کد خبر: ۱۰۹۸۶۶
زمان انتشار: ۱۳:۰۳     ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
انتشار خبر دیدار محمود احمدی‌نژاد با محمد مرسی در قاهره، یک زلزله رسانه‌ای در میان فعالان مطبوعاتی کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا ایجاد کرد؛ مساله که دلیل اصلی آن را باید هراس مسئولان رژیم صهیونیستی از اتحاد تهران و قاهره پس از چند دهه قطع ارتباط سیاسی در زمان رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک دانست؛ هراسی که روزنامه‌های اروپایی به شدت آن را برجسته و حاکم بر تل آویو می‌دانند.
به گزارش 598 به نقل از رجانیوز، در همین رابطه روزنامه آلمانی "wiener zeitung" با اشاره به این مساله در مقاله‌ای، نوشته است: "ایران می‌خواهد مناسبات دوجانبه را تعمیق دهد و همکاری ضد اسرائیلی را شدت بخشد. زمان تصادفی انتخاب نشده بود؛ در مرحلۀ آخر مبارزات انتخاباتی اسرائیل، رئیس دفتر حفاظت منافع مصر در تهران اعلام کرد که رئیس جمهورایران محمود احمدی‌نژاد به دعوت شخصی رئیس جمهور مصر مرسی در ۶ و ۷ فوریه در دوازدهمین اجلاس عمومی سازمان همکاری اسلامی در مصر شرکت خواهد کرد." 
 
این روزنامه آلمانی اضافه کرده است: "خالد السعید ابراهیم عمره گفت از این گذشته از این فرصت برای بهبود مناسبات دوجانبه استفاده خواهد شد. اظهارات او را که طبق آن «گفتگوهای شخصی بین احمدی‌نژاد و مرسی دربارۀ موضوعات منطقه‌ای و بین المللی انجام خواهد شد» رسانه‌های ایرانی به عنوان «شروع تاریخی عصری جدید در مناسبات بین مصر و ایران» ارزیابی کردند."
 
wiener zeitung در بخش دیگری از مقاله خود، خروجی‌های دیدار رئیس‌جمهور ایران از مصر را اینچنین برشمرده است: "تهران بعد از اینکه مصر در سال ۱۹۷۹ با اسرائیل پیمان صلح امضا کرد مناسبات دیپلماتیک را با این کشور قطع کرده بود. قاهره و ایران در حال حاضر مناسبات دوجانبه ندارند. دیدار تاریخی مرسی از ایران در جریان کنفرانس سران عدم تعهد اولین دیدار یک رئیس جمهور مصر از ایران در بعد از انقلاب اسلامی بود و اکنون احمدی‌نژاد پاسخ آن را می‌دهد. برای ایرانی‌ها این دیدار از سه جهت مهم است: از طرفی می‌خواهند حتی الامکان زود در قاهره و تهران نمایندگی‌های سیاسی دائر کنند تا گسترش مناسبات دو کشور را با سرعت بیشتری پیش ببرند. از طرف دیگر ایران با اخوان المسلمین به رهبری مرسی مدافع جدیدی در موضوع برنامۀ اتمی پیدا کرده است."
 
 
این روزنامه آلمانی در پایان هم با اشاره به ناکامی کشورهای غربی در جلوگیری از دستاوردهای هسته‌ای ایران، افزایش دامنه روابط سیاسی میان ایران و مصر را زنگ خطری جدی برای رژیم صهیونیستی دانسته و نوشته است: عمره دیروز گفت: «مصر از حق ایران برای استفادۀ صلح آمیز از انرژی هسته‌ای حمایت می‌کند. مناقشۀ اتمی را تنها می‌توان از راه گفتگو حل کرد.» و دست آخر اینکه ایران نیاز مبرم به شریکی دارد که موضع انتقادی این کشور را علیه شهرک سازی اسرائیل و سیاست این کشور در مقابل فلسطینی‌ها تأیید کند. در بیت المقدس به علت این محور تازه از هم اکنون زنگ‌های خطر به صدا درآمده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مرتضى
NORWAY
۱۵:۱۴ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۵
۰
انشاالله با كمك برادران مصرى شرر اسرائيل را خواهيم كند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها