کد خبر: ۹۴۹۱۸
زمان انتشار: ۱۰:۳۵     ۰۱ آذر ۱۳۹۱
اسرائيل دچار غافلگيري اطلاعاتي در غزه شد و سلاح هاي نظامي پيشرفته حماس، زنگ خطر را براي اسرائيل به صدا درآورده است.
به گزارش 598 به نقل از کیهان، شريه آمريكايي فارين پاليسي با بررسي چند سؤال درباره جنگ غزه و تأييد شكست اطلاعاتي رژيم صهيونيستي نوشت: اسرائيل از موشك هاي پيشرفته حماس موسوم به فجر 5 بي خبر بود و غافلگير شد. شايد اسرائيل نتواند تمام مسير قاچاق را كنترل كند اما وجود اين موشك هاي پيشرفته در غزه آن گونه كه فرماندهان ارتش اسرائيل مي گويند مي تواند معادله را به هم بزند و زنگ خطري براي اسرائيل در معارضه نظامي با حماس باشد.
اين نشريه همچنين با اشاره به تحركات كشورهايي نظير قطر براي نزديكي به حماس و تأثير جنگ اخير بر اين روند نوشت: طي ماه هاي اخير، قطر و تركيه و مصر به حماس نزديك شده اند، بهترين نمونه سفر امير قطر به غزه بود.
 
واشنگتن هم در برابر استراتژي اين سه كشور سكوت اختيار كرد. در آن زمان تحليل همگان حاكي از اين بود كه حماس به دليل موضع گيري هايش عليه دولت سوريه در حال دور شدن از ايران و در نتيجه در آغوش كشيده شدن از سوي قطر و تركيه است اما جنگ جديد ميان حماس و اسرائيل و البته به كارگيري موشك هاي ايراني در جنگ اين سؤال را به ذهن متبادر مي كند كه آيا واقعاً تركيه، قطر و مصر بر حماس نفوذ سياسي داشتند؟ به بيان ديگر با تحولات چند روز اخير در غزه بايد گفت به هم ريختن محور مقاومت ايران- سوريه و حماس در چند ماه اخير چندان درست نبوده و يا در بهترين حالت در خصوص آن اغراق شده است. رابطه نظامي ميان ايران و حماس به دهه نود بازمي گردد و بار ديگر ارجاع شما به داستان وجود موشك هاي فجر 5 در غزه بايد يادآور اين نكته باشد كه ايران و حماس هيچ گاه دست از دست هم خارج نكردند.
 
فارين پاليسي درباره تأثيرات ديگر تحولات اخير نوشت: اين جنگ مي تواند به نفع حماس و به ضرر تشكيلات خودگردان محمود عباس تمام شود. ماجراي غزه مانورهاي سياسي تشكيلات خودگردان فلسطين را تحت الشعاع خود قرار داده است. يك پيام تلويحي هم وجود دارد. در روزهايي كه تشكيلات خودگردان خود را سرگرم داستاني سياسي كرده اين حماس است كه در غزه به عنوان نماينده مردم فلسطين با رژيم صهيونيستي مي جنگد.
 
از سوي ديگر فهمي الهويدي تحليلگر معروف مصري در روزنامه الشروق، به زبان طنز از نتانياهو تشكر كرد و نوشت: به رغم رفتار شرورانه نتانياهو بايد از او تشكر كنيم. او جنايتكار جنگي و سزاوار بدترين نفرين هاست اما تشكر ما آميخته به نفرت است. رويدادهاي منطقه از سال 2011 و انقلاب ها نظر همه را به خود جلب كرد، اما مسئله فلسطين را از اولويت دور كرد و باعث شد اين موضوع در رسانه هاي گروهي به خبر درجه دو و سه تبديل شود. در چنين فضايي، برخي درباره خطر ايران يا به اصطلاح «دشمن فارسي» سخن گفتند، عده اي ديگر به مسائل سوريه و سرنگوني نظام دمشق علاقه نشان دادند و شماري نيز ايران را دشمني بزرگتر و خطرناكتر از اسرائيل ناميدند. اما تجاوز ددمنشانه اخير صهيونيست ها به غزه باعث شد كه موضوع فلسطين بار ديگر در صدر عناوين قرار گرفته است.
 
وي مي افزايد: نكته ديگر در اين زمينه آن است كه حملات هوايي اسرائيل نوعي اهرم فشار بر دولت قاهره براي شكستن محاصره تحميلي به نوار غزه است، كه با گشودن گذرگاه رفح جهت سفر مقامات مصري و عربي به غزه آغاز شد و در صورت استمرار مي تواند پايان كامل محاصره غزه و عادي سازي روابط با غزه را در پي داشته باشد. همچنين بايد گفت واكنش فلسطيني ها، برتري توانمندي نظامي گروه هاي مقاومت را نشان داد و ثابت كرد كه توان مقاومت مي تواند نقطه عطفي در منازعه با اشغالگران باشد. اقدام مقاومت در سرنگون كردن هواپيماي اف 16اسرائيلي و هواپيماي بدون سرنشين و شليك موشك دوربرد به سوي تل آويو، نشانه وجود قدرتي در مقاومت است كه بايد آن را به طور جدي مدنظر قرار داد.
 
فهمي هويدي نوشت: انعكاس اين خبر در محافل اسرائيل به حدي بود كه باعث شد بيش از يك ميليون اسرائيلي براي فرار از موشك هاي فلسطيني به پناهگاه بروند، و اين بدان معناست كه پيام موشك هاي مقاومت دريافت شده و صهيونيست ها تا وقتي به اشغال فلسطين ادامه دهند، امنيت واقعي را احساس نخواهند كرد. حمله سال 1982اسرائيل به لبنان باعث تشكيل حزب الله شد كه چند سال بعد اسرائيل را ذليل كرد و به شكست كشاند. اين بار هم ممكن است تيري به سينه اسرائيل برخورد كند كه انتظارش را ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها