کد خبر: ۱۰۷۵۶۲
زمان انتشار: ۰۷:۰۴     ۳۰ دی ۱۳۹۱
يك روزنامه چاپ تركيه از تحركات سفير آمريكا براي بر هم زدن روابط آنكارا- تهران خبر داد.
روزنامه آيدينليك در گزارشي نوشت: «فرانسيس ريكاردونه» سفير آمريكا در آنكارا از شروع فعاليت خود در آنكارا تلاش هاي خود را براي ايجاد اختلاف بين ايران و تركيه آغاز كرده است. وي اولين سفير آمريكا در تركيه است كه براي تصويب سفارتش دو بار در مقابل كميته روابط خارجي سناي آمريكا به ايراد سخنراني پرداخته و در هر دو بار نيز بر اين نكته كه در زمان سفارتش سعي در جاي گرفتن تركيه در كنار آمريكا عليه ايران خواهد كرد، تاكيد كرده بود.
آيدينليك نوشت: وي در سال 1999 ميلادي هنگامي كه به عنوان مسئول تماس آمريكا در عراق منصوب شده بود با كردهاي مخالف ايران و نيز «پ.ك.ك» ارتباط برقرار كرده بود.
آيدينليك افزود: از ديرباز اين نكته كه فعاليت هاي سيا عليه آذري هاي ايران از طريق جمهوري آذربايجان و تركيه انجام مي شود بر همگان معلوم است و اين سازمان با همكاري برخي مراكز اطلاعاتي در تركيه گروه هاي مخالف را در تركيه سازماندهي مي كند. طبق اطلاعات كسب شده در ماه هاي اخير اين فعاليت ها تشديد شده است و گروه هاي مختلف آذري ايران در ماه هاي اخير چندين نشست در آنتالياي تركيه برگزار كرده اند.
آيدينليك همچنين نوشت: در ماه هاي اخير استانبول شاهد نشست هاي مخالفين ايراني بود و مريم رجوي رئيس گروه «مجاهدين خلق» (منافقين) در ماه اكتبر سال گذشته در نشستي كه در مورد سوريه در استانبول برگزار شده بود شركت كرد. اين نشست با هماهنگي سفارت آمريكا در آنكارا برگزار شد.
اين روزنامه چاپ تركيه مي افزايد: مسئله دقت برانگيز ديگر تلاش براي وحدت گروه هاي كرد مخالف ايران است. اين گروه ها در اواخر سال 2012 براي اولين بار يك نشست براي وحدت برگزار كردند و در اين نشست دو شاخه حزب دموكرات كه از يكديگر جدا شده بودند حضور داشتند. «فردريك تيسوت» سركنسول فرانسه در اربيل و عضو سازمان «دكترهاي بدون مرز» كه در ارتباط نزديك با سياست و از دهه 1980 در ارتباط نزديك با كردهاي ايران و عراق است، در مذاكرات مذكور نقش آفريني مي كرد، نقش مهمي ايفا كرده است. در ماه آگوست نيز حزب كومله و حزب دموكرات كردستان عراق بيانيه مشتركي صادر كردند. به نوشته آيدينليك سازمان سيا و سفير آمريكا در تركيه در تلاشند به ايجاد تشنج و اغتشاش در ايران دامن بزنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها