امام حسين(ع) به عنوان برترين الگوي سبك زندگي اسلامي معرفي شده است. همين مساله موجب مي شود تا حساسيت فزون تري نسبت به ايشان در جامعه اسلامي ايجاد شود و هركسي بكوشد تا نسبت به آن حضرت(ع) و مقامات و سنت و سيره اش مطالبي را به دست آورد و خود و افكار و رفتارهايش را با افكار و رفتار آن حضرت(ع) منطبق سازد.
هدف قيام حسيني
شايد مهم ترين ويژگي امام حسين(ع) چنانكه در بيان علل و فلسفه قيام و نهضت خويش بيان مي كند، اصلاحات اجتماعي در جامعه از طريق اجراي فريضه امر به معروف و نهي ازمنكر و ظلم ستيزي باشد. آن حضرت(ع) با توجه به فضاي سياسي و اجتماعي كه در آن قرار داشت، به اين نتيجه رسيد كه اگر بخواهد امت را در مسير تكاملي قرار دهد تا بتوانند جامعه عادلانه اي را ايجاد كنند و اهداف رسالت و بعثت پيامبران را بر پايه آيه 25 سوره حديد، تحقق بخشند، لازم است تا اصلاحات كامل و جامعي را در افكار و رفتار امت پديد آورد. از آنجايي كه امت، تابع رهبران خود هستند و افكار و رفتار مردم تابع افكار و رفتار رهبران سياسي و اجتماعي است، امام(ع) بر آن شد تا تغييرات و اصلاحات را از راس هرم شروع كند و با قيام عليه نظام فاسد يزيدي، اصلاحات در جامعه را آغاز نمايد؛ چرا كه مردمان بر دين ملوك و رهبران خود هستند و آيين و سبك زندگي خود را براساس رفتار حاكمان سامان مي دهند.
فريضه امر به معروف و نهي ازمنكر كه در اسلام تعريف و تبيين شده، در حقيقت ضامن همه ارزش ها و هنجارهايي است كه عقل و عقلا و شريعت بر آن تاكيد مي كنند. معروف، همه امور پسنديده اي است كه عقل و شرع بدان حكم مي كند و در قالب ارزش ها، فضايل، اصول اخلاقي، آداب، هنجارها، سنت ها و رسوم آن را سامان داده است. در مقابل، منكر هر ضدارزشي است كه مي بايست آن را ترك كرد و از جامعه برچيد. بنابراين فريضه امر به معروف و نهي ازمنكر به معناي ضامن ارزش ها در دستور كار قرار گرفت تا بدان وسيله نظام مبتني بر عقل و وحي بر مدار عدالت سامان يابد.
امام حسين(ع) سيره و روشي كه به عنوان سبك زندگي خويش برگزيده و معرفي مي كند، همان سنت و سيره پيامبر(ص) است. البته چنان كه خداوند در قرآن بيان مي كند پيامبر(ص) خود، وامدار سنت و سيره همه پيامبران در طول تاريخ است. امام حسين(ع) به عنوان وارث پيامبران، افزون بر دعوت به توحيد، خواهان عدالت جامع و فراگير در همه ابعاد زندگي فردي و اجتماعي است و از آنجايي كه فساد جامعه را مرتبط با فساد در نظام سياسي و اجتماعي و رهبري مي داند، نوك تيز حملات خود را به راس هرم متوجه مي سازد تا بنياد ظالمانه و فسادانه آن را به مردم بشناساند و زمينه نابودي ظلم و اصلاح جامعه را فراهم آورد.
ضرورت معرفت عزادار امام حسين(ع)
اينكه در روايات از معرفت عزادار و زاير نسبت به امام حسين(ع) سخن گفته شده از آن روست تا هر كسي ضمن شناخت امام حسين(ع) به عنوان يك انسان كامل و اسوه حسنه، علل و فلسفه قيام حسيني را درك كرده و افكار و رفتار در زندگي خود را همانند امام حسين(ع) ساخته تا امكان اين فراهم آيد كه چون امام حسين(ع) قيام و حركت هاي اجتماعي عادلانه و اصلاح گرايانه اي داشته باشد.
در زمانه اي كه ظلم جهاني عليه مظلومان از سوي مستكبران اعمال مي شود، لازم است تا با شناخت راس هرم ظالمان و مستكبران و بنيادهاي آنها، نهادهاي مستكبران را شناسايي و عليه آن قيام كنيم.
عزادار امام حسين(ع) عزادار خون به ناحق ريخته اي است كه همچنان بر زمين ريخته مي شود و صداي مظلوميت آن حضرت(ع) و هل من ناصر ينصرني در گوش تاريخ شنيده و پژواك آن در عمل عزاداران عارف و عادل و مصلح ديده مي شود. بنابراين بر ماست كه به عنوان عزاداران امام حسين(ع) جامه سياه بر تن كنيم و پرچم سبز عدالت برپا داريم و عليه ظلم و ستم جهاني و راس استكباري آن قيام كنيم و با هرچه در اختيار داريم در جنگ نرم و سخت به كار گيريم و اجازه ندهيم تا همچنان ستمگران و مستكبران بر مظلومان و مستضعفان ظلم و ستم روا دارند. خداوند در آيه 75 سوره نساء به صراحت فرمان مي دهد تا عليه مستكبران و به نفع مستضعفان از هر دين و قوم و نژادي وارد كارزار شويم و در راه نجات ايشان جنگ و مقاتله نمائيم. پس جنگ عليه ظلم و ظالم و مستكبر و به نفع مظلوم و مستضعف از هر ملت و دين و قوم و آييني يك وظيفه شرعي است كه امروز ما حسينيان مي بايست حسين وار وارد صحنه مبارزه و عمل شويم و عدالت را به عنوان برجسته ترين حكم عقل عملي و ارزش انساني و فضيلت و كرامت بشري تحقق بخشيم و جامعه عادلانه جهاني را به وجود آوريم.