کد خبر: ۱۰۸۳۴۰
زمان انتشار: ۰۷:۰۱     ۰۳ بهمن ۱۳۹۱
«وقت آن رسيده آمريكا از خواب بيدار شود و اين واقعيت را بفهمد كه بعضي از همسايگان او به طور جدي با ايران همكاري مي كنند. اين كشورها مشغول هموار كردن راه بلندپروازي هاي ايران هستند».
به گزارش 598 به نقل از کیهان: مؤسسه نومحافظه كار امريكن اينترپرايز با انتشار اين تحليل به قلم 4 تن از ديپلمات هاي سابق آمريكا نسبت به گسترش نفوذ جمهوري اسلامي ايران در آمريكاي لاتين ابراز نگراني كرد. مؤسسه امريكن اينترپرايز همان انديشكده اي است كه سال 1997 ميلادي پروژه قرن جديد آمريكايي و خاورميانه جديد را تدوين كرد. اين طرح مبناي قشون كشي آمريكا به عراق و افغانستان قرار گرفت.
رابرت نوريكا، اتورايش، مارك والاس و كريسنسيو آركوس در تحليل امريكن اينترپرايز نوشته اند: برخي كشورها مي كوشند فشارهاي اقتصادي گسترده عليه ايران را مخدوش سازند با كمال تعجب اين كشورها در منطقه خاورميانه واقع نشده اند بلكه در منطقه اي از جهان قرار دارند كه به ايالات متحده بسيار نزديك تر است؛ آمريكاي لاتين. حالا زمان آن رسيده است كه آمريكا و كشورهاي هم سوي آن اين تهديد فزاينده را جدي بگيرند و با آن مقابله كنند. اين گزارش مي افزايد: تلاش هاي ايران براي بهبود روابط با آمريكاي لاتين مؤثر بوده است. در سال 2005 ايران تنها 6 سفارتخانه در اين منطقه داشت اما در حال حاضر ايران صاحب 10 سفارتخانه در آمريكاي لاتين است. چيزي كه از حضور ديپلماتيك فزاينده ايران به مراتب نگران كننده تر است، تلاش هاي فرصت طلبانه اين كشور براي بهبود روابط با برخي از شرورترين بازيگران دولتي منطقه است.
يكي از روشن ترين و علني ترين نمونه هاي تلاش هاي ايران براي نفوذ در نيم كره غربي جهان، ارتباط اين كشور با ونزوئلاست. برهيچ كس پوشيده نيست كه ايران و ونزوئلا روابط نزديكي با يكديگر دارند ونزوئلا همچنين با حزب الله لبنان در ارتباط است.
تحليل گران مؤسسه نومحافظه كار آمريكايي در ادامه اين گزارش تصريح كرده اند: يكي از مجرمان جديد و مسلم اين ماجرا «اكوادور» است كه از پر سر و صداترين طرفداران «انرژي هسته اي صلح آميز» ايران بوده است. اكوادور در ماه ژوئيه اعلام كرد كه تحريم هاي بين المللي را زير پا خواهد گذاشت و از ايران بالغ بر 400 ميليون دلار نفت خواهد خريد. و بدتر از اين، شواهد فزاينده اي در دست است كه نشان مي دهد «رافائل كوره آ»، رئيس جمهوري افراطي اين كشور، به طور جدي فعاليت هاي ايران را تسهيل مي كند. براي مثال، اكوادور قصد دارد طي چند سال آينده استخراج اورانيوم را آغاز كند و اين كشور در اواخر سال 2009 «به منظور گسترش روابط نزديك تر و سودمندتر دوجانبه با ايران در زمينه هاي مختلف از جمله استخراج معدن و زمين شناسي» توافقنامه اي را با تهران امضا كرد.
اين تحليل گران با اشاره به همكاري هاي مشابه كشورهايي نظير مكزيك و آرژانتين با ايران نوشت: چه ايران با مكزيك روابط دوستانه برقرار كند و چه دوباره به گفتگوهاي ديپلماتيك با آرژانتين بپردازد و مناسبات خود را با دولت هاي مخالف آمريكا مانند بوليوي، كوبا، اكوادور و ونزوئلا گسترش دهد، واضح است كه ايران راهبرد افزايش نفوذ در آمريكاي لاتين را در پيش گرفته است. آمريكا اين تهديد فزاينده منطقه اي را ناديده مي گيرد و دود آن به چشم خودش خواهد رفت. وقت آن رسيده كه آمريكا از خواب بيدار شود.
نويسندگان اين تحليل پيش از اين در سمت هايي نظير دستيار و معاون وزير خارجه، سفير آمريكا در سازمان ملل و مدير در وزارت امنيت داخلي آمريكا فعاليت كرده اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها