کد خبر: ۹۶۴۱۴
زمان انتشار: ۰۷:۰۱     ۱۱ آذر ۱۳۹۱
اندیشکده «صلح ایالات متحده»:
«اندیشکده صلح ایالات متحده» با تاکید بر اینکه رژیم‌صهیونیستی قادر به از بین بردن مهارت‌های هسته‌ای ایران نیست، می‌نویسد: حمله به ایران با حمایت عمومی مردم ایران از حکومت اسلامی با شکست مواجه خواهد شد.

به گزارش فارس، اندیشکده «صلح ایالات متحده» در مقاله‌ای با گزیده‌هایی از نتیجه گیری‌های کارشناسان درباره عواقب حمله به ایران و احتمال جلوگیری از یک فاجعه بزرگ در 28 نوامبر 2012 می نویسد:

بنا بر نظر «شورای سیاست خاورمیانه»، اگر پیشرفته ترین موشک‌های ایران چندان که انتظار می رفت نتوانند به خاک رژیم صهیونیستی هم برسند، اما حمله این رژیم به ایران با حمایت عمومی مردم ایران از حکومت اسلامی با شکست مواجه خواهد شد. همچنین این حمله قادر به از بین بردن مهارت های هسته ای تهران نخواهد بود. این بررسی ها نسبت به عواقب حمله به ایران به دلیل مقابله به مثل شدید این کشور هشدار می دهند. مطالب زیر گزیده هایی ازمقالاتی در این خصوص می باشند.

 

*برنامه موشکی ایران

شکی نیست که ایران به طور پیگیر برنامه موشکی و همچنین فضایی خود را دنبال می کند و از تعداد و کیفیت و همچنین دقت موشک‌های ایران اطلاع دقیقی در دست نیست و در مورد برنامه و اهداف این کشور در این زمینه نظرات مختلف و متناقضی ابراز می شود.

بدیهی است که ایران به موشک‌های «اسکاد- بی» ( با نام ایرانی شهاب1) دسترسی دارد. از این موشک‌ها در دهه 1980 در جنگ با عراق استفاده شده است. همچنین به نظر می رسد که نمونه دوربردتری از موشک‌های «اسکاد- سی» ( شهاب 2) در ایران موجود است. اما این موشک ها با برد 500 کیلومتری برای حمله به خاک رژیم اشغالی به نظر کافی نمی رسند. مسافت بین ایران و رژیم اشغالی فلسطین دوبرابر این مقدار است. در عین حال اهداف مورد توجه ایران برای حمله، در مراکز رژیم اشغالی واقع شده اند. از این رو برد لازم برای رسیدن به این اهداف به بیش از 1100 کیلومتر می رسد.

بنابراین با بردی کمی بیشتر از 900 کیلومتر، موشک‌های شهاب 3 نیز برای انجام این وظیفه کافی نیستند. همین باید دلیل تصمیم ایران مبنی بر آغاز اصلاح و تغییر شهاب 3 دراوایل دهه 2000 با گسترش دامنه این موشک‌ها تا بیش از 1300 کیلومتر باشد. بنا بر نظر منابع آگاه، به نظر می رسد چند سالی است این موشک ها پرتاب نشده‌اند. شاید این فرضیه معقول به نظر برسد که دستاوردهای حاصل از آن در رابطه با «موشک ماهواره بر ایرانی سفیر» بکار گرفته شده باشد.

در نیمه دهه 2000، ایران به طور آشکاری برنامه ای دو مرحله ای را آغاز کرد. این برنامه شامل موشک هایی با سوخت جامد با بردی حدود 2000 کیلومتر می باشد. این موشک که در بدو امر به «عاشورا» و بعد «سجیل» معروف شد در پنج سال گذشته کمتر از شش بار با موفقیت آزمایش شده است. در هر صورت با در نظر گرفتن گام کند در پرتاب این موشک که درسال به یک فروند می رسد، شاید بتوان نتیجه گرفت که این امردر الویت اول قرار نگرفته است.

در حال حاضر با توجه به موشک های بالستیکی که می توانند تهدیدی جدی برای رژیم صهیونیستی باشند، نباید فراموش کرد که ایران می تواند این وضعیت را با افزایش تلاش ها و تسریع برنامه‌های نظامی اش تغییر دهد. همچنین نشانه هایی از اشتیاق ایران به گسترش توانایی عملیاتی سلاح های دفاعی خود مشاهده می شود. بنابراین بدیهی است که این موقعیت باید محتاطانه بررسی شود.

 

*مقابله به مثل ایران علیه اقدامات رژیم اشغالی، اهدافی در خلیج و فراتر از آن

احتمال زیاد دارد که واکنش ایران به حمله بازدارنده رژیم اشغالی فراتر از افزایش شاخص‌های ضد صهیونیستی برسد. گزینه‌های احتمالی ایران شامل موارد زیر می شود:

(1) حملات نامتعارف موشکی ایران برعلیه رژیم صهیونیستی را نمی توان منتفی دانست. همانطور که پیش از این اشاره شد، ازعملکرد و دقت موشک های برد متوسط ایران اطلاع موثقی در دست نیست.

 

*حمله گسترده ایران به رژیم صهیونیستی در سراسر جهان

(2) ایران احتمالا بطور گسترده‌ای دست به حملات شدیدی علیه رژیم اشغالی و اهداف صهیونیستی در سراسر جهان خواهد زد. بسته به مشارکت ایالات متحده در حمله به ایران، شهروندان و تاسسیات آمریکا نیز می توانند مورد هدف قرار بگیرند.      

*عواقب وخیم مواجهه نظامی مستقیم با ایران

(3) با دخالت ایالات متحده در حملات رژیم اشغالی به ایران، این کشور می تواند به ناوگان های ایالات متحده در خلیج فارس حمله کند. دسترسی ایران به زیردریایی های متعدد و کم عمق بودن آب های خلیج(فارس) که برای مانور ناو هواپیمابر آمریکا به هیچ وجه مناسب نیست، احتمال ویرانی های ناشی ازپاسخ ایران را افزایش می دهد. با اینکه به نظر می رسد، ایالات متحده از نظر نظامی بسیار ازحریف ایرانی خود قدرتمندتر است. اما باید این امر را در نظر گرفت که حمله به ناوهای ایالات متحده می تواند آمریکا را با عواقب وخیم مواجهه نظامی مستقیم با ایران روبرو کند.     

     

*هشدار ایران به دولت های خلیج فارس

(4) ایران بارها به دولت های خلیج فارس در صورت مشارکت در حمله به تاسیسات هسته ای خود هشدار داده است. در مورد این دولت ها پاسخ ایران می تواند شامل حمله به تاسیسات نفت و گاز آن ها در ساحل خلیج فارس و همچنین سیستم خطوط لوله، بنادر و کارگاه های آب شیرین کن باشد. این حملات می توانند بصورت متعارف یا با استفاده از روش هایی انجام شوند که عواقب اقتصادی وخیمی به همراه خواهند داشت.  

 

*پیامدهای اقتصادی وخیم مخاصمه با ایران

(5) ایران می تواند با مین گذاری یا بستن تنگه هرمز صادرات نفت و گاز را مختل کند. همچنین این کشور قادراست با موشک های برد کوتاه خود و یا با سازماندهی عملیات غیر مستقیم به کشتی های حامل تانکرهای نفتی و یا ناوها حمله کند. پیامدهای اقتصادی چنین عملکردهایی می تواند برای دولت ها ی مخاصم این کشور بسیار وخیم و جدی باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها