابقه «ضعیفی» از لحاظ همکاری با هیئت‌های بین‌المللی دارد؛ وی افزود همین امر موجب می‌شود که نگرانی‌ها از عدم تمایل تهران به اجرای سریع عدالت افزایش یابد.

این واکنش آمریکا پس از آن اعلام می‌شود که مقامات اسرائیل هم واکنش خشمگینانه‌ای به حصول این توافق بین ایران و آرژانتین داشتند.

مقامات رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته به نشانه اعتراض به این توافق میان ایران و آرژانتین سفیر آرژانتین در اسرائیل را احضار کرده و خشم خود را در همین رابطه ابراز کردند.

اسرائیل در اقدامی دیگر از سفیر اسرائیل در آرژانتین خواسته است با وزیر خارجه آرژانتین جلسه‌ای ترتیب دهد و انگیزه‌های آرژانتین از این اقدام را جویا شود.

منظور از حادثه «آمیا»، انفجار در مرکز یهودیان «بوئنوس آیرس» است که در سال 1994 به وقوع پیوست و در آن 85 نفر کشته و حدود 300 نفر زخمی شدند.

این انفجار در ساختمانی هفت طبقه به نام «مرکز همیاری یهودیان» در شهر «بوئنوس آیرس» صورت گرفت که مرکز همکاری‌های اسرائیل و آرژانتین (Asociacion Mutual Israellita Argentina) وابسته به کمیته یهودیان آمریکا با نام اختصاری «آمیا» در آن قرار داشت و به همین سبب به «انفجار آمیا» مشهور شد.

مقامات صهیونیستی از زمان این حادثه تلاش کرده‌اند دولت آرژانتین را برای متهم کردن مقامات ایران در حادثه مذکور تحت فشار قرار دهند. به همین دلیل خبر توافق میان ایران و آرژانتین برای بررسی مشترک جزئیات این حادثه واکنش منفی مقامات رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها