کد خبر: ۱۰۳۲۸۲
زمان انتشار: ۰۷:۰۱     ۰۹ دی ۱۳۹۱
«نمي توان از تحريم ها انتظار خارق العاده اي داشت».
به گزارش 598 کیهان نوشت:
روزنامه انگليسي گاردين با انتشار اين تحليل تصريح كرد: تحريم ها به معناي تقويت موضع كشورهاي تحريم كننده در مذاكرات آتي با ايران نخواهد بود بلكه مي تواند موضع ايران در عرصه فعاليت هاي هسته اي را تندتر كند و مانعي بر سر راه مذاكرات باشد.
اين روزنامه با تاكيد بر اين كه «دلايل مختلفي نشان مي دهد كه غرب بايد منعطف تر باشد»، تاكيد كرد اگر زمان انتخابات ايران (حدود 5 ماه ديگر) برسد ديگر امكان توافق فراهم نخواهد بود. غرب بايد پيشنهاد تعديل تحريم ها را در مقابل تعليق غني سازي 20 درصد ارائه كند و غني سازي 5 درصد را بپذيرد. اين اشتباه است كه غرب تصور مي كند دست بالاتر را دارد و ايران تحت فشار تحريم ها، با تمامي درخواست هاي غرب موافقت مي كند.
گاردين با تاكيد بر اين مطلب كه شرايط منطقه ممكن است حتي به سرسخت تر شدن موضع ايران بيانجامد، نوشت: طولاني شدن اين بحران، دردسرهاي بيشتري را براي غرب درست مي كند. فقط انتظار كشيدن، راهبرد خوبي نيست. نمي توان انتظار خارق العاده اي از تحريم ها داشت، حتي اگر ايران را ترغيب به بازگشت به ميز مذاكرات كرده باشد.
يادآور مي شود جمهوري اسلامي ايران در 3 دوره مذاكرات اسلامبول، بغداد و مسكو رويكردي حقوقي و متين به نحوه اعتمادسازي طرفين داشت اما طرف غربي با تلقي اين كه توافق با ايران به معناي پيروزي اين كشور در انظار جهاني و شكست براي آمريكاست، فضاي مذاكرات را به هم ريخت تا شايد از فشار و تحريم هاي جديد نتيجه بگيرد اما سپري شدن 6 ماه از تحريم هاي جديد اين نكته را بر غرب تفهيم كرد كه ايران حاضر به عقب نشيني نيست حال آن كه سانتريفيوژها با كميت و كيفيت بهتر از گذشته در حال فعاليت غني سازي هستند.
همزمان با گزارش گاردين، روزنامه نيويورك تايمز در تحليلي خاطرنشان كرده است: شواهدي از منابع مختلف آژانس بين المللي انرژي اتمي به دست آمده كه نشان مي دهد ايران ميزان توليد اورانيوم غني شده با خلوص 20 درصد را افزايش داده است و به طور همزمان مقاديري از آن را به صفحه هاي سوخت براي راكتور تهران تبديل كرده است. ايران از مدتها پيش اعلام كرده بود كه براي راكتور تهران به سوخت نياز دارد و از آنجايي كه غرب اين سوخت را در اختيار تهران قرار نمي دهد، ايران بايد سوخت هسته اي مورد نياز را در داخل توليد كند. برخي منابع مي گويند، با وجود اين كه ايران هم اكنون مقادير كافي سوخت براي راكتور دارويي تهران توليد كرده، به نحوي كه براي يك دهه فعاليت اين راكتور كفايت مي كند، اما اين عمليات احتمالا ادامه دارد.
اين گزارش مي افزايد: اطلاعات به دست آمده از گزارش اخير آژانس حاكي است در صورتي كه تهران اورانيوم غني شده با خلوص متوسط را به سوخت تبديل نمي كرد، احتمالا تاكنون مواد هسته اي مورد نياز براي ساخت يك بمب هسته اي را در اختيار داشت و به زودي مي توانست بمب دوم را نيز توليد كند. آژانس در ماه نوامبر گزارش داد كه ايران 232 كيلوگرم سوخت غني شده دارد كه براي ساخت يك بمب هسته اي كافي است. اما 96 كيلوگرم از اين سوخت براي راكتور تهران ارسال شد. اولي هاينونن، بازرس سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي بر اين باور است كه اين اقدام تهران نشان دهنده تلاش براي جلوگيري از رسيدن تنش به اوج است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها