به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از جرائم مهمی که همگام با پیشرفتهای علمی و الکترونیکی همواره تغییر ماهیت داده و بیشترین تاثیر را از تکنولوژی گرفته کلاهبرداری است که با استفاده از اینترنت، موبایل و دستگاههای خودپرداز همواره تهدیدی برای شهروندان به حساب میآید.
یکی از روشهای کلاهبرداری که امروزه باب شده، این است که افراد کلاهبردار طی تماس تلفنی به صورت گسترده با شهروندان و معرفی خود به عنوان مشتری یا جعل عنوان مامور خرید سازمانهای دولتی و غیردولتی تقاضای خرید میکنند و از کسبه میخواهند که برای واریز وجه به حساب آنان به دستگاه خودپرداز مراجعه و کارت خود را در دستگاه وارد و عملیاتی را انجام دهند که این عملیات نهایتا منجر به کلاهبردرای و تخلیه حساب این افراد میشود.
ارسال پیامک نیز یکی دیگر از روشهای کلاهبرداریست که در آن افراد کلاهبردار با ارسال گسترده پیامک برای شهروندان مدعی میشوند که آنان در قرعهکشی ایرانسل، همراه اول، تلویزیون یا ... برنده شدهاند و باید برای دریافت جوایزشان مبلغی را به شماره حسابی مشخص واریز کنند که این عمل نیز منجر به کلاهبرداری از این افراد میشود و در برخی از موارد هم ارزش کالای ارسال شده به مراتب کمتر از هزینهای است که خریدار بابت آن پرداخت کرده است.
برخی از کلاهبرداران نیز با ارسال پیامک یا تماس تلفنی با شهروندان اعلام میکنند که در حین چوپانی یا کندن چاه و ... تعداد زیادی سکه یا اشیاء عتیقه پیدا کردهاند و در برخی موارد با سوءاستفاده از اعتقادات مذهبی و ملی افراد اقدام به فروش سکههای تقلبی به آنان میکنند.
به گزارش ایسنا، در برخی از این شیوهها ممکن از مالباخته به دلیل اینکه مبلغ کلاهبرداری شده از وی ناچیز است از ارائه گزارش به پلیس و پیگیری آن خودداری کند، بنابراین به نظر میرسد بهترین راه مقابله و جلوگیری از چنین جرائمی بالارفتن سطح آگاهی شهروندان از شیوههای مدرن کلاهبرداری باشد.