کد خبر: ۱۰۸۰۱۴
زمان انتشار: ۲۲:۵۷     ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
لیگ برتر - جلال چراغپور می‌گوید بازی در فوتبال ایران نیاز به چالاکی ندارد.

سهیل میرزاجانی / جلال چراغپور از کارشناسان فوتبال کشور که چند سالی است کمتر در رسانه های دیدارهای و شنیداری حضور پیدا می کند مهیمان ویژه این هفته برنامه تلویزیونی سکو از سیمای مرکز گیلان بود . برنامه ای که به طور تخصصی به بحث فوتبال می پردازد . چلاغپور در این برنامه به تفاوت های موجود بین فوتبال ایران و فوتبال روز دنیا پرداخت .
وی گفت : ما برای اینکه یک موضوعی را بخواهیم بسنجیم همیشه باید یک ایده الی را از آن موضوع در نظر بگیریم . مثلا امروز در کره زمین تیم بارسلونا بالاترین ، روان ترین و زیباترین فوتبال را ارایه می دهد بنا براین ما بارسلونا را می توانیم برای خودمان ایده آل در نظر بگیریم و از آنجا به بعد نمره بدهیم و برویم پایین. حالا اگر بارسلونا صد باشد ما می خواهیم ببینم نمره فوتبال ایران چند است . شاید برخی این مقایسه را صحیح نداند اما ما مجبور هستیم این کار را انجام دهیم تا بتوانیم فوتبال ایران را مهندسی  بکنیم و از بالاترین سطح فوتبال لایه برداری بکنیم تا برسیم به پایین ببینم که ایراد کجاست که مثلا نوجوانان ازبکستان در تهران چهار گل به نوجوانان ما می زند و ما به جای ناراحتی تنها افتخار می کنیم که رفته ایم جام جهانی و کسی هم در این بین نمی پرسد ما چگونه چهار گل از ازبک خوردیم . یا مثلا از لبنان شکست می خوریم و ده ها دلیل و توجیه می آرویم . اشکالی ندارد توجیه هم بکیم ولی کجای فوتبال ایران اشکال پیدا کرده که از ازبکستان یا لبنان شکست می خوریم.
مربی سابق تیم ایران در ادامه گفت: وقتی فوتبال را در ایران دنبال می کنیم احساس می کنیم چقدر سرعت پایین است ولی در اروپا سرعت بالاتر است ، یا در ایران دیده نمی شود بازیکنان حرکات انفجاری انجام دهند یا مثلا تکلی بزنند و کلا همه چیز آرام و کند دنبال می شود . وقتی آمار را نگاه می کنیم می ببینم در اروپا بالای ده هزار متر در بازی می دوند اما در ایران در بهترین شکل 6700 متر می دویم . این 3300 متر کجا کم می شود ؟ کجا ما کم کاری می‌کنیم ؟ آنها کجا می دوند که ما نمی دویم ؟ چون در فوتبال اروپا تیم ها حداقل پانزده پاس بین هم رد و بدل می کنند تا توپ را به حریف بدهند اما در ایران توپ مثل پینگ پنگ می ماند و با یک ضرب توپ را به حریف می دهیم .
چراغپور در ادامه گفت : من در لیگ برتر 16 بازی یکی از بازیکنان تراز اول فوتبال کشور را بررسی دقیق کردم و آن بازیکن در 16 بازی فقط یک شوت زده اما رونالدو در یک بازی 11 شوت می زند پس به همین دلیل است که تماشاگر دیگر تمایلی ندارد به ورزشگاه برود .
وی به پیری در فوتبال و نقش مدیران عامل در این مقوله اشاره کرد و گفت : چون در فوتبال ایران چالاکی نیاز نیست ، وقتی بازیکن های ما در فوتبال اروپا بازنشسته می شوند ، می آیند در ایران و چند سال در این جا با قراردادهای بالا بازی می کنند . در حالی که در سال های گذشته فوتبال ما این گونه نبود و ما در آن سال ها 18- 19 بازیکن در لیگ های اروپایی داشتیم . جالب این است که بعد از چند سال جریان برعکس شد ؛ یعنی بازیکنانی از اطراف و دور و بر کشورمان را به ایران می آوریم که ایمون زاید نمونه اش است . این اتفاق باعث شده که عمر بازیکنان فوتبال ما از 31 سال به 32 و همچنان بالا برود.
میهمان برنامه تلویزیونی سکو در پایان در مورد نقش آموزش در فوتبال نیز گفت : فوتبال ما در این مقوله باید به روز شود . آن چه امروز در فوتبال ما به آن پرداخته می شود و مورد آموزش قرار می گیرد ، مربوط به 40 تا 50 سال پیش است ؛ در حالی که شیوه روز در امر آموزش چیز دیگری را مطرح می کند . کمیته آموزش ما باید از این خواب بیدار شود . خودمان باید این تغییرات را به توسط کارشناسان در فوتبال خودمان اعمال کنیم . همین شیوه منسوخ در امر آموزش پایه باعث شده که فوتبالیست ما که جوان است ، مثل یک پیرمرد بازی می کند .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها