کد خبر: ۱۰۵۰۱
زمان انتشار: ۱۶:۳۳     ۲۱ اسفند ۱۳۸۹
امام جمعه مشهد گفت: رهبر معظم انقلاب اصل مبتكر خط تعاون است و فكر مديريتي ايشان نسبت به حفظ عدالت اجتماعي فكر تعاون را مطرح كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، آيت‌الله سيداحمد علم‌الهدي ظهر امروز در ديدار با مديران شركت‌هاي تعاوني اظهار داشت: بسياري از افراد به اعتبار اعتقاد به نظام و انقلاب در حال فعاليت هستند و اين اعتقاد مبناي كار آنها است، اما جزئيات فلسفي آن نهاد براي آنها مشخص نيست.

*تعاون اسلامي نقطه مقابل تعاون نظام سرمايه‌داري است
امام جمعه مشهد افزود: در دولت‌هاي گذشته شركت‌هاي تعاوني به نوعي از تعاوني نظام سرمايه‌داري الگوبرداري مي‌كردند، در حالي كه تعاوني اسلامي در نقطه مقابل آن قرار داشت.
وي تصريح كرد: در نظام سرمايه‌داري زيربناي توسعه سرمايه است و اين سرمايه هر چه كلان‌تر باشد در توسعه و رشد تاثير بيشتري دارد.
وي ادامه داد: رژيم صهيونيستي تمام نظام سياسي جهان را به دست گرفته است و در عرصه سرمايه‌داري براساس نظام ليبرال دموكراسي وارد شده، تا جائي كه نظامدار نظام سياسي آمريكا شده‌اند و زيربناي آن توسط ليبراليسم اقتصادي اداره مي‌شود.

*هدف شركت‌هاي تعاوني غربي تجميع سرمايه است
وي در مورد هدف از تشكيل شركت‌هاي تعاوني در كشورهاي غربي گفت: آنها چون همه چيز را در سرمايه مي‌بينند، براي افزودن به سرمايه كلان و تجميع سرمايه‌هاي خود تعاوني تشكيل مي‌دهند.
علم‌الهدي افزود: بعد از انقلاب امام خميني (ره) جمله نه شرقي، نه غربي را مطرح كردند كه اجراي آن در سياست بين‌المللي آسان است چرا كه تابع منويات شرقي و غربي نيستيم اما مشكل اصلي حفظ آن در جريان اقتصادي است.
وي ادامه داد: اگر جريان اقتصادي را بر اساس نظام سوسياليستي تنظيم كنيم در بلوك شرق اسير شده‌ايم و اگر براساس نظام سرمايه‌داري تنظيم كنيم گرفتار بلوك غرب مي‌شويم.
وي با اشاره به نظام اقتصادي كشور در دولت‌هاي گذشته گفت: در دولت موسوي جريان اقتصادي به همت سوسياليستي حركت كرد و بسياري از منابع از بين رفت و خسارات زيادي متحمل شديم و اين امر ثابت كرد كه نظام دولت سالاري در عرصه اقتصادي جوابگو نيست.
علم‌الهدي ادامه داد: در دولت سازندگي قضيه توسعه اقتصادي با الگو غربي مطرح شد و به سمت خصوصي‌سازي پيش رفت و شعار توسعه سر دادند در حالي كه مسئله نظام ما توسعه نيست و تعالي مطرح است.

*توسعه سياسي دولت اصلاحات بدتر از توسعه اقتصادي بود
وي افزود: دولت اصلاحات مسئله توسعه سياسي را مطرح كرد كه بسيار بدتر از توسعه اقتصادي بود و اين دو جريان مانند تبري بود كه به دو طرف درخت انقلاب ضربه محكمي وارد كرد.
امام جمعه مشهد، شكل‌گيري تعاوني‌ها به شيوه اسلامي را از ابتكارات رهبر معظم انقلاب دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب اصل مبتكر خط تعاون است و نظامي براساس عدالت اجتماعي كه فرصت‌ها و امكانات به طور مساوي بين همه افراد توزيع شده است را بر پا كردند.
وي ادامه داد: فكر مديريتي رهبر انقلاب نسبت به حفظ عدالت اجتماعي فكر تعاون را مطرح كرد و به جاي اينكه سرمايه در نقاط خاصي براي سرمايه‌دار متمركز شود، بين آحاد جامعه توزيع مي‌شود.

*توجه به تعاوني‌‌ها از نقاط برجسته دولت نهم است
وي افزود: آنچه كه در دولت نهم به عنوان يكي از نقاط برجسته بر روي آن تكيه مي‌شود اين است كه در برنامه‌ريزي اقتصادي تعاوني‌ها برجسته شدند و يكي از ابعاد عدالت پروري توسعه تعاون در مقابل سرمايه‌داري كلان است.

*انتقاد از اتاق صنايع و معادن
وي با انتقاد از اتاق صنايع و معادن و بازرگاني گفت: هدف از تشكيل اين اتاق‌ها اين است كه تشكيلاتي براي حل مسائل توديع و توزيع محور اقتصاد در كشور تشكيل شود و برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته بايد براساس عدالت محوري باشد.
وي ادامه داد: اين اتاق‌ها به اتحاديه‌هايي كه يك عده سرمايه‌دار براي تامين منافع خود برنامه‌ريزي مي‌كنند تبديل شده، در صورتي‌كه اگر جريان اقتصادي جامعه را به سمت تامين منافع اين افراد سوق دهيم استخوان‌هاي افراد مستضعف زيادي اين چرخ خرد مي‌شود.
وي تصريح كرد: اين مشكل در اتاق صنايع و معادن بيشتر است چرا كه وزارتخانه‌اي براي مديريت توسعه صنعتي كشور به وجود آمد و هدف آن فراهم كردن امكان اشتغال براي جوانان است اما مسئله توسعه را براساس حفظ منافع شخصي به كار مي‌گيرند.
وي در پايان گفت: اميدواريم كه شركت‌هاي تعاوني به اين سمت كشيده نشوند و اصل جريان و نظام تعاوني را به عنوان راهكار عدالت اجتماعي توسعه دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها