کد خبر: ۹۶۹۹۴
زمان انتشار: ۱۱:۰۶     ۱۳ آذر ۱۳۹۱
«به تازگی یکی از شکنجه‌گران معروف ساواک پس از ۳۳ سال زندگی پنهانی، سرانجام در مهرشهر کرج دستگیر شد»؛ این خبر یک ماه پیش رسانه‌ها بود. مشکلاتی از این قبیل چگونه حل خواهد شد. از تجربه شیطان بزرگ درس بیاموزیم!
انتشار برخی اخبار در رسانه‌ها و پیگیری آن، زوایایی از کمبودها در کشور را نشان می‌دهد. در اوایل آبان ماه، خبری منتشر شد که بر پایه آن، یکی از شکنجه‌گران سابق ساواک پس از گذشت بیش از سی سال، سرانجام دستگیر شد.

به گزارش «تابناک»، قدری جستجو در فضای اینترنت، نشان می‌دهد که به طور کل سیستم قضایی و انتظامی کشور در این مورد مشکلاتی دارد؛ برای نمونه، می‌توان به مثا‌ل‌های زیر اشاره کرد:

۱ ـ یکی از عاملان اخلال در نظم و امنیت عمومی مشهد، پس از شش سال زندگی پنهانی، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شد. یکی از اراذل و اوباش مشهد که به «ناصر شره» معروف و از عاملان اخلال در نظم و آرامش عمومی بود، از شش سال قبل به دستور مراجع قضایی، تحت تعقیب پلیس قرار گرفت و زندگی مخفیانه‌ای را آغاز کرد.

۲ ـ معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران، از دستگیری قاتلی که بر سر اختلاف حساب حاصل از فروش مواد مخدر جوان ۲۵ ساله‌ای را در منطقه سیزده آبان جنوب تهران به قتل رسانده بود، پس از دو سال زندگی پنهانی خبر داد.

۳ ـ فرمانده انتظامی استان ایلام گفت: فردی که به همدستی یکی از دوستانش همسر، برادر و پدرهمسرش را به قتل رسانده بود، پس از ۹ سال شناسایی و دستگیر شد.

اخباری از این دست را می‌توان در کنار اعلامیه‌هایی گذارد که گاهی در خیابان‌های شهر به چشم می‌خورد که در آن، خانواده‌ای نگران به دنبال یافتن کودک و یا فرد سالخورده گم شده خود می‌گردند.

برخی نشریات صفحه یا بخشی مثلا با نام «جویندگان عاطفه» داشتند یا دارند که در آن، خانواده‌های از هم دور افتاده در جستجوی عزیزان خود هستند.

نقصی که به آن اشاره می‌شود، این است که دستگاه‌های انتظامی و قضایی کشور تاکنون به شکل مناسب از امکانات ارتباطی جدید برای حل مشکلاتی از این دست بهره نبرده‌اند.

برای مقایسه‌ای ساده، اشاره به روشی که پلیس فدرال آمریکا یا FBI، برای این منظور مورد استفاده قرار داده، کافی است.

پلیس آمریکا در وب‌سایت خود، بخشی برای معرفی افراد تحت تعقیب و یا گم شده دارد و حتی برای یافتن این افراد در مواردی جایزه هم تعیین کرده است. شهروندان حتی می‌توانند، به لیست افراد تحت تعقیب بر پایه ایالت مورد نظر، میزان جایزه مربوط به آن‌ها و مسائلی از این قبیل، دسترسی داشته باشند.


دلیل چنین کاری از سوی پلیس به خوبی توضیح داده شده است: کمک کردن شهروندان به داشتن جامعه‌ای ایمن‌تر و یا بازگرداندن افراد گم شده یا ربوده شده به خانواده‌های خود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها