کد خبر: ۹۸۵۴۸
زمان انتشار: ۱۸:۲۶     ۱۹ آذر ۱۳۹۱
کدهای راهبردی تحولات اخیر سوریه چه می گوید؟

گروه بين الملل - مهدي جهان تيغي: رصد تحولات داخلی و بین اللملی روزهای اخیر سوریه در دل آنها کدهای راهبردی نهفته است که نشان میدهد که غرب به دنبال یک سناریو میانی نسبتا جدید در سوریه می باشد:

طی روزهای اخیر چند اتفاق در تحولات سوریه به لحاظ راهبردی قابل توجه می باشند:
ا- اقدام ترکیه برای نصب موشک پاتریوت در مرز شمال سوریه به منظور ایجاد منطقه امن بیشتر برای تروریست ها
 
2- خبر خروج نیروهای غیرضروری سازمان ملل از سوریه که تقریبا یک چهارم نیروهای موجود در سوریه را تشكيل مي‌دهند.
 
3- کاهش فعالیت دیپلماتیک  اتحادیه اروپا در سوریه به بهانه آنچه شرایط امنیتی حاکم در این کشور نامیده اند.
 
4- خبر احتمال در فهرست قرار گرفتن اصلی ترین گروه سلفی و تروریست مخالف نظام اسد – النصره –در لیست تروریست ها وزارت امور خارجه آمریکا
 
5- اظهار نظر رئیس جمهور، وزیر امورخارجه، سخنگوی کاخ سفید و وزیر دفاع ایلات متحده آمریکا در فاصله چند روز  مبنی بر اینکه گزارش‌های اطلاعاتی این کشور می‌گوید دولت سوریه آماده است برای مقابله با مخالفان مسلح از این تسلیحات شیمایی استفاده کند و  آمریکا نیز آمادگی برای ورود عملی به حل این موضوع را دارد. مشابه این اظهارات همچنین راسموسن فرمانده ناتو ونتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز طی روزهای اخیر با ادامه همین روند گفته شده و این روند تکمیل تر شده است.گزاره ساده این می باشد که مقامات آمریکایی این هشدار را داده اند که خط قرمز آمریکا برای ورود به جنگ نظامی به سوریه اقدام دولت این کشور در استفاده از تسلیحات شیمایی می باشد و در آن صورت واکنش فوری نشان خواهند داد.
 
این اقدامات را بگذارید در کنار خط سیر رسانه های غربی طی این مدت که اعلام کردند دولت واشنگتن به همراه متحدان خود در حال آمادگی برای استفاده از گزینه مداخله نظامی در سوریه به بهانه تامین امنیت تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی این کشور خاورمیانه‌ای هستند.
 
بنابراین تفسیر اولیه از این اتفاقات نشان می دهد که چنین اقداماتی نشانه و علائم  زمینه سازی برای ورود آمریکا با جنگ به سوریه است.اما به نظر می آید طرف آمریکایی از این اقدامات چند هدف میانی را دنبال می کند که به صورت خلاصه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
 
الف: خروج نیروهای سازمان بین اللمل نشانه تضعیف دیپلماتیک روسیه که معتقد به حضور فعال سازمان ملل در سوریه بود تفسير مي شود. به نظر می آید آمریکایی ها تلاش می کنند که با به شکست کشاندن و یا زمینه سازی برای خروج نیروهای سازمان ملل از سوریه نوعی بن بست سیاسی و بین اللملی از طریق سازمان ملل را در مقابل دولت پوتین قرار داده و آنها را برای عدم همراهی با دولت سوریه تحت فشار قرار دهند. چنانچه روسیه با توجه به ادامه بحران در سوریه خواهان نقش آفرینی هرچه بیشتر سازمان ملل برای حل این بحران بوده و روسیه در کنار چین به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل که دارای حق وتو هستند، تاکنون تصویب تمام قطعنامه های ضد سوری اعضای این شورا را مسدود کرده اند.
 
ب: خبرسازی کاذب برای نشان دادن اینکه دولت بشار اسد به دنبال استفاده از سلاح شیمایی است در حالیکه برخی منابع از دستیابی گروه های تروریست به سلاح شیمایی و تصمیم برای استفاده از آن خبر میدهند نشان دهنده این طراحی خطرناک و غیر انسانی می باشد که آمریکایی تلاش می کنند اینبار نیز با بازسازی گسترده تر حوادثی همچون حوله و الحما بیش از پیش به لحاظ روانی وجهه دولت بشار اسد را تخریب و زمینه های تحریکه بر علیه آن در محیط داخلی و خارجی بیشتر و عمیق تر کنند. به نظر می آید اظهارات نسبتا گسترده و فشرده مقامات سیاسی و امنیتی آمریکاطی چند روز اخیر بیشتر برای فراهم کردن چنین موضوعی بوده است.
 
این در حالیست که تکرار مدل صدام در قبال بشار اسد با توجه به افتضاح جنگ قبلی که آثاری از سلاح های کشتار دستجمعی در عراق یافت نشد آمریکایی ها را به سمت نوعی ایجاد توجیهه واقعی برای افکار عمومی در صورت تصمیم حمله به سوریه آورده است.این توجیهه که طی یک حادثه ساختگی منطقه ای از سوریه توسط سلاح شیمایی مورد هدف قرار گرفته و سپس با استفاده از فضای احساسی بوجود آمده زمینه برای ورود به جنگ برای براندازی دولت اسد فراهم شود. همچنانکه برخی منابع آمریکایی از اقدام ترکیه  مبنی بر ریختن مواد شیمایی با هماهنگی دستگاه‌های اطلاعاتی قطر و آمریکا در یک از مناطق سوریه خبر داده تا ارتش سوریه را متهم کند که از سلاحهای شیمیایی استفاده کرده است .
 
ج: انتشار خبر احتمال قرار گرفتن گروه النصره در لیست ترورهای وزارت خارجه آمریکا چند هدف ذیل را دنبال می کند:
 
1-      نشانه تاکید آمریکا برای به رسمیت شناختن مخالفین بشار اسد در  اجلاس دوحه می باشد. زیرا النصره این اجلاس را تحریم کرده بود.
 
2-      نگرانی از به دست گرفتن قدرت در سوریه توسط نیروهای افراطی سلفی
 
3-      هدف پنهان تر آمریکا این است که ضمن جلوگیری از تخریب وجهه آمریکا به علت متهم شدن به حمایت از جنایات غیر انسانی مخالفین بشار اسد – مخصوصا حمایت از نیروهای سلفی مانند النصره – فراهم آوردن زمینه بیشتر برای جنایات بیشتر در سوریه توسط این گروه بوده و از سوی دیگر هزینه ماندگاری دولت بشار اسد برای مردم این کشور  را بالا ببرد. همچنین تصور آمریکایی ها این است که بالا بردن غلظت و میزان جنایات گروه النصره می تواند تا حدود زیادی  میزان بکارگیری خشونت از طرف نیروهای نظامی سوریه نیز شدت بخشیده و در میان مدت به ضرر دولت سوریه تمام شود. البته طبق معمول تحقق کامل اینگونه ماموریت ها را آمریکایی ها به عربستان سعودی واگذار کرده اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها