کد خبر: ۹۶۷۲۷
زمان انتشار: ۰۹:۰۶     ۱۲ آذر ۱۳۹۱
به گزارش 598 به نقل از هم اندیشی طرح اصلاح قانون انتخابات فردا در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.

این طرح مخالفین متعددی دارد که با توجه به متن این طرح اختیارات شورای نگهبان را محدود و لابی گری را تقویت می نماید.

به همین بهانه هم اندیشی با دو تن از نمایندگلن مجلس در این خصوص مصاحبه ای انجام داده است که متن آن در ادامه میآید.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با هم اندیشی بااشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی گفت: این نظام به گونه ای دقیق توسط حضرت امام (ره)معماری شده است که هرجایی نیاز به تغییر احساس شود ساز وکار آن در قانون اساسی تعریف شده است .

محبی با اشاره به اینکه قانون اساسی ممکن است یک جاهایی نیاز به اصلاح داشته باشد تاکید کرد: گاهی این تغییر توسط فقهای شورای نگهبان که مفسرین قانون اساسی هستند و زمانی هم با رجوع به رفراندوم انجام می شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سفرکرمانشاه یا دآور شد :ایشان در آن سفر حتی بحث امکان پارلمانی شدن ریاست جهموری را مطرح کردند.

محبی با بیان اینکه درباره اصلاح طرح قانون انتخابات قانون و اختیار آن به مجلس داده شده و ساز وکار لازم هم تعریف شده است تاکید کرد: در باره اصلاح قانون انتخابات آنچه مهم است زمان طرح این بحث است.

وی با اشاره به اینکه دو عارضه برای نمایندگان مجلس وجود دارد که همه چیز را به ایام انتخابات ریاست جمهوری می گذارند افزود: یکی سیاسی کردن این قضیه است که از حالت بحث علمی و قانونی خارج و آن را وارد حسایت های بی مورد می کند و عارضه دوم اینکه این گونه طرحها خارج از نوبت در مجلس مطرح می شود و نمایندگان را هم غافلگیر می کند وبدون مطالعه وکارشناسی باید درباره آن نظر دهند.

محبی با انتقاد از زمان طرح اصلاح قانون انتخابات در زمان فعلی به خبرنگار هم اندیشی گفت: مامردم را دچار یک آلرژی انتخاباتی کرده و آنها را نسبت به تغییر قانون حساس می کنیم.

عضوکمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در اصل این موضوع جای بحث بسیار وجود داردگفت:برای مثال بحث سواد خواندن و نوشتن شرط کاندیدا توری ریاست جمهوری است در حالی که برای نمایندگی مجلس فوق لیسانس و وشورای شهر در شهرهای بالاتراز۲۰هزار نفر مدرک لیسانس در نظر گرفته شده است.

محبی ادامه داد :با این ساز وکار و با ثبت نام چند هزار نفر که فقط سواد خواندن و نوشتن دارند شورای نگهبان مجبور به رد صلاحیت می شود و همین کار باعث می شود شورای نگهبان در رسانه های خارجی بی دلیل متهم شود.

محبی با انتقاد از ماده ای ازاین طرح که براساس آن تعدادی رجل سیاسی و نمایندگان مجلس باید کاندیدای ریاست جمهوری را تایید کنند گفت: این ماده باعث گسترش نوعی لابی گری است و اشکال قانون اساسی دارد و نوعی دلالی است.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چند نفررجل سیاسی یک کاندیدایی را تایید کنندباعث نوعی معامله گری و بده بستان سیاسی می شود افزود: این طرح راه را برای لابی گری سیاسی باز می کند.

وی با شاره به اشکال قانون اساسی این طرح گفت: این ماده رای نمی آورد چراکه هم اشکال قانون اساسی دارد و هم شورای نگهبان نیز نسبت به آ‌ن اعلام موضع کرده است .
محبی با اشاره به اینکه خیلی از افرادی که پشت این طرح هستند خود را بروز نداده اندخاطر نشان کرد: آقای باهنر در این طرح نقش بیشتری را ایفا می کند.
محبی درپایان با تاکید بر عدم ورود مجلس به بحث های حاشیه ای باتوجه به شرایط حساس کشور گفت: دربعضی از مفاد این طرح هم حرفهای منطقی وجود دارد و باید هم مطرح شود ولی در شرایط فعلی بعیداست این طرح درمجلس رای بیاورد.

 *******************************
شهروز افخمی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامیدیگر نماینده ایست که  در گفتگو با هم اندیشی بع این طرح اشاره کرد. وی  با اشاره به مطرح شدن دوباره طرح قانون اصلاح انتخابات در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح برای سومین بار است که به مجلس می آید و درمجلس های گذشته شورای نگهبان به آن جواب منفی داده شده است.
افخمی با اشاره به اینکه این طرح اشکال قانون اساسی دارد افزود: این طرح اشکالات فراوانی دارد و علاوه بر ایراد محتوایی، نیات سیاسی هم درآن دخیل است.

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به عجولانه و غیر کارشناسی بودن این طرح گفت: دوفوریتی بودن این طرح نشان ازغیر کارشناسی بودن آن دارد وکسانی که سعی بر رای آوردن این طرح داشتند آن را به صورت ناگهانی به مجلس آوردند تا از غافلگیری نمایندگان استفاده کنند.

افخمی تاکید کرد: از عکس العمل های بیرون ازمجلس نسبت به این طرح می توان به ماهیت واقعی ونیات وافراد پشت پرده این طرح پی برد.
وی با اشاره به اختلاف افکن بودن طرح اصلاح قانون انتخابات به خبرنگار هم اندیشی گفت: این طرح احتمال گروکشی های سیاسی را افزایش می دهد و با جایگاه قانونی شورای نگهبان اصطکاک دارد.

نماینده مردم ملکان با اشاره به ماده ای ازاین طرح که باید رجل سیاسی کاندیدای ریاست جمهوری را تایید کنندتاکید کرد: این طرح رییس جمهور را وامدار افرادی خاص کرده و از قدرت و اختیارات قانونی رییس قوه مجریه می کاهد.

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه طرح بحث دولت وحدت ملی و سوال از رییس جمهور دو مکمل طرح قانون انتخابات ریاست جمهوری هستندگفت:عده ای از این طریق می خواستندجایگاه ریاست جمهوری را پایین آورده وآن را محدود وجریان قوه مجریه را ضعیف و رییس جمهور را از مرحله انتخابات کنترل کنند.

افخمی ادامه داد: همین پروسه به مرحله ای می توانست ختم شود که خوراک فتنه بعدی باشد.
وی با اشاره به طرح دولت وحدت ملی از سوی برخی افراد خاطر نشان کرد:جریان ثروت وقدرت با تمرکز بر طرح دولت وحدت ملی به دنبال زد وبندهای سیاسی بوده تا ازطریق تضعیف جایگاه قوه مجریه سوء استفاده های کلان بکنند.

افخمی درپایان با اشاره به شأن پایین این طرح گفت: بعید است این طرح در مجلس رای بیاورد و کسانی هم که این طرح را مطرح کرده بودند وقتی فهمیدند طرح رای نمی آورد آ ن را در آخرین جلسه مجلس از دستورکار خارج ، ودستو کار جلسه را عوض کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها