کد خبر: ۱۰۶۹۴۵
زمان انتشار: ۱۸:۱۰     ۲۶ دی ۱۳۹۱
جلسه فردای مجلس با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزار می‌شود و همین باعث شده که تمام نگاه‌ها به این جلسه و خروجی آن معطوف شود.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان فردا (چهارشنبه) به مجلس شورای اسلامی می‌رود؛ خبری که شاید فراتر از آنچه باید و شاید مورد توجه قرار گرفت و از زمانی که بر روی خروجی رسانه‌ها رفت اصل خبر و حواشی آن همواره محل بحث و جدل دولتی‌ها، مجلسی‌ها، کارشناسان سیاسی و حتی عامه مردم بود.

*انتشار خبر یک حضور و آغاز گمانه‌زنی‌ها درباره چرایی‌اش

البته شاید توجه فراوان به این خبر بی‌دلیل هم نبود زیرا از زمان اعلام خبر مذکور گمانه‌زنی‌ها درباره چرایی حضور احمدی‌نژاد در مجلس آغاز شد.

موضوعاتی همچون همراه کردن مجلس برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، جلب رضایت مجلس برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی و ... که عموما مسائل اقتصادی بود به عنوان چرایی حضور احمدی‌نژاد در خانه ملت مطرح شد؛ تمامی این گمانه‌ها وجود نوعی دغدغه اقتصادی در میان دولتمردان و نمایندگان را نشان می‌دهد.

دغدغه‌ای که امروز یکی از مسائل مهم در کشور محسوب می‌شود و تصمیمات اتخاذ شده در آن حوزه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 *غلبه حاشیه بر متن/نحوه برگزاری جلسه مورد توجه کابینه و پارلمان

 هرچند نباید از این نکته گذشت که حواشی مربوط به حضور احمدی‌نژاد در مجلس فراتر از متن آن مورد توجه قرار گرفته و همواره روش برگزاری جلسه محل بحث کابینه و پارلمان بوده است، اما نکته مهم‌تر از این موضوع محتوای مطرح در این جلسه چه از سوی رئیس جمهور و چه از سوی نمایندگان است.

می‌توان گفت دلیل پررنگ شدن حاشیه و گاهی موارد غلبه آن بر متن، تجربه پیشین نمایندگان مجلس در هنگام سؤال از رئیس جمهور است که طی آن احمدی‌نژاد با حضور در خانه ملت به سؤال نمایندگان پاسخ داد و پس از پایان سخنانش از مجلس خارج شد؛ نمایندگان اعتقاد داشتند که چون سازوکار قانونی برای ابراز عدم قانع شدن از پاسخ‌های رئیس جمهور وجود ندارد، این جلسه تشریفاتی و بی‌خاصیت است؛ با اینکه ماهیت دو جلسه یاد شده با یکدیگر متفاوت است اما هراس نمایندگان از تکرار شرایطی همچون جلسه پیشین باعث توجه بیشتر آنها به روش برگزاری این جلسه شده است.

* انتقاد از متکلم‌ وحده بودن رئیس جمهور

البته با اینکه تمامی مسائل درباره عدم حضور یا حضور احمدی‌نژاد در مجلس پس از پایان یافتن سخنانش و گوش فرا دادن به سخنان نمایندگان در حد گمانه‌زنی بوده اما «متکلم‌ وحده»بودن رئیس‌جمهور مطلوب نمایندگان نیست چرا که به اعتقاد آنها  اگر استفاده از تریبون مجلس با هدف بیان مشکلات و تلاش برای رفع‌ آنهاست پس بایستی هم دولت و هم مجلس به عنوان قوای قانون‌گذار و مجری مواضع و مسائل خود را فارغ از رقابت‌های سیاسی کاذب بیان کرده و در نهایت تصمیمی با نگاه به واقعیت‌ها و مبتنی بر تصمیمات کارشناسی شده اتخاذ شود.

در این بین زمانی که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به عنوان اصلی‌ترین دستور کار جلسه یاد شده برشمرده می‌شود، می‌طلبد که طرح مواضع و بررسی این موضوع فقط به یک جلسه منتهی نشده و سلسه جلساتی در اینباره برگزار شود و حتی برای اتخاذ تصمیم منطقی‌تر استفاده از نظرات دانشگاهیان و کارشناسان هم در دستور کار قرار گیرد تا خروجی مربوط به فاز دوم هدفمندی بطور خاص و اقتصاد کشورمان بطور عام تصمیمی راهگشا و مبتنی بر شرایط کشورمان و واقعیت‌ها و بر پایه اقتصاد مقاومتی باشد.

*اقتصاد مقاومتی درانتظار تصمیم و اجرای دولت و مجلس

به گزارش فارس، حساسیت نمایندگان برای نحوه برگزاری جلسه باعث شده تا در برخی موارد لزوم پرداختن به محتوای جلسه مورد غفلت واقع شده و جدل‌ها بر روش برگزاری باشد. هرچند محتوای جلسه یاد شده و موضوعات محوری آن فردا نمایان می‌شود اما مطلوب این بود که پیش از آغاز جلسه کارگروهی از دولت و مجلس تشکیل شده و محورهای این جلسه را گردآوری و ضمن بررسی آسیب‌ها و چالش‌های کشور بخصوص در عرصه اقتصادی راهکارهایی را هم برای رفع این آسیب‌ها ارائه کنند تا تصمیمات بدون کار کارشناسی لازم مطرح نشود.

در برهه فعلی که ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم و از یک سو، شرق و غرب و قدرت‌های استکباری جهان کمر به شکستن انقلاب اسلامی از مسیر فشار اقتصادی بسته‌اند، باید دولت و مجلس در یک فضای تؤام با همدلی و فارغ از جنجال‌ها و دعواهای سیاسی که هم برای دو قوه کشور و هم برای فضای جامعه و کشورمان مناسب نیست، درباره آینده اقتصاد کشور تصمیم‌گیری کنند. تصمیمی که مردم را به آینده اقتصادی خود و کشورشان مطمئن کرده و نوسانات بازار را به حداقل برساند و چرخ اقتصاد مقاومتی را به چرخش درآورد. 

گزارش از محمد میرزایی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها