کد خبر: ۱۰۷۷۲۹
زمان انتشار: ۱۸:۱۵     ۳۰ دی ۱۳۹۱
 پایگاه خبری مرصاد قصد دارد در قالب سلسله گفتگوهایی در محضر آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری به مجموعه ای از سوالات و شبهات پیرامون اصل مترقی ولایت فقیه بپردازد و این موضوع مهم را از منظر فقه و عقل واکاوی کند.

 گفتنی است مباحث مطرح شده در این گفتگوها برگرفته از شبهات و سوالات پاسخ داده شده در کتاب حکمت حکومت فقیه به قلم آیت الله حسن ممدوحی است.

سنت الهی ولایت و زعامت مطابق با فطرت و اعتبار عقل محض است

  آیت الله ممدوحی در نخستین بخش از سلسله مباحث پاسخ به شبهات پیرامون اصل ولایت فقیه در گفتگو با خبرنگار حوزه دین و اندیشه مرصاد اظهار داشت:

 سنت الهی ولایت و زعامت آن چنان است که صرافت عقل بر آن دلالت می کند. بلکه می توان در این مسئله برای لزوم رهبری به دلیل عقل (که خود از ادله چهارگانه شرعی است) استدلال نمود؛ زیرا حکم شرع را به ملازمه در خواهیم یافت و این مسئله در اصول مورد اتفاق است که هر جا حکم عقل در سلسله علل احکام و مصالح و مفاسد باشد، حجت شرعی است و حکم واقعی از آن کشف خواهد شد، مانند این آیه کریمه:< أطیعوا الله وأطیعوا الرسول و اولی الأمر منکم >

از خدا و رسول و اولی الامری که از خودتان است، اطلاعت کنید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به بحث نبوات در "شفا" ابن سینا اضافه کرد: ابن سینا تصریح می کند که عقلاً بر هر مدیر اجتماع، واجب است جانشین خود را معرفی کند که کار جامعه پس از او به هرج و مرج منجر نشود. او می گوید: " قانون گذار باید اطاعت خلیفه خود را واجب نماید و تعین خلیفه هم فقط باید از طرف او باشد یا با رأی عمومی اهل فن... جانشینی با تصریح بهتر است. این مسئله به گروه بندی و نافرمانی و اختلاف منجر نمی شود... سپس ضروری است در قانون خود حکم کند که هر کس خروج نمود یا ادعای خلافت او را نمود؛ و قدرت یا مال داشت، بر همه مردم شهر لازم باشد که با او جنگ نموده و او را به قتل رسانند. اگر قدرت چنین کاری داشته باشند و انجام ندهند، حکم خدا را عصیان نموده و کافر شده اند."

قرآن کریم هم با تاکید بر این امر که هرگز جامعه مسلمین، خالی از ولی امر مسلمین نخواهد بود، می فرماید:

" وما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل أفان مات أو قتل انقلبتم علی اعقابکم "

محمد نیست مگر پیامبری از طرف خدا که پیش از او نیز پیغمبرانی بودند. اگر او نیز به مرگ یا شهادت رحلت کند، باز شما به دین جاهلیت خود رجوع خواهید کرد؟

ممدوحی در این  باره اظهار داشت: این آیه به مناسبت جنگ احد، بر اثر تخلفی  که از دستور پیامبر اسلام شد که هجوم دشمن را در پی داشت، نازل گردید و تقریباً مسلمین شکست خوردند و صدمات فراوانی در آن جنگ به پیامبر اسلام (ص) وارد شد و در بین لشکریان شایع شد که پیامبر اسلام شهید گردیده، به طوری که عده ای دست از دفاع کشیده، بلکه موجب شده که آن عده فرار کنند و می گفتند پیامبر کشته شده، ما برای چه کسی بجنگیم، و خدای متعال این آیه را نازل فرموده و آنان را از رجوع به جاهلیت سرزنش کرده و تشنیع فرموده و این سرزنش به جهت فرار از جنگ و خالی گذاردن میدان جنگ نبود؛ زیرا بسیار اتفاق افتاده بود که در بعضی از میدان های جنگ، افرادی جنگ را ها می کرده و می گریختند، ولی به جاهلیت منسوب نمی شدند.

ممدوحی تاکید کرد: این سرزنش بسیار مهم، فقط به دلیل این فکر اشتباه بود که حال که پیامبر (ص) کشته شد، پس برای چه بجنگیم، آیه شریفه می فرماید پیامبر اکرم (ص) رسولی از طرف ما بیش نبود، و حتی اگر بمیرد،  دین باقی است و باید برای دفاع از بنیاد دین جنگید و چون دین اسلام، الهی و دائمی است، پس خدای تعالی آن را رها نمی کند و حتماً سرنوشت آن را پس از پیامبر به دست وصی او خواهد سپرد؛ یعنی ذهنیت آنان این بود که با رفتن رهبری، دین نیز قابل دفاع نیست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: البته می دانیم که آنها هرگز دست از نماز و روزه نکشیده بودند و یا به طرف بت پرستی روی نیاوردند، بلکه تمام آن سرزنش ها به دلیل روی آوردن به جاهلیت بود که توهم کرده بودند دین بدون رهبر مانده و دفاع از آن لازم نیست و از این نکته غافل بودند که دین قائم به فرد معینی نیست و چون خدای متعال قطعاً بقای آن دین را می خواهد، پس ولی امر را هم تعیین خواهد فرمود و قرآن کریم در این ماجرا به امت اسلامی ابلاغ فرمود که وظیفه عموم دفاع از اسلام است و اسلام در گرو ابقای دین است، نه بفای فرد.

وی با شاره به ضرورت حفظ دین توسط حاکم اضافه کرد:سنت لایتغیر و لایتبدل الهی تعیین ولایت و زعامت است که خود در حوزه حکمت و تدبیر خدای متعال پابرجاست، و چون این سنت قطعی است، پس بر مردم واجب است که در همه زمان ها و جمیع اعصار به زنده نگه داشتن دین قیام نموده و به وسیله اطاعت از رهبری که شارع آن را تعیین فرموده، در ابقای آیین الهی بکوشند.

وی گفت: بر همین اساس است روایت منقول از امام باقر(ع) در صحیحه زراره که فرمود:

"اسلام بر پنج چیز بنا شده است... نماز، زکات، روزه، حج و ولایت. زراره می گوید: سوال کردم: کدام یک از اینها برتر است؟ امام فرمودند: ولایت برتر از همه است؛ زیرا ولایت کلید آنهاست و والی آنها را هدایت می کند."

از امام رضا (ع) نقل است که فرمودند:

" همانا امام، زمام دین و نظام مسلمین و صلاح دنیا و عزت مومنین می باشد... حفظ و نگه داری خراج و صدقات و امضای حدود و احکام و حفظ مرزها... امام حلال الهی را حلال و حرام الهی را حرام می نماید و حدود الهی را اقامه می نماید و از دین خدا دفاع می کند."

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این باره اظهار داشت: البته شبهه ای نیست که این روایت درباره معصومین(ع) وارد شده است و آنچه فرمود از برکات آنان است، ولی مسئله آن است که در زمان غیبت، خداوند به تعطیل کدامیک از این مطالب راضی است ؟!

آیا مانعی ندارد که حدود و ثغور اسلام از بین برود؟ آیا احکام الهی تنفیذ نمی خواهد؟ آیا تحلیل حرام و تحریم حلال جایز است؟ اگرنه، حتماً باید نایبی باشد که قائم مقام آن بزرگواران قرار گیرد و تمامی این کارها را انجام دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها