کد خبر: ۹۹۵۶۵
زمان انتشار: ۰۹:۴۶     ۲۳ آذر ۱۳۹۱
ارزیابی مزایا و هزینه‌های تحریم‌های بین المللی علیه ایران:
یکی از هزینه‌های مشخص تحریم‌ها این است که شرکت‌های آمریکایی و متحدانش از فرصت تجاری پرسود با ایران محرومند. تحریم‌ ایران به تصویر و اعتبار بین‌المللی ایالات متحده ضربه زده و باعث اتحاد بیشتر ایرانیان شده است.

به گزارش 598 به نقل از فارس، اندیشکده «کارنگی» با همکاری مرکز پژوهشی آمریکایی «پروژه ایران» پژوهشی را در «ارزیابی فواید و هزینه‌‌های تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران» منتشر کرده است که به قلم جمعی از پژوهشگران حوزه ایران مثل «کریم سجاد پور»، جمعی از سفرای ایالات متحده نظیر «توماس آر پیکرینگ» سفیر آمریکا در فیلیپین، «ادوارد دجرجیان» سفیر اسبق آمریکا در سوریه و اسراییل، «دنیل کرتزر» سفیر سابق آمریکا در اسراییل و جمعی از چهره‌های نظامی نظیر «ژنرال فرانک کرنی» افسر بازنشسته عملیات‌های ویژه ارتش آمریکا و ژنرال «آنتونی زینی» از فرماندهان اسبق نیروی دریایی آمریکا نوشته شده و خلاصه آن را در ادامه می‌خوانید: تحریم های پیشرفته ممکن است باعث تغییر در استراتژی مذاکرات هسته ای ایران شود.

این برای ما مشکوک به نظر می‌رسد که تحریم‌های سخت جاری بطور بارزی بر تصمیم گیری رهبران ایران تاثیر خواهد گذاشت، با توجه به تمایل بعضی از کشورهای تحریم کننده برای ترکیب فشارهای ممتد با سیگنال‌های مثبت و تصمیم‌گیری بر سر تمایلات بزرگ ایران.

4 – بها و هزینه‌های بالقوه تحریم

تصمیم برای تبدیل تحریم‌های بین المللی با محوریت استراتژی بر ایران، هزینه‌های ژئوپلتیک برای ایالات متحده خواهد داشت. انجام اشتباهات در بین متحدان در حال رشد است که باعث می شود بصورت بالقوه به ایران فرصت دهد تا تاثیر تحریم‌ها را کاهش دهد. تحریم‌ها برای تضعیف اقتصاد ایران طراحی شده‌اند و فشار بر روی رهبری ایران تاثیرهایی خواهد داشت، اما آنها ناخواسته پیامدهای منفی هم خواهند داشت. و زمانی که تنگ کردن حلقه تحریم‌ها تاثیر کمی بر استراتژی مذاکرات هسته ای ایران خواهد گذاشت، این تحریم‌ها همچنین خطر تضعیف دیگر اهداف سیاست های بلندمدت ایالات متحده در ایران و ثبات و صلح منطقه‌ای خواهند داشت.

در میان بها و هزینه های بالقوه تحریم ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

*اختلافات با متحدان و دیگر کشورها

اختلافات با روسیه، چین و دیگر کشورها همچون هند، ترکیه و کره جنوبی در حالی افزایش می یابد که تحریم‌های بیشتر و جامع‌تر با هدف آسیب به اقتصاد داخلی کشور و فشار به رهبران ایران انجام می شود. تنش‌های مربوط به تحریم که بین ایالات متحده، روسیه و چین در گرفته است، باعث شده تلاش های آمریکا در دستیابی به اتحاد در شورای امنیت برای اقدام بین المللی علیه سوریه و لیبی با مشکل مواجه شود.

*توانمندسازی جنبش های ضد انقلاب و تضعیف جامعه مدنی

تحریم‌های جامع بین‌المللی علیه ایران ممکن است قدرت سیاسی رهبران را از طریق جلوه دادن تحریم‌ها به مثابه تجاوز به ایران با رهبری آمریکا، توانمند سازد. این مسئله تاحدی باعث شده که جناح محافظه کار کنترل بیشتری روی نظام ایران داشته باشد و جایی برای اختلاف سلیقه‌های سیاسی و جامعه مدنی کمتر از گذشته گذارده شود.

*بیگانگی بلندمدت ایران و ایالات متحده

همانطور که تحریم‌های فراگیر و جامع از کیفیت زندگی در ایران کاسته است، ایالات متحده در ریسک از دست دادن تحسین عمومی مردم ایران که شامل قشر جوان هم می شود، قرار گرفته است. خشم به خاطر سختی‌هایی که بواسطه تحریم‌ها بوجود آمده، می تواند چشم اندازهای پیشرفت و عادی سازی روابط ایران و آمریکا را در طول زمان کاهش دهد، حتی اگر رهبری ایران هم تغییر کند.

*افزایش پتانسیل برای جنگ

تحریم‌های بین المللی با تهدیدهایی از اسرائیل و یک ساختار نظامی در خلیج فارس، ممکن است آمادگی ایران برای اقدامات تلافی جویانه نامتقارن علیه آمریکا و خواسته‌های متحدانش را افزایش دهد. به علاوه بنابر گزارش وزارت دفاع آمریکا، ایران به محدودیت‌های خریدهای نظامی ایجاد شده توسط غربیان، با گسترش صنایع نظامی خود پاسخ داده است همانند ساخت موشک های کروز و بالستیک، ساختن قایق های کوچک تر برای استفاده در خلیج فارس و بدست آوردن کشتی ها و زیر دریایی های بیشتر. تحریم‌ها و تحریم نفتی جزئی ایران باعث شده رهبران ایرانی تهدید به بستن تنگه استراتژیک هرمز کنند.

*تاثیرهای بالقوه تحریم‌ها روی مسائل بشردوستانه

تحریم‌ها بصورت بالقوه باعث سختی و رنج انسان‌ها می‌شوند که مغایر با اخلاق است و حمایت بین‌المللی از تحریم‌ها را بکاهد، به تصویر و اعتبار بین‌المللی ایالات متحده ضربه زده و باعث اتحاد بیشتر ایرانیان شد.

تحریم‌های جامع که در سال 2010 معرفی شدند، استاندارد زندگی و رفاه ایرانیان را با کاهش دسترسی به غذا، دارو و دیگر نیازهای ضروری، کاهش دادند. بعضی از مشقات از نتایج غیرقابل اجتناب تحریم‌هاست که تاثیر بلندمدتی بر اقتصاد خواهد گذاشت.

به علاوه زمانی که وزارت خزانه داری ایالات متحده اجازه صادرات اجناس و کمک‌های بشردوستانه را داد، شرکت‌های آمریکایی متعهد به گرفتن مجوزهای لازم برای انجام این کار نشدند و ممکن است شرکت‌ها و بانک‌های خارجی به خاطر ترس از مجازات‌های ایالات متحده و نوسانات در ارزش ارز ایران، از این کار کنار بکشند.

سهواً یکی از اصول گسترده پذیرفته شده تحریم ها مبنی بر اینکه دسترسی به غذا و داروها نباید تحت تاثیر قرار بگیرند در خطر نقض قرار دارد. در همین حال با افزایش تعداد و پیچیدگی‌های تحریم‌ها در ایران، گروه‌های امدادی از سختی فزاینده شهروندان آمریکایی برای ارائه کمک های انسان دوستانه به ایران، شکایت می کنند. (به عنوان مثال بعد از زلزله شمال ایران در اوت سال 2012)

*تاثیر منفی بر اقتصاد ایالات متحده، متحدان اروپایی و منطقه

تحریم‌ها در حال حاضر در حال بوجود آوردن ساختار جدیدی برای تجارت است که بصورت بالقوه برای ایالات متحده، اروپائیان و اقتصاد منطقه مضر خواهد بود. تاثیر تحریم‌ها هنوز در اطلاعات اقتصادی قابل مشاهده نیست.

ترکیبی از فاکتورها از قبیل معافیت‌های گوناگون، افزایش تجارت بازارهای سیاه و عدم رعایت بعضی از گروه‌ها باعث سختی در محاسبه دقیق آثار تحریم‌های ایالات متحده، کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای خلیج فارس شده است.

اما یکی از هزینه‌های مشخص تحریم‌ها این است که آنها شرکت‌های آمریکایی و متحدانش را از فرصت های تجاری پرسود با ایران محروم کرده‌اند. اجناس هند و چین، 2 تا از کشورهایی که از تحریم‌های بانک‌های ایرانی با مبادله کالا با نفت، اجتناب کردند، بازار ایران را بدست گرفته اند و این ممکن است سخت باشد تا الگوهای تجاری را با وجود کشورهای اتحادیه اروپا را دوباره بر گرفت، چرا که ایران پیش تر بازار قابل توجهی برای اروپا محسوب می شد.

«شورای همکاری کشورهای خلیج» که از شکوفایی فعالیت های تجاری پیش از اینکه تحریم های شدیدتر ایران اتفاق بیافتد، بهره می برد، ترس از دست دادن درآمد دارد. این در حالی است که گسترش بازار غیر رسمی و سیاه بین ایران، افغانستان، عراق، پاکستان و ترکیه باعث ناهمواری و تضعیف اقتصاد کشورهای دیگر منطقه شده است.

*تاثیر منفی بر تامین انرژی جهانی و ثبات بازار جهانی انرژی

در گذشته، افزایش تنش ها بین ایران و جامعه جهانی باعث افزایش قیمت جهانی نفت شد. این نوسانات می تواند کاهش یابد چرا که بازار، کاهش سهم نفت ایران در بازار را محاسبه کرده است اما بازهم به تنش ها حساس خواهد بود. حتی اگر تحریم نفت اتحادیه اروپا برداشته شود، زمینه های نفتی ایران بدتر می شوند و حضور ایران در بازار جهانی نفت کاهش می یابد، حداقل این اتفاق در میان مدت خواهد افتاد. تحریم ها به توانایی ایران در تامین گاز طبیعی مایع برای بازار جهانی با اجتناب ایران از استفاده از هرگونه حق امتیاز با دسترسی کمک بین المللی برای گسترش ظرفیت صادرات گاز مایع طبیعی هم تاثیر خواهد گذاشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها