کد خبر: ۱۰۳۲۵
زمان انتشار: ۱۹:۵۲     ۱۷ اسفند ۱۳۸۹
مجمع علماي عظام عربستان، يکشنبه (15 اسفند) با صدور بيانيه‌اي تأکيد کرد؛ نبايد براي تحقق اصلاحات به شيوه‌هاي فتنه‌برانگيز و اختلاف‌افکن متوسل شد و تظاهرات برگزار کرد.
عماریون:اين مجمع، به رياست عبدالعزيز بن عبدالله آل الشيخ، مفتي اعظم عربستان 10 عضو دارد. اين شواري ده نفره در حالي‌ به اعتراض‌هاي مردمي در عربستان واکنش نشان مي‌دهد که فراخوان براي برگزاري تظاهرات گسترده در روزهاي يازدهم و بيستم مارس (20 و 29 اسفند) به منظور اجراي اصلاحات در اين کشور همچنان ادامه دارد.

گروهي از جوانان سعودي با ايجاد صفحه‌اي در فيس بوک، 20 مارس را روز انقلاب ناميده و خواستار برگزاري تظاهرات در اين روز شده‌اند. اين گروه اينترنتي که 17 هزار عضو دارد، 11 مارس را نيز روز خشم ناميده‎اند.

اين تحولات در حالي اتفاق افتاده است که پيش از اين نيز روشنفکران عربستان سعودي از ملک عبدالله خواسته بودند با برقراري سلطنت مشروطه در اين کشور موافقت کند.

با وجود اين، مجمع علماي عظام در بيانيه خود افزوده است، اصلاح و مشورت راه اسلامي است که مفيد است و از شر جلوگيري مي‌کند و اين امر از طريق ارعاب و بيانيه‌هاي تفرقه‌افکنانه که امضا جمع مي‌کند، روي نمي‌دهد.

مجمع مذکور همچنين از نيروهاي امنيتي خواسته است تا وظيفه خود را در چهارچوب قوانين کشور انجام دهند.

دولت سعودي شنبه (14 اسفند) اعلام کرد که برگزاري هر نوع تظاهرات و گردهم‌آيي ممنوع است و نيروهاي امنيتي آماده‌اند تا در برابر قانون‌شکنان همه اقدامات لازم را صورت دهند.

اين در حالي است که رياض پايتخت عربستان و ديگر شهرهاي اين کشور جمعه (13 اسفند) بعد از مراسم نماز جمعه صحنه اعتراض و تظاهرات ضددولتي بود.

صدها تن از ساکنان رياض جمعه، براي اولين بار به منظور نشان دادن همبستگي خود با معترضان دولت در ديگر شهرها و تأکيد بر خواست خود مبني بر آزادي زندانيان سياسي، در خيابان‌هاي اين شهر تظاهرات کردند.

به گفته شاهدان، نيروهاي امنيتي عربستان سعودي دست‌کم سه تن از معترضان را که عليه خاندان سعودي در رياض شعار مي دادند، بازداشت کرده‌اند.

در همين حال، جمعي از معترضان به راهپيمايي در شهرهاي الهفوف، العشا و القطيف در استان‌هاي شرقي اين کشور ادامه داده ‌و خواستار آزادي زندانيان سياسي شده‌اند.

افزون بر اين، دولت سعودي براي سرکوب بيشتر اعتراض‌هايي که قرار است هفته آينده برگزار شود، تصميم گرفته است هزاران نيروي ضدشورش را در شمال شرق اين کشور مستقر کند.

گفتني است، برگزاري هر نوع تظاهرات در عربستان سعودي ممنوع است. دولت سعودي به‌شدت در خصوص موج گسترده اعتراض‌ها که در برخي کشورهاي عربي موجب سقوط حاکمان مستبد شده است، ابراز نگراني کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها