بازار خبر، با توجه به بررسي هاي صورت گرفته حول صنعت خودرو و صنايع وابسته آن در ميابيم كه در 9 ماهه امسال خودروسازان با توجه به بحران شديد نقدينگي همچنين كاهش توليد دچار ضرر و زيان بسيار هنگفتي شده اند كه اگر سود چندين ساله آنها را تجميع كنيم نمي توانيم زيان اين دروه را جبران كنيم.
به گزارش خبرنگار بازار خبر ، بررسي هاي كارشناسي نشان مي دهد علت اصلي اين ضرر ناشي از افزايش شديد قيمت مواد اوليه است .
در دوره ي مذكور قيمت مواد اوليه افزايش قابل تاملي را تجربه كرده است كه در مهمترين اقلام آن مي توان به كالاهاي زير اشاره كرد :
آلومينيوم از 3000 تومان به 9000 تومان، مس از 8500 به 28500 تومان، انواع ورق ها از 700 تومان به 1700 تومان و فولادهاي آلياژي از 900 تومان به 2100 تومان ،مواد پليمري از 2000 تومان به 6500 تومان و ... و همچنين افزايش شديد قيمت ارز و عدم پشتيباني بانك مركزي از توليدات داخل منجر به افزايش بسيار زياد قيمت تمام شده محصول نهايي شده است .
در پي اين تاثيرات به نظر مي رسد ، در حال حاضر خودروسازان دو راه را در پيش رو دارند :
1- افزايش قيمت قطعات براي قطعه سازان در نتيجه ادامه توليد
2- عدم افزايش قيمت قطعات و در نتيجه عدم توقف توليد
خودروسازان به اميد آنكه قيمت محصول نهايي همانند قيمت مواد اوليه افزايش
پيدا خواهد كرد و همچنين مقابله با تحريم هاي بين المللي روش اول را
انتخاب كردند تا به چرخه صنعت قطعه سازي كمك كرده و بازار خودرو دچار تلاطم
نگردد ، اما اين در حالي است كه مواد اوليه در بورس كالا عرضه مي گردد و
محصول نهايي شامل قيمت گذاري سازمان حمايت است .
پيش بيني ها از بازار خودرو در سال آينده به شدت تاريك و مبهم است ، زيرا تاكنون هيچ باري از دوش اين صنعت برداشته نشده است و از سوي ديگر مراودات بانكي نيز تحت الشعاع شرايط بد اقتصادي اقتصادي قرار گرفته است ، امري كه به تبع آن شركت هاي زيادي به مرز ورشكستگي كشانده مي شوند و دايره 4 ميليون نفري خودروسازان و افراد وابسته به آنها را درگير خود مي كند.
از ياد نبريم در صورت عدم حمايت جدي در ماه هاي باقيمانده توليد خودرو در كشورمان كاملا متوقف خواهد شد و يكي از صنايعي كه از ملاك هاي حركت به سمت توسعه رشد اقتصادي است را از دست داده ايم .