کد خبر: ۹۶۷۸۷
زمان انتشار: ۱۲:۲۸     ۱۲ آذر ۱۳۹۱
به گزارش 598 به نقل از مشرق - ادامه رسیدگی به کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار امروز نمایندگان مجلس قرار داشت که در نهایت با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با 144 رای موافق، 91 مخالف و 11 ممتنع از مجموع 253 نماینده حاضر در مجلس به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

این طرح كه از زمان مطرح شدنش،انتقادات زیادی را بین سیاسیون و دانشجویان به همراه داشته است، در هفته اول آذرماه نیز در مجلس مطرح شد که در نهایت با اخطارها و تذکرات پی یا پی نمایندگان به نتیجه نرسید و به جلسه آینده موکول شده بود.

فراکسیون اصولگرایان مجلس که پیش از این نیز اعلام کرده بود با کلیات طرح انتخابات مخالف است در جلسه امروز دوباره علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس بر این مخالفت تاکید کرد.



پیرامون همین موضوع حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان با اشاره به اعتراض نمایندگان به این طرح در جلسه گذشته ، گفت:  امروز صبح رئیس مجلس با بیان این مطلب که ما خود نیز نسبت به برخی مواد آن ایراد و انتقاد داریم پس از تصویب کلیات، این ایرادات در بررسی جزئیات رفع می‌شود، فضای مجلس را برای بررسی طرح آرام‌تر کرد تا کلیات این طرح در صحن به تصویب برسد.

وی در این باره ادامه داد: ما با تصویب کلیات این طرح مخالفیم و معتقدیم که تصویب کلیات این طرح یک پاس خوب به طرفداران و طراحان آن است چرا که در صورت تصویب کلیات خواسته‌های طراحان و طرفداران طرح به نوعی لحاظ شده و در بررسی جزئیات به نحوی به تصویب خواهد رسید.

بذرپاش: این طرح بررسی کارشناسی نشده/ تصویب این طرح در شان مجلس اصولگرایی نیست
مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه به عنوان مخالف کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: این قانون به صورت خفیف‌تر در سال 60، 64 و 84 به تصویب رسیده بود. حتی دوستان در سال 78 یک استفساریه از شورای نگهبان گرفتند و شورای نگهبان نظر خود را در این زمینه اعلام کرد که اسناد آن موجود است.

وی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم با علم به اینکه شورای نگهبان این طرح را رد می‌کند، آن را به تصویب برسانیم، گفت: این در شان مجلس اصولگرایی چون مجلس نهم نیست. با توجه به مسائل اقتصادی موجود و شرایط فعلی کشور چه ضرورتی در تعجیل برای تصویب این طرح وجود دارد؟ برخی‌ همکاران هنوز فرصت نکردند که این طرح را حتی مطالعه کنند و هنوز کمیسیون امنیت ملی و قضایی نظرشان را در مورد این طرح اعلام نکردند.



بذرپاش با تاکید بر اینکه این طرح در بدنه مجلس مورد بررسی و بحث کارشناسی قرار نگرفته است، گفت: این طرح در صورت تصویب به سرنوشت سایر طرح‌ها تبدیل می‌شود؛ گفته شد ماده 35 این طرح حذف شود که البته نکته خوبی بود و باید بدانیم این قانون دو محور مهم دارد و اولین آن اصلاح ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری است که با اصل 115 قانون اساسی در مغایرت است.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اصل 62 قانون اساسی شرایط انتخاب شونده و انتخاب کننده را مشخص کرده است؛ یک کاندیدا با تصویب نهایی این طرح باید برود چند صد امضا جمع کند اما ممکن است بعدا شورای نگهبان بخواهد او را رد صلاحیت کند، آیا این اتفاق هزینه‌اش بیشتر است یا شرایط فعلی؟ یا ممکن است کسی اسامی امضا کنندگان را منتشر کند؛ این مفسده ایجاد می‌کند.

جلالی: چرا بلوا می‌کنید/تعیین ضوابط برای انتخابات خدمت به نظام است

کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود و رئیس فراکسیون "رهروان" در جلسه علنی صبح امروز در سخنانی به عنوان موافق کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: تعجب از این است که چرا برخی از همکاران درباره فوریت و ضرورت این طرح تردید می‌کنند.

جلالی ادامه داد: اگر ما ضوابط برای انتخابات ریاست جمهوری تعیین کنیم به نظام خدمت کردیم یا اینکه بدون ضوابط اجازه دهیم هر کسی در انتخابات شرکت کند و بعد بهانه‌‌ای به دست دشمنان برای رد صلاحیت‌ها بدهیم؟

نماینده شاهرود در خانه ملت ادامه داد: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران معمولا نتیجه درستی داشته است و همیشه قابل دفاع بوده است اما اگر همه نظام را پشت انتخابات بیاوریم بهتر است یا اینکه وزارت کشور که خودش جزئی از انتخابات است بگوید نتیجه انتخابات درست است؟

جلالی در خاتم با طرح سؤالی گفت: چرا بلوا می‌کنیم، در طرح اصلاح قانون انتخابات موضوع جرایم انتخاباتی مطرح شده است و هیئت اجرایی متشکل از مسئولانی از 3 قوه است.


عباسپور: طرح اصلاح قانون انتخابات با ۱۰ اصل قانون اساسی مغایرت دارد

روح‌الله عباسپور نماینده مردم بوئین‌زهرا که به عنوان مخالف کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات در جلسه علنی امروز سخن می‌گفت، به اظهارات کاظم جلالی نماینده موافق اشاره کرد و گفت:‌ آقای جلالی گفتند ما می‌خواهیم انتخابات را ضابطه‌مند کنیم؛ سوال من این است آنهایی که قانون اساسی را تدوین کردند قصد ضابطه مند کردن انتخابات را نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه برخی موارد مطرح شده در طرح اصلاح قانون انتخابات در قانون اساسی احصا شده است، به شرط سنی این طرح اشاره کرد و افزود: حضرت امام(ره) با 89 سال سن، نه تنها رهبری ایران بلکه جهان اسلام را رهبری می‌کردند.

نماینده مردم بوئین‌زهرا همچنین گفت: از صدر اسلام تاکنون در اکثر جنگ‌ها و شرایط‌های سخت افرادی مدیر بودند که سن‌شان پایین بوده است لذا اینکه ما شرط سنی برای نامزدهای انتخابات تعیین کنیم درست نیست.

عباسپور با بیان اینکه طرح اصلاح قانون انتخابات نقش نظارتی شورای نگهبان و نقش اجرایی وزارت کشور را زیر سوال می‌برد، تاکید کرد: طرح اصلاح قانون انتخابات با 10 اصل قانون اساسی از جمله اصول 28،‌ 57، 60،‌ 62،‌ 98،‌ 99،‌ 110،  114، 115 و 118 قانون اساسی منافات دارد.


مطهری: اصلاح قانون انتخابات اقدامی حکیمانه است

علی مطهری نماینده مردم تهران در موافقت با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات در جلسه علنی امروز با بیان اینکه مهمترین اصلاح طرح اصلاح قانون انتخابات بحث هیئت نظارت مرکزی است،‌افزود: در این طرح وزارت کشور همچنان به عنوان مجری انتخابات تعیین شده اما بحث هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در فوق او برای نظارت قرار گرفته که همین هیئت نظارت نیز به ریاست وزیر کشور تشکیل خواهد شد.

مطهری با بیان اینکه در قانون فعلی انتخابات هیئت نظارت در شهرستان‌ها و بخش‌ها تشکیل می‌شود اما این هیئت در وزارت کشور که مرکز برگزاری انتخابات است تشکیل نمی‌شود تصریح کرد: در این طرح مقرر شده که هیئت نظارت مرکزی در وزارت کشور نیز تشکیل شود که کار معقول و حکیمانه‌ای است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه شورای عالی انتخابات در اکثر کشورها وجود دارد، از نمایندگان خواست با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات موافقت کنند.


مرتضوی: این طرح با اصول متعدد قانون اساسی مغایرت دارد

سیدصولت مرتضوی رئیس ستاد انتخابات کشور که به عنوان نماینده دولت در مخالفت با طرح اصلاح قانون انتخابات سخن می‌گفت با تشکر از طراحان،‌مخالفین و موافقین این طرح گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات با اصول متعدد قانون اساسی مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه 4 انتخابات مجلس، شوراها، خبرگان و ریاست جمهوری در کشور برگزار می‌شود تاکید کرد: قانون اساسی در اصل 115 و 116 شرایط انتخابات را احصا کرده است و مجلس نمی‌تواند در آن دخالتی داشته باشد.



مرتضوی با بیان اینکه سوال ما از نمایندگان محترم این است که آیا مجلس در مقام بیان اصل 115 اساسی است یا در مقام مفسر آن، خاطرنشان کرد: قانون اساسی در اصل 57 و 60 تمام امورات کشور را به عهده قوه مجریه گذاشته است؛ جناب آقای لاریجانی در ابتدای مجلس درباره قانونگرایی و قانون‌مداری شهید مدرس گفتند حالا بحث ما این است که آیا مجلس می‌تواند قانون اساسی را اصلاح کند.

وی تاکید کرد: طرح اصلاح قانون انتخابات، طرح اصلاح قانون اساسی است نه قانون انتخابات چرا که برخی از اصول قانون اساسی در این طرح نادیده گرفته شده است.

مرتضوی در پایان با بیان اینکه کاندیدای انتخابات در صورت جلب نظر چند تن از شخصیت‌ها بعد از ریاست جمهوری وام‌دار آنها خواهد شد،‌ از نمایندگان خواست با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مخالفت کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
بنام خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۷ - ۱۲ آذر ۱۳۹۱
۶
۰
آقایان بذرپاش ، عباس پور و مرتضوی با سلام

عزیزانی که پیگیر این مسئله هستند هویتشان مشخص و نیتشان هم معلوم است . این کار علاوه بر اینکه خلاف قانون اساسی است که مهمترین سند نظام مقدس اسلامی است که هیچ ، در این برهه زمانی که مردم درگیر مسائل اولیه زندگی و اقتصادی هستند آیا درست است که وقتشان را برای این کار صرف کنند آیا مردم برای این کار به شماا رای دادند.
البته امیدواریم که شورای محترم نگهبان با مخالفت خویش دست این آقایان در در پیش رای دهندگانشان رو کند انشاالله
پاسخ
حسن جاویدی وحدتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۲ - ۱۲ آذر ۱۳۹۱
۱
۰
سلام بدیهی است که کشور ومردم نیاز به ارامش وحل مشکلات داخلی وخارجی وهوشیاری دربرابر دشمنان شکست خورده دارد ولی متاسفانه بعضی از نمایندگان ومسئولین تشنه قدرت گرفتار هوای نفس شده اند واولویت های امت اسلامی را تحت الشعاع انتقام جوئی از مردم ومسئولین دیگر کرده اند من معتقدم اقایان مصلحت نظام وامت اسلامی رادر نظر بگیرند و هرگونه طرح ونظری که دارند قبلا با شورای نگهبان وایات عظام وامام امت به عنوان فصل الخطاب در میان بگذارند ودر صورتیکه ان موضوع حیاتی وضروری تشخیص داده شد واولویت داشت در مجلس مطرح شود امید است نمایندگان خادم امت اسلامی باشند نه خائن
پاسخ
افسر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۱
۰
۲
سلام فکر نمیکنم خیلی هم بد باشه !!! باید در مورد جزئیاتش بحث کرد و الا خوبه که در وزارت کشور رو برای ثبت نام دارای قفل و کلید کرد.
دوستی که نظرش بالا هست مشخصه که با افراد مشکل شخصی داره !!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۱
۲
۰
درود ؛مجلس ما همیشه یک قدم ازملت عقب بوده است/دقیقا اگریادتان باشد چن ماه مانده به انتخابات شروع به اصلاح قانون انتخابات میکنند ودوباره 4سال فراموش میشود ودوباره دور تسلسل/اکنون ،مجلس باید باگرانیها وبیکاریهاومفاسد اقتصادی مبارزه کند وازسیاسی کاری دست بردارد/
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
شمانمایندگان عزیز وقتی میخواید به دولت برای طرح یارانه ها رای بدید چه جنجال آفرینی میکنید وکوچکترین تخلفات دولت را اگرمغایر با قانون اساسی باشد به شدت محکوم میکنید وقانون اساسی را وسیله برای خودتان قرار داده اید ولی وقتی نوبت به خودتان میرسد انتظار دارید مردم باور کنند که این طرح به نفع آنان است
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها