کد خبر: ۱۰۶۳۱
زمان انتشار: ۱۴:۵۸     ۱۴ فروردين ۱۳۹۰
به گزارش فارس،کتاب "روزشمار کودتای سبز " حاوی اغلب سخنرانی‌ها ، مواضع و بیانیه‌های اشخاص حقیقی و حقوقی و احزاب و تشکل های سیاسی که به نحوی در تحلیل جریان فتنه نیاز مراجعه به آرای آنان است، منتشرشد.

این اثر در حقیقت روزشمار کودتای سبز و تاریخ نگاری با استفاده از منابع خبری است که با دیدگاههای مختلفی از رخدادهای سیاسی سال ۱۳۸۸ گزارش داده اند؛ بنابراین درراستای تدوین این تاریخ از اطلاعات رسانه های شاخص داخلی و بیگانه و حتی معارضین با نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده شده است.

درمقدمه این کتاب آورده شده است:

سال ۱۳۸۸ ، سال تحولات عظیم سیاسی و اجتماعی ایران با ویژگی های منحصر به فرد و خاص خود به شمار می آید.
حماسه حضور ۴۰ میلیونی مردم در انتخابات آزاد، سالم و رقابتی ریاست جمهوری ، گام نوینی در تثبیت نظام سیاسی کشور به عنوان سندی افتخارآمیز درخصوص پشتوانه مشروعیت عمومی به ثبت رساند.

اما در فاطله بسیار کوتاهی گروه اقلیت که در فضای کاملا قانونی ازکسب قدرت سیاسی محروم شده بود، بابرهم زدن قواعد بازی سیاسی و نادیده انگاشتن مصالح و ضرورت های کشور،برنامه ای از قبل پیش بینی شده را برای براندازی نظام سیاسی کشور به مرحله اجرا گذاشت.
این کتاب به قلم مولف شامل بخش های ذیل می باشد:
باتوجه به ضرورت ارائه تحلیل های مختصر و مفید با رویکردی نظری در چهاربخش به ترتیب مقالات "الیگارشی یا جمهوری " در مقدمه فصل اول شامل روز شمار ماههای خرداد،تیر و مرداد، "ترمیدور ایرانی " در مقدمه فصل دوم شامل روز شمار ماههای شهریور و مهر ، "ائتلاف انحرافی "در مقدمه فصل سوم شامل روزشمار ماههای آبان و آذر و نهایتا یادداشت "بحران تهرانی " در مقدمه فصل چهارم وپایانی شامل روزشمار ماههای دی و بهمن ۱۳۸۸، نگارش شده است.

درمقاله "الیگارشی یا جمهوری "پس از طرح مقدمه ای نظری از مفهوم جمهوری و ویژگی های منحصر به فرد جمهوری اسلامی از دیدگاه نظری ، چگونگی شکل گیری و تغییر رویه نیروهای سیاسی حامی کودتای سبز علیه اراده همگانی به رشته تحریر درآمده است.

همچنین مقاله "ترمیدور ایرانی " تاملی است در مفهوم برینتونی پایان انقلابها و برخی از نظریه پردازان همگان با اصلاح طلبان مبنی بر پایان یافتن جوهره انقلاب اسلامی که در مقاله به نادرستی این طرز تلقی و البته خاص بودن گونه ترمیدور در ارتباط با ایران و انقلاب اسلامی بحث شده است.
"ائتلاف انحرافی " نام یادداشتی است که تخیلات نظری اصلاح طلبان و حامیان کودتای سبز در خصوص شکل دادن یک ائتلاف سه گانه شامل روحانیون،بازار و روشنفکران برای عملی شدن انقلاب سبز را مورد نظر قرار داده است.

نهایتا در یادداشت "بحران تهرانی " به وضعیتی اشاره شده است که نه تنها ویژگی های ناآرامی های تهران و ادعاهای واهی به شهرهای دیگر کشور سرایت نیافت ، بلکه بر عکس دقیقا بحرانی و بعبارت بهتر عزمی ملی برای پایان دادن به بحران تهرانی شکل گرفت که منجر به سقط جنین ناقص فتنه شد.

این کتاب تالیف حسین بابازاده مقدم کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها