به گزارش 598 به نقل از ایسنا، این برنامه بخشی از شوخی سالانه «جیمز ولاکوت» و همکارانش در شرکت تبلیغاتی Cherryduck بود که وانمود کردند قصد دارند نام تجاری خیالی Mooncheeze را بر روی ماه بتابانند.
برای واقعیتر جلوه دادن این فیلم تبلیغاتی - سرگرمی، این شرکت با ارسال ایمیل به یکی از افسران سابق هوانوردی آمریکا در خصوص دادههای مورد نیاز برای تاباندن تصویر بر سطح ماه سؤال کردند، اما به شوخی بودن این طرح اشارهای نکردند.
مدیر این شرکت با ارسال ایمیل به «رابرت گوترو» از کارشناسان ناسا، اعلام کرد که آنها با ساخت یک پروژکتور پر قدرت، در تدارک برنامهای برای تاباندن لوگوی محصول یک کارخانه پنیرسازی بر روی ماه در قالب یک برنامه تبلیغاتی بوده و نیازمند دریافت اطلاعاتی در این زمینه هستند؛ اما این خبر به سرعت به افسران ارشد ناسا رسید و چندین ایمیل برای مدیر این شرکت ارسال شد که نشان میداد ایده این شوخی کاملا جدی گرفته شده است.
«جاشوآ بوک» یکی از کارشناسان ستاد اکتشافات و مأموریتهای فضایی ناسا در واشنگتن در پاسخ اعلام کرده بود که قوانین بینالمللی محدود کنندهای برای تاباندن پرتوهای لیزر به فضا وجود دارد و این اقدام تبلیغاتی کاملا غیرقانونی است.
در ایمیل «بوک» تأکید شده بود: اگر شما پروژکتور پرقدرتی با قابلیت تاباندن نور بر سطح ماه طراحی کردهاید که احتمالا میتواند امنیت خدمه ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را به مخاطره بیندازد، ناسا باید به طور کامل در جریان این امر قرار گیرد.
چند ساعت بعد نیز ایمیل دیگری برای این شرکت ارسال شد که کارشناسان علوم فضایی اعلام کرده بودند، برای انجام این پروژه تبلیغاتی آنها باید با تنظیمکنندگان مقررات هوایی کشور خود تماس برقرار کرده و مجوز دریافت کنند.
«ولاکوت» تأکید کرد: تماس هایی نیز از مأموران پلیس فدرال دریافت کردیم، اما هیچگاه فکر نمی کردیم که یک شوخی ساده بتواند این گونه باعث هراس ناسا شود.
در نهایت با رفع سوءتفاهم ایجاد شده، پروژکتور پر قدرت لیزری از فوم سیاه با هزینه 15 پوند ساخته و این فیلم تبیلغاتی - سرگرمی بعنوان شوخی پایان سال میلادی ساخته شد.